ابداع  شيوه جديد كلاژ در آثار بهار حمزه پور

يك هنرمند براي نشان دادن پيچيدگي تفكر انسان دست به ابداع روش جديدي در نقاشي كلاژ (تكه چسباني ) زده است . نقاشي هاي وي همانند حل يك معماي تصويري ( پازل ) با قراردادن تكه هاي رنگين بروي هم و تعويض هاي پي درپي آنها خلق مي شوند.

                                                               اثر كلاژ ( تكه چسباني ) بهار حمزه پور

بهار حمزه پور درگفتگو با خبرنگار هنري " مهر "  درباره روش ابداعي جديدش در آثار كلاژ ( تكه چسباني ) گفت : برخلاف رويكرد عمومي هنرمندان به تكنيك كلاژ ( تكه چسباني ) كه جهت سرعت بخشيدن به كار و آسان كردن نقاشي صورت مي پذيرد ، در آثار خود با تكه هاي بيشماري كه روي هم قرار مي دهم عملا روشي پيچيده و سخت ارائه مي كنم  .

حمزه پوردرباره  علت استفاده خود از تكنيك كلاژ گفت : رنگ هاي مجلات خارجي به نظرم بسيار شفاف و زيبا مي رسيدند . جنسيت اين رنگ ها كه عموما پس از چاپ به پوشش هاي براق كننده مثل ورني داغ  آغشته مي شوند با آنچه با استفاده از رنگ هاي رايج نقاشي مي توان ايجاد كرد متفاوت است . بنابر اين براي رسيدن به اين  شفافيت رنگي مجبور به استفاده از تكنيك كلاژ بودم . با اين وجود بايد بگويم كه روش كلاژ در آثار من متفاوت از آنچه پيش از اين انجام مي شد،است . من همانند حل يك معماي تصويري (پازل) تابلو هاي خودم را خلق مي كنم . به همين دليل تابلو ها شامل هزاران قطعه رنگي اند كه روي هم قرار گرفته اند زيرا با قرار گرفتن هر رنگ جديد مجبور به تغيير و تصحيح رنگ هاي قبلي مي شوم .

وي درباره علت خلق تابلو هايش با چنين روش سختي گفت : احساس مي كنم كه نقاشان معاصر ايران بر خلاف اروپا كه قضيه ساده ديدن نقاشي در آنجا  منتفي شده است هنوز سعي مي كنند از ساده ترين راه به نتيجه برسند . به نظر من ديگر دوره سادگي در نقاشي تمام شده است . برعكس در حال حاضر زمان آن فرا رسيده است كه پيچيده كار كنيم . مدرنيسم جنبشي بود كه به سمت سادگي حركت كرد و به نتيجه خاص خود رسيد اما اكنون ديگر تمام شده  و به انتها رسيده است . اكنون زمان آن است كه هر هنرمندي پيچيدگي ذهن خودش را روي كار منعكس كند . آن نگاه كودكانه كه مدرنيسم باب كرده بود بيش از اين جذابيتي ندارد و گويايي هيچ چيز نيست چون به انتها ي خود رسيده و تمام شده است .

                                                                اثر كلاژ ( تكه چسباني ) بهار حمزه پور

همچنين حمزه پور درباره تاثير پست مدرنيسم در كارش گفت : مدرنيسم در واقع يك قانون شكني در هنر به حساب مي آمد . اكنون زماني فرارسيده است تا قانونمندتر عمل كنيم زيرا هر چيزي طبقه بندي مي شود. ديگر  نمي توانيم هر كاري خواستيم انجام دهيم . بنابراين بايد بگوئيم در پست مدرنيسم سادگي قابل پذيرش نيست . من به هنگام نقاشي به ايجاد هماهنگي در رنگها و تركيب بندي منسجم فكر مي كنم . به تركيب بندي كار بسيار اهميت مي دهم و از درون پيچيدگي آثارم تركيب بندي هاي استوار و محكمي بوجود مي آورم .

در پايان وي در باره جلوه بازنمايانه ( نقاشي شكل هاي موجود در طبيعت ) آثارش گفت : كارها را با  طرح مشخصي شروع نمي كنم بلكه با رنگها شروع مي كنم . هرجا كه نيازي به قرار گرفتن خط يا فرمي در تركيب بندي اثر باشد بر اساس آنچه از طبيعت در ذهنم است ، تصويري مناسب به كار مي برم . به اين ترتيب ذهنيتم را بيان مي كنم . برخي اوقات خودم هم نمي توانم آثارم را دقيقا شرح دهم همانگونه كه از پيچيدگي هاي ذهن خودم نيز شناخت كاملي ندارم . به همين دليل است كه در اين آثار چندين لايه رنگ بر روي هم قرار گرفته اند. رنگ ها در اين آثار بارها چسبانده شده اند و نتيجه دلخواه را ايجاد نكرده اند ، لذا دوباره بررويشان رنگ ديگري قرار داه ام بعضي جاها تا ده لايه رنگ روي همديگرقرارگرفته و اين كار باعث شده است تا كارهايم با كلاژهاي ديگري كه تنها براي سادگي نقاشي انجام مي شوند متفاوت شده و شيوه من را بوجود آورد .  

 

کد خبر 10045

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =