با این وجود، به گفته علی تن معاون هنری مرکز تجسمی و مدیر امور نگارخانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی است نگارخانهداران دیگر نیازی به گرفتن مجوز برای هر نمایشگاه ندارند. وی در گفتگو با مهر دلیل لغو دوباره مجوز نمایشگاهها را اطمینان به مدیران نگارخانهها بیان کرد: "روش کاری ما نسبت به نگارخانهها حمایتی است. برهمین مبنا است که مدیران نگارخانهها را به عنوان نمایندگان وزارت ارشاد در نگارخانهها میدانیم و مطمئن هستیم آنها با ضوابط و قوانین کشور ما آشنا هستند بنابراین خود آنها میتوانند بهترین مشاوران برای هنرمندان و متقاضیان برگزاری نمایشگاه باشند و هنرمندان را در مورد موضوعاتی که برای نمایش مناسب هستند هدایت کنند."
وی افزود:"با توجه به این دیدگاه سعی کردیم تا آنجا که ممکن است مانع کار آنها نشویم. پیشتر آثار قبل از برپایی نمایشگاه باید ارزشگذاری میشدند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعلا این قانون اجرا نشود. ما به مدیران نگارخانهها اعتماد کردیم. البته برخی از نگارخانهداران که ممکن است در مواردی برای برخی آثار شک داشته و به ما مراجعه کنند تا از مناسب بودن اثر برای فضای نمایشگاه اطمینان یابند."
"تن"همچنین اعطای وام را دیگر اقدام حمایتی این نهاد درمورد نگارخانهها عنوان کرد:"ما وامهایی را نیز برای تجهیز نگارخانهها اعطا میکنیم که میزان آن بستگی به مقدار متقاضیان، اعتبار سالانه و نیاز نگارخانه است."
وی با بیان اینکه برای رونق خرید و فروش آثارتجسمی، اکسپوهای سالیانه از سوی این مرکز برگزار میشود اظهار داشت:" پیشنهاد دادهام بودجهای سالیانه تنها برای خرید آثار از نگارخانهها در نظر گرفته شود. این پیشنهاد اکنون در حال بررسی است."
مدیر امور نگارخانهها در ادامه در مورد تعداد نگارخانههایی که در کشور وجود دارند، گفت:"بیش از 300 نگارخانه در کشور درحال فعالیت هستند اما این تعداد به معنای آن نیست که همه آنها فعال باشند. به عنوان مثال از کل نگارخانههایی که در تهران مجوز گرفتهاند حدود 70 نگارخانه فعال هستند. برخی از نگارخانهها هم به صورت نیمه فعال عمل میکنند یعنی در ماههایی از سال نمایشگاه دارند."
وی با اشاره به اینکه معمولا 30 الی 40 مورد تقاضا در سال برای تاسیس نگارخانه وجود دارد که نیمی از آنها مجوز میگیرند افزود:"برای اعطای مجوز تاسیس نگارخانه به مراجعه کننده توجه می کنیم. در درجه اول هنرمندان و در مرحله بعد افرادی که آشنا به امور نگارخانهها باشند، برای ما اولویت دارند. نکته مهم این است که فرد بتواند مخاطب را جذب کند و رابطه گستردهای با هنرمندان، مجموعه داران و سرمایهگذاران داشته باشد."
تن در مورد ناهماهنگی قیمت آثار در نمایشگاههای مختلف توضیح داد:"فرق اثر هنری با یک کالا در این است که برای یک کالا میتوان معیارهایی تعیین کرد که در نهایت به جمعبندی درباره قیمت آن رسید ولی در مورد آثار هنری نمیتوان تنها به این معیارها اکتفا کرد و ارزش معنوی اثر هم مطرح است. بنابراین ما قیمتها را برعهده خود هنرمندان گذاشتهایم تا در تعامل با مدیران نگارخانهها به عنوان افرادی صاحب تجربه قیمتها را تعیین کنند."
نظر شما