پارسی | العربیه | اردو | English | Türkçe | Deutsch
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳
سونی
آموزشگاه مجازی پارس
عکاس افتخاری مهر
 
 
 
 
کد خبر: 1792308
بازدید:
نظرات :
تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ - ۱۰:۴۸
فرهنگ و هنر
شوشتری خطاب به هنرمندان:
قرارداد می‌بندیم ولی قول همکاری نمی‌دهیم/پای لنگ مجسمه‌های مومیایی!
مدیر سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم اختتامیه دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری تهران گفت که با هنرمندان قرارداد ساخت مجسمه بسته می‌شود ولی قول صد در صد نمی‌دهند که با آنها همکاری فوری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته، سه‌شنبه بیست‌وششم دی‌ماه، برج میلاد میزبان اختتامیه دوسالانه‌ مجسمه‌های شهری بود.

در ابتدای این مراسم سیدجواد شوشتری مدیر سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: طی بازدیدی از این دوسالانه، مقایسه‌ای بین آثار این دوره با دوره‌های قبلی داشتم و دیدم که آثار امسال از نظر کیفی و کمّی رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: البته نمایش آثار در نگارخانه برگ خوب نیست. اصولا این مکان برای برپایی چنین نمایشگاهی خوب نیست زیرا کارکرد نگارخانه برگ کارکردی شهری نیست. ای‌کاش فضایی بود که این آثار بهتر نمایش داده می‌شد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: در این آثار به سمت آثار رئال حرکت شده است هرچند آثار انتزاعی هم داریم. بین آثار 60 تا 70 اثر هست که امکان این را دارد که برای نصب در شهر قرارداد فوری داشته باشند هرچند قول 100 درصد نمی‌دهم که این کار عملی شود.

شوشتری خاطرنشان کرد: امیدواریم یک بخشی از این آثار برای عید نوروز آماده شده و در سطح شهر نصب شوند. هرچند از هنرمندان مجسمه‌ساز انتظار داریم از فضای بوجود آمده برای کار استفاده کنند و با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

وی به ایجاد اتاق فکر‌های بیشتر برای جذب ایده اشاره کرد و گفت: از نزدیک به 700 اثر رسیده به جشنواره، 120 اثر انتخاب شد که این تعداد زیادی است ولی آیا این 120 اثر منتهای هنر ایرانی است؟ آیا این یعنی اتمام خلاقیت هنری تا سال آینده؟ ما برای سال آینده باید به فکر ورز دادن ایده‌ها باشیم.

مدیر سازمان زیباسازی شهرداری تهران به اتفاقاتی که در حوزه مجسمه در سال آینده اتفاق خواهد افتاد اشاره کرد و گفت: سال آینده دو سمپوزیوم و دوسالانه مجسمه‌های سنگی و نیز مجسمه‌های چوبی را خواهیم داشت. ما همه تلاشمان این است که این هنر را به آیندگان انتقال بدهیم.

وی خواستار ساخت و نصب مجسمه‌های حجمی بزرگ در سطح شهر تهران شد و گفت: شهر آثار حجمی بزرگ کم دارد و ما این خلا را قبول داریم. ما باید بر روی میراث فرهنگی و معنوی کشورمان در حوزه مجسمه‌سازی بیشتر کار کنیم و در راه شناساندن آنها به نسل بعدی تلاش کنیم.

وی با اشاره به مجسمه‌های مومیایی در شهر تهران گفت: ما در مجسمه‌های مومیایی لنگ می‌زنیم. هرچند در مورد جانمایی این گونه از مجسمه‌ها در مترو تهران تمهیداتی نیز صورت گرفته ولی هنوز آثار خوبی در این حوز به دستمان نرسیده است. ما آمادگی حمایت از مجسمه‌سازان را داریم.

شوشتری در پایان گفت: تلاش خواهیم کرد که موزه مجسمه را راه‌ بندازیم به عنوان مثال در بخشی از برج میلاد این جانمایی دیده شده است ولی هنوز به توافق 100 درصد نرسیده‌ایم.

در ادامه سید مجتبی موسوی دبیر دوسالانه و مدیر امور حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران به روی سن رفت و گفت: دوسالانه اول و دوم مجسمه‌های فضای شهری دقیقا سر موقع برگزار شد. آبانماه 78 و آبانماه 79 ولی امسال به خاطر برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌های شهری یکی دو ماهی برگزاری دوسالانه به تعویق افتاد ولی در کل از برگزاری آن راضی هستیم.

وی افزود: با اعلام فراخوان دوسالانه، 378 هنرمند با ارائه 776 اثر به فراخوان پاسخ دادند که از این میان تعداد شرکت‌کنندگان خانم رقم قابل توجهی بود.

وی با اشاره به اینکه با نظر هیات داوران 177 اثر به نمایشگاه راه یافتند، افزود: در بخش جانبی نمایشگاه، 7 اثر از سوی اعضای شورای سیاستگذاری و هیات داوران به نمایش درآمد.

به گفته مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران، با بررسی آثار نمایشگاهی در نهایت 5 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب و معرفی شدند.

موسوی با بیان اینکه مشارکت هنرمندان جوان در این دوره از مجسمه‌سازی در سطح قابل توجهی بوده است، گفت: حضور کارهای سطح بالا از سوی هنرمندان جوان کار داوری را با مشکل روبرو کرد.

