۱۱ مهر ۱۳۸۲، ۱۴:۰۱

استراتژي فرهنگي در سينما (3)

هيچ كس پاسخگوي تغييرات نيست

 هيچ كس پاسخگوي تغييرات نيست

بنياد سينمايي فارابي با فعال كردن حوزه هاي تخصصي - موضوعي در جهت برنامه ريزي ، توليد متنوع و ارتقائ سينماي ايران تلاش مي كند .

به گزارش خبرنگار هنري "مهر" بنياد سينمايي فارابي با راه اندازي حوزه هاي تخصصي سينما سعي در فعال كردن ژانرهاي مختلف سينماي ايران دارد . اين حوزه ها در پنج عنوان فعاليت خواهند كرد .
اين پنج حوزه عبارتند از " كودك و نوجوان " ، هنرو تجربه " ، " طنز " ، " دفاع مقدس " و " حادثه " كه هريك با مديريت مستقل و بهره مندي از حضور كارشناسان  به تحقيق ، برنامه ريزي ، حمايت و هدايت فيلم هاي موضوعي همسو با خود را برعهده دارند .
طبق اخبار رسيده عليرضا شجاع نوري مديريت حوزه "هنرو تجربه" ، وحيد نيك خواه آزاد مديريت حوزه "كودك ونوجوان" كمال تبريزي مديريت حوزه" طنز " ، حبيب الله كاسه ساز مديريت حوزه " دفاع مقدس " را برعهده دارد و براي حوزه " حادثه " هنوز مديري مشخص نشده است .
خبردر نگاه نخست اميد بخش به نظر مي رسد اما با كمي تامل ميتوان دريافت كه اين ساختاري ست كه از ابتداي بنيان گذاري بنياد سينمايي فارابي به نوعي فعال بوده است . با مروري اجمالي به تغييرات  سال هاي اخير در مديريت سينمايي كشور در مي يابيم كه اين روزها تغيير سياست هاي سينمايي در اثر تغيير مديريت ها اتفاق تازه اي نيست .
اما تغيير يك ساختار مديريتي  تجربه شده و عموما تعطيلي آن وپس از مدتي بازگشت دوباره به همان ساختار اتفاقي است كه گويا به تازگي در سينما فراگير شده است همان اتفاقي كه در بنياد سينمايي فارابي رخ داد .
 پيش از اين نيز مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه در دوره معاونت سينمايي عزت الله ضرغامي مي رفت به بهره برداري  برسد با انتصاب سيف الله داد در اين مقام در اقدامي عجولانه تعطيل شد . امكانات و ساختمان اين مركز طي چهار سال بي بهره باقي ماند و بلافاصله پس از تغيير دوباره معاونت سينمايي و با روي كار آمدن محمد حسن پزشك با رديگر با همان ساختار قبلي احيا شد . و اين روزها خبر ادغام دوباره آن با انجمن سينماي جوانان به گوش مي رسد كه البته قرار است پس از انجام كارشناسي مفصل شش ماهه اتفاق بيافتد!
 بنياد سينمايي فارابي نيز دچار تغييرات مشابهي شد . اين بنياد از اولين روزهاي آغاز فعاليت تشكيل حوزه هاي تخصصي سينما را در برنامه خود داشت  و اين حوزه ها طي سال هاي  متمادي دهه 60و 70 حضوري تاثير گذار بر پيشبرد سينماي نوين ايران داشتند .اما باز هم با  تغيير معاونت سينمايي در سال 1376 فعاليت  حوزه هاي مختلف بنياد سينمايي فارابي رو به كاهش گذاشت و در دوره مديزيت محمد حسن پزشك در اين بنياد ، به كلي راكد شد  . امروز پس از گذشت بيش از 4 سال مجددا اين طرح توسط عليرضا رضا داد احيا شده است . اينكه احياي اين طرح كار درستي است يا نه مسئله اين نوشتار نيست اما اينكه چرا در انجام تغييرات هيچ كس پاسخگوي زيان هاي حاصله نيست سئوالي ست جدي . به هر حال اگر مديريت قبلي كار آمد بود چرا بخش هاي عمده اي از آن دچار تعطيلي شد؟ واگرآن روش مديريت ناكار آمد بود چرا دوباره به مرحله اجرا در آمده است ؟ شايد هم مديريت فرهنگي در عرصه سينما همچنان خود را مجاز  به آزمون و خطا مي داند در حالي كه مي تواند پيش ازاقدام عملي با كسب نظر صاحب نظران و دست اندر كاران اين عرصه ضريب اطمينان اجراي هرطرحي را بالا ببرد . تنها اميد واريم  اين بار اقدامي برنامه ريزي شده ، تثبيت شده  و هدفمند را شاهد با شيم .  گرچه بدون داشتن برنامه اي مدون و استراتزيك رسيدن به چنين ثباتي در عرصه فرهنگ و هنر بويژه سينما غير ممكن به نظر مي رسد .  

کد خبر 10507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha