به گزارش خبرنگار مهر در نیشابور، در این همایش علمی یک روزه، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: وجدان بیدار عطار از مصیبتهای مردم در رنج بود.
مریم مشرف در مقاله خود که به عنوان سیمای عطار در اندیشه شعر فارسی قرائت کرد، افزود: عطار میدانست که مردم بیش از همه از بیماری روح رنج میبردند.
وی تصریح کرد: بیان کلامهای ممنوع از زبان دیوانگان از دیگر ویژگیهای شعر عطار بود و او بیشتر شلاق سخنان خود را بر تن حاکمان وقت پایین میآورد.
وی خاطرنشان کرد: روح تمامی آثار عطار ریشه در تفکر توحیدی او دارد و او از انسان میخواهد که به خود رجوع کند.
وی انسانگرایی عطار را با انسانگرایی عصر مدرن کاملا هماهنگ دانست و گفت: عطار در آثار خود انسانها را به تواناییهای خود توجه میدهد.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: عطار درمانگر بیماریهای روحی انسانهاست و ناصرخسرو و سنایی نیز همچون عطار از بیماری روح سخن گفتهاند.
مشرف افزود: عطار در کلام، زبان فلسفه را کنار گذاشت اما بینش او فلسفی باقی ماند.
وی عطار را سودجسته از بلاغت منبری دوران اسلامی دانست و اظهار داشت: علاوه بر این بیان، شخصیت مردمی مثل رختشور در آثار وی و انسانگرایی او درخور توجه است.
این عطارشناس تصریح کرد: شاعران معاصر متاثر از شعر عرفانی عطار هستند و شاعران فارسیزبان قدیم، همه وامدار اندیشهها و شعر شیخ نیشابور هستند.
وی همچنین با بررسی اجمالی آثار عطار، عطار را اندیشمند و شاعری دانست که از همه ظرفیتهای زبان فارسی استفاده کرده است.
صدر المتاهلین از عطار یاد می کند
استاد ادبیات فارسی دانشگاه شیراز هم گفت: صدرالمتأهلین زمانیکه در مباحث وجودشناسی صحبت میکند، از عطار یاد میکند.
محمد یوسف نیری افزود: اندیشههای بزرگان ما در یک منظومه فکری قرار میگیرد که همان سلسله عرفانی آنهاست.
وی اضافه کرد: کسانی که هندسه وجودی دوگانگی انسان را مطرح کردهاند، عطار و شیخ نجمالدین بغدادی بودهاند.
نیری با بیان اینکه عطار گنجینه عرفان اسلامی ایرانی است، افزود: بیان عرفان در آثار عطار به زیبایی و لطافت بیان شده و عطار که گنجینه عرفان اسلامی و ایرانی است.
وی اندیشه عطار را اندیشه ناب اسلامی دانست.
عطار از سفره نمک ایجاز بهرهمند بوده است
همچنین نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس در جایگاه یک عطارپژوه گفت: ستایشگران عطار کسانی هم وزن عطار هستند که جواهری چون عطار را شناختند.
عفت شریعتی افزود: عطار باید شیعه باشد و یقینا علی (ع) را افضل دانسته است.
وی اضافه کرد: عطار واقعه شهادت امام حسن و حسین(ع) را درآثار خود آورده است و دشمنان و قاتلان این فرزندان پیام اکرم(ص) را مورد مذمت قرار داده است.
وی تصریح کرد: عطار میگوید اهل دل واقعی، برتر از ادراک و عقل بشر هستند.
وی گفت: عطار از سفره نمک ایجاز بهرهمند بوده است.
عطار شاعری از دیار عرفان
در ادامه معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: عطار چون سالکی است که از منازل عرفان گذشته است و با زبان رمز و راز در بسیاری از مکانها سخن گفته است.
رضا اشرفزاده در مقاله خود با عنوان قدر ستیزی در آثار عطار نیشابوری افزود: عنصر درد خمیر مایه شعر وی است که او عشق و درد را با هم آمیخته است.
وی اضافه کرد: تمامی عرفا فرق بین انسان و فرشته را عشق میدانند.
وی خاطر نشان کرد: عطار در یکی از تجربیات عرفانی به این نتیجه میرسد که فرشتگان هم عاشقند ولی چیزی که انسان دارد و فرشتهها ندارند، درد است.
وی اظهار داشت: عطار با آن بلندی همت یکی از ظلمت ستیزان زمان خود است که نظر خود را درباره قدرت طلبان و حاکمان میآورد.
وی اضافه کرد: عطار حکایتها و گفتگوهای دلنشینی برای برخورد عارفان و حاکمان و پادشاهان عنوان میکند.
دوهزار قصه از 10 هزار قصه کوتاه عرفانی در ادبیات مربوط به عطار نیشابوری
استاد دانشگاه زنجان نیز گفت: قصههای کوتاه بر روایت و طرح و ساخت، نوعی شاعرانگی دارد.
مهدی محبتی در مقاله خود و با عنوان ساختار کوتاه داستان عطار نیشابوری افزود: با شمشیر هم نمیتوان بین روایت و شاعرانگی آثار عطار جدایی انداخت.
وی تصریح کرد: از 10 هزار قصه کوتاه عرفانی در ادبیات، دو هزار آن مربوط به عطار نیشابوری است.
وی گفت: عطار اولین شخصیتی است که معنای قصه را فهمیده است و هر قصهای در آثار عطار یک مخاطب جداگانهای را میطلبد.
وی با بیان اینکه یکی از اصول کار عطار آوردن عرفان به درون مردم بود، اضافه کرد: در کل قصههای عطار