دبیر سومین دوسالانه مجسمه های فضای شهری با تاکید بر اینکه امیدواریم آثار نمایشگاهی با حمایت سازمان در آینده نزدیک در سطح شهر به نمایش در بیاید، ادامه داد: شهرهای بزرگی مانند اهواز و مشهد درخواست کرده اند که آثار دوسالانه در سطح شهرهای آنها به نمایش در بیاید.

وی ادامه داد: امروز مجسمه برای مردم جایگاه خوبی پیدا کرده است حتی در تاکسی هم که می‌نشینید از بحث در مورد دزدی مجسمه‌ها تا حتی مجسمه‌های تازه نصب شده در شهر مطالبی به گوشتان می‌رسد.

به گفته وی، این کارها و تقاضای شهرهای بزرگ برای آثار هنرمندان باید مجسمه‌سازان را وادار کند تا به این هنر با نگاه جدی‌تری بنگرند و مدیران شهری از این رشته و ورود آثار هنری به فضاهای شهری حمایت کنند.

حمید شانس هنرمند مجسمه‌ساز و عضو هیات داوری سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری نیز در بخشی دیگری از این مراسم اختتامیه گفت: این سومین دوسالانه‌ای است که منظم و بدون وقفه در حوزه مجسمه‌سازی برگزار می‌شود که اگر آن را در کنار برگزاری سمپوزیوم،‌ نصب آثار شهری‌، سفارش مجسمه‌ و دیگر عرصه‌ها جمع‌بندی کنیم شاهد زمینه‌هایی خواهیم بود که شهرداری فراهم کرده و به واسطه آن هزینه‌هایی را متقبل شده و باعث شده فعالیت‌های مجسمه سازی در شهر تهران به هسته اصلی مجمه سازی در دهه اخیر بدل شود.

وی به تحولاتی که در مجسمه‌سازی کشور رخ داده است اشاره کرد و گفت: تحول و پویایی ذهنی در مجسمه‌های شهری،‌ تغییر در مضامین و مفاهیم آثار هنری‌، ایجاد بستر تولید آثار هنرمندان از جمله مواردی است که شهرداری را به یکی از بسترهای مهم فعالیت‌های فرهنگی هنری بدل کرده است و این مجموعه طی 10 سال اخیر همواره در حال گسترش ابعاد مختلف این رویدادها بوده است. به طوری که در دوره کنونی و با مدیریت آقای شوشتری، تلاش‌های اداره حجم سازمان زیبا سازی ابعاد کاملا متفاوتی پیدا کرده است.

شانس ادامه داد: در حال حاضر هیچ ارگان و نهاد دولتی را سراغ نداریم که تا این حد دست به سرمایه گذاری در عرصه مجسمه‌سازی بزند اما هر گستردگی و رشدی نیازمند تجدید سازمانی است و باید ماهیت‌اش در هر دوره تغییر کند لذا توجه به اعتراضات‌، نظرات مخالف‌، نحوه داوری‌ها‌، چگونگی سفارش آثار‌، برگزاری دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌ها ‌، قیمت‌گذاری و مواردی از این دست همگی نکاتی است که باید از دید مثبت به آن نگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: تنوع و بی‌شماری اثار غیر هم عصر ‌، تحول روز افزون در مضامین ‌، عدم طبقه‌بندی و دخالت در زمینه داوری از جمله مواردی است که باعث می‌شود دوسالانه را با چالش‌هایی روبرو کند که فکر می‌کنم این موارد با برگزاری کارگاه‌های نظری و نشست‌های تخصصی و تبادل نظر میان مدیران و مجسمه‌سازان بتواند تبدیل به یک رویکرد سازنده‌تر شود.

وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: قطعا داوری امری ایده‌ال نیست و نتیجه آن هم ایده آل نخواهد بود زیرا محدودیت انتخاب آثار در هر دوره و در هر شیوه داوری باعث می‌شود تنها بتوانیم بخشی از پتناسیل موجود را نمایش دهیم و بخش دیگر نادیده گرفته شود.لذا جلسات داوری و تبادل نظر همواره مورد توجه قرار می‌گیرد اما آثار این دوره نگاه ویژه‌ای به معضلات زیست شهری‌، انسان و شهر و نگاه به مفهوم فرهنگ شهری داشت و تحول آثار انتزاعی نیز توجه داوران را به خود جلب کرد.

در نهایت آثار حسین شناور، مریم رحیمی، فاطمه مجیدی، سجاد سلمان روغنی، فرزانه عبدلی به عنوان برگزیدگان سومین دوسالانه مجسمه های شهری معرفی شدند.

حاشیه‌های برنامه:

مجری برنامه سید عباس موسوی مدیر دفتر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود.

برنامه با بیش از 30 دقیقه تاخیر شروع شد.

سجادی در طول برگزاری برنامه از کسانی که در سالن سعدی برج میلاد بودند خواست که به صندلی‌های جلویی سالن بیایند تا جمعیت بیشتر دیده شود.

 نکته درخور توجه برنامه این بود که سه مدیر سخنران برنامه یعنی ایازی، شوشتری و موسوی هرکدام آمارهای متفاوتی در مورد جشنواره ارائه دادند و جالب اینکه هرکدام از این آمارها با آنچه که در کاتالوگ برنامه بود فرق داشت.

کلید واژه های مطلب:
---
|
--
|
-
|
نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :پست الکترونیک :
نظر شما :    
خبرگزاری مهر نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین خودداری نمائید.
نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= 3 + 4
1792308
خبر فوری :