حسين كاشيان درگفت وگو با "مهر" عنوان كرد:

جوانان علاقمند به مينياتور، قرباني سيستم غلط آموزشي مي شوند .

شناسهٔ خبر: 240408 -
هنر مينياتورما همواره و در هر برهه اي از زمان، باعث افتخار و غرور ما در موزه هاي كشورهاي اروپايي بوده است .

"حسين كاشيان" استاد مينياتور درگفت وگو با خبرنگار تجسمي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت : گرچه اين نوع از نقاشي در يك سري كشورهاي شرق مثل چين نيز به چشم مي خورد، اما با اين حال ، هيچ كدام از آنها پختگي مينياتور ما را ندارند . درواقع ، عرفاني كه دردرونمايه  آثارمينياتور ما  وجود دارد، نقاشي ما را متمايز و يك نقاشي كامل نزد شرق وغرب جلوه مي دهد . به طوري كه كشورهاي اروپايي هنوز خواهان آثار مينياتور ما هستند.

وي درپاسخ به اين سوال كه چرا نمايشگاه هاي خط نقاشي درقياس با نقاشي كمتر برگزارمي شوند گفت : به اين دليل كه ما نقاشاني كه به خط نقاشي بپردازند خيلي كم داريم . در مجموع ده پانزده نفردرايران هستند كه به اين نوع نقاشي گرايش وتبحردارند . دراين نوع نقاشي ، ازفرم هاي اصيل خط استفاده مي شود . درحقيقت ، خط به عنوان يك ابزار دراين نوع نقاشي به كارگرفته مي شود . با اين تفاوت كه خط در اثر به وضوح به چشم مخاطب نمي آيد ودرتاروپود نقاشي گنجانده ميشود . من به شخصه نقاشي خط انجام ميدهم . به اين معني كه اول نقاشي را مي كشم وبعد خط را ترسيم مي كنم . درباره ديدگاه هاي مخاطبان نسبت به نقاشي خط نيز بايد بگويم ، نقاشي خط يك هنربين المللي است ومخاطب از هر طيف وقشري كه باشد ، به اين رشته علاقمندومشتاق است. چون اساسا نقاشي خط يك هنرچند بعدي محسوب مي شود . دراروپا نيز ، خط نقاشي پذيرفته شده و جاافتاده است . اين نوع نقاشي ، حرف هاي زيادي براي گفتن دارد  و چون به شكل مستقيم با خط درارتباط است ، به انديشه وسليقه مخاطب نزديك تر وسازگارتراست . خط ازديرباز درفرهنگ ما وجودداشته است و تقريبا تمام ايرانيان ، اشعاريا نصايح بزرگان را به وسيله خط در منازلشان ، نصب مي كردند. به بيان ساده تر ، خط چون با ادبيات تكميل وهمراه بود ، در تاروپود زندگي ايرانيان تنيده شده بود . با ورود نقاشي خط نيز اين تنيدگي بيشتر شد و مخاطبان زيادي از اين نقاشي استقبال كردند .

" كاشيان " كه يكي از شاگردان استاد " محمود فرشچيان "  بوده است درخصوص نقاشي مينياتور تصريح كرد : گرچه نقاشي ميناتور، يك نقاشي قديمي است اما موزه هاي اروپايي هنوز با وجود پيشرفت در نقاشي، از آن استقبال مي كنند . شايد به اين خاطر كه همان طور كه اشاره كردم ، اين نوع نقاشي ما را از سايركشورها متمايز ساخت . در نقاشي مينياتور ما يك بارعاطفي ومعنوي وعرفاني به چشم مي خورد كه براي هر مخاطب جالب وتماشايي است . گرچه ما مقداري از اين نقاشي را از چين تاثير گرفته ايم اما همان طور كه اشاره كردم ، يك نوع واقع گرايي عرفاني درآثارمينياتور ما وجود داشت كه منحصر به خودما بود . درونمايه هاي بزمي ، مجلسي، مذهبي و داستاني از تنوعات موضوعي اين نوع نقاشي محسوب مي شود . هم چنين رنگ ها درمينياتور ما نقش هاي محوري داشتند . ما قادربوديم ، شب را به رنگ نيل يا لاجورد به تصويربكشيم درحالي كه چيني ها از اين موهبت برخوردارنبودند .

وي افزود: البته دغدغه هاي مينياتور به نسبت گذشت زمان دستخوش تغييرات فراواني شد. دردوره صفوي ، مدرسه اي دراين زمينه ساخته و دانش آموختگان زيادي به تعليم مينياتور پرداختند. اين در حالي است كه امروز دولت ديگر تولي گري اين رشته را قبول نمي كند و به حمايت از مينياتور نمي پردازد . حتي يك آكادمي نيز دراين زمينه ساخت نمي شود. خب طبيعي است كه عدم حمايت هايي اين چنيني موجب افت مينياتور مي شود .

سالها پيش استاد " فرشچيان " پيشنهاد كردتا دردانشگاه هاي هنر ، براي اين رشته يك كرسي درنظر گرفته شود . امروز 35 سال از آن پيشنهاد مي گذرد وارگاني وقعي به اين جريان مهم هنري ننهاده است . اگر اين سهل انگاري ها و بي اعتنايي ها را رشد دهيم ، درواقع هنرمان را روبه بي هويتي برده ايم . برخي مي گويند ، سوژه هاي مينياتور ديگر كهنه شده است وبه ورطه تكرار افتاده است . درپاسخ بايد بگويم ، اين تفكر اشتباه است . ما روز به روز درحال نوگرايي دراين رشته هستيم . " سالوادردالي " نيزنقاشي بود كه كلاسيك كارمي كرد ولي انديشه هاي نوي خود را درجاي جاي نقاشي به كارمي گرفت .

وي  خاطرنشان كرد : امروز ديگر در آثار مينياتور از تصوير كردن كوزه هاي گلي ، شخصيت هاي سنتي و لباس هاي محلي اجتناب مي كنيم و به سوژه هاي مدرن تري روي آورده ايم . البته هرگزسعي نكرده ايم به عنوان نقاشان اين هنر ، عرفان را از آثار بزداييم . بلكه آن را  بيشتر و بهتر در متن نقاشي مي گنجانيم . به هرحال براي گسترش مينياتورمان ، بايد يك موزه  ملي داشته باشيم تا بتوانيم با برقراري اين موزه ،به فعاليت هايي نظير ، برپايي نمايشگاه هاو آموزش ها بپردازيم .

" كاشيان " گفت : جواناني هستند كه واقعا به يادگيري مينياتور ، علاقمندي وعشق نشان مي دهند اما متاسفانه به خاطر عدم آموزش هاي صحيح ، به اين مهم دست نمي يابند ويا به شكل سطحي  وبطئي آن را دنبال مي كنند. درواقع ، نسل جوان ومشتاق به مينياتور، قرباني سيستم غلط آموزشي موجود دركشورمي شوند. بااين وجود من به عنوان مدرس ميينياتور ،مي بينم كه بچه ها امروزتمايل دارند تا دنباله روي كارهاي استاد " فرشچيان " باشند . متاسفانه  علاوه بر عدم يك سيستم صحيح براي اين رشته ،ما درزمين فرهنگ اجرايي نيز دچار ضعف هستيم .

در نمايشگاه گروهي  آثار خط نقاشي كه در مركز فرهنگي - هنري صبا برگزارشد ، تعدادي از آثار من را درنمايشگاه شركت دادند .  اما براي افتتاح اين نمايشگاه گروهي  ،هيچ كارتي مبني بردعوت ازمن به عنوان يك هنرمند صاحب اثر نفرستادند. اين نشان مي دهد كه شان هنرمند ناديده گرفته مي شود  و اين براي ما كه سالهاست در كارگاه  هايمان ، آغشته به رنگ وبوم ودرد شده ايم تا افتخارهنر مينياتور باشيم ، دلسرد كننده است .

" حسين كاشيان " سال 1321 درتهران به دنيا آمد. وي داراي مدرك ديپلم طبيعي و مدرك درجه 2 هنري از شوراي عالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هم چنين داراي درجه ممتاز خوشنويسي از انجمن خوشنويسان ايران است . وي عضو موسس انجمن هنرهاي تجسمي ايراني و مديرموزه هنرهاي معاصر تهران بين سالهاي 61 تا 62 بوده است. برگزاري نمايشگاه طراحي درنگارخانه بهزاد، نمايشگاه گروهي خوشنويسان، شركت درنمايشگاه خط درهامبورگ ، نمايشگاه انفرادي در نيوريوك و... شركت دربيش از پنجاه نمايشگاه گروهي وانفرادي ديگراز فعاليت هاي اين هنرمنداست . وي همچنين، دربي ينال بين المللي الجزاير، شركت دربي ينال بين المللي داكا و... دررديف فعاليت هاي وي به شمار مي آيد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 0 =