۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۹:۰۳

فلسفه برای انسان‌شناسی به علومی مانند زیست‌شناسی و روانشناسی نیازمند است

فلسفه برای انسان‌شناسی به علومی مانند زیست‌شناسی و روانشناسی نیازمند است

استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان درمورد نیاز عالمان علوم انسانی به علوم دیگر گفت: فلسفه امروزه با زیست‌شناسی و روانشناسی و حتی علوم دیگری در مباحث مربوط به نفس ارتباط پیدا می‏کند.

دکتر محمد علی اژه‎ای درگفتگو با خبرنگار مهر درمورد گستردگی علوم انسانی و نیاز عالمان علوم انسانی به علوم دیگر گفت: علوم انسانی بسیار گسترده هستند اما در عین این گستردگی، تنوع بسیار زیادی هم دارند. بعضی از آنها مثل فلسفه جزو علوم انسانی تجربی به حساب نمی‏آیند و بعضی از آنها مثل علوم اجتماعی، روانشناختی،علوم تربیتی جزو علوم انسانی تجربی هستند. اینچنین است که علوم انسانی حوزه وسیعی از علوم را تشکیل می‏دهند. فلسفه از آن جهت که مادر علوم است و با مفاهیم بنیادی سرو کار دارد  به طور تخصصی به علوم دیگر نیاز ندارد. برای مثال به علوم تربیتی یا علوم اجتماعی نیاز پیدا نمی‏کند ولی باز با علوم دیگر به یک نحوی مرتبط است بطوریکه بعضی از مواقع از عالمان علوم سیاسی در تدریس فلسفه دعوت بعمل می‏آید ویا بالعکسش.

این استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان درمورد متخصص شدن در یک حوزه‏ای خاص در جهانی که به میان رشته‏ای بودن شهره است همچنین اظهارداشت:  در میان‏رشته‏ای‌ها هم در همه رشته‎ها وابستگی نیست. البته در بعضی از رشته‎ها این وابستگی مشهود است. فرض بفرمایید فلسفه امروزه با زیست‌شناسی و روانشناسی و حتی با علوم دیگری برای مثال در مباحث مربوط به نفس ارتباط پیدا می‏کند اما اینکه ضرورتاً وابسته به هم باشند اینطور نیست. برای مثال عالمان روانشناسی به آثار و کتب کانت در باره زمان، نفس وذهن بسیار مراجعه کرده و می‎کنند .میان رشته‏ای‌ها بیشتر درمورد علومی است که به یکدیگر مرتبطند. به‌عنوان مثال فرض بفرمایید زیست‌شناسی و شیمی یا جامعه شناسی با تعلیم و تربیت یا امثالهم ، درعلومی که هم سطح و همطراز همدیگرباشند این اتفاق می‏افتد.
 
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه درادامه تصریح کرد: البته بعضی از علوم مثل فلسفه که بر سایر علوم تقدم دارند ارتباط مفیدی بین آنها با علوم دیگر وجود دارد. یعنی ما از نتایج کارهای زیست شناسی در فلسفه نفس استفاده می‏کنیم . یا فرض بفرمایید که روزی دانشمندان موفق به تولید حیات مصنوعی در آزمایشگاهها بشوند. در اینجا دیگر معلوم می‏شود حیات چیزی جز ماده نیست. اگر این مسئله روزی اتفاق بیفتد در نظریات فلسفی بسیار تأثیرمی‏گذارد بویژه در نظریات فلاسفه درمورد نفس بسیار مؤثر خواهد بود.
 
اژه‏ای درمورد اینکه متخصصان علوم انسانی تا چه اندازه باید از تحولات علوم طبیعی مطلع باشند نیز گفت: بسیار زیاد. همین تولید حیات مصنوعی را که عرض کردم اگر چنین اتفاقی که چندان بعید هم نیست رخ بدهد نظریات بسیاری از فلاسفه تغییر پیدا خواهد کرد. بنابراین متخصصان علوم انسانی باید بسیار بر تحولاتی که در زمینه علوم طبیعی اتفاق می‏افتد حساس باشند. گذشته بر اینها وابستگی دیگری هم که به انحاء مختلف وجود دارد همین پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی است. وسایل الکتونیکی از قبیل ماهواره و اینترنت امروزه سرعت انتقال اطلاعات را بسیار افزایش داده‏اند و این امر سبب گسترش و پیشرفت علوم می‏شوند.
کد خبر 1035897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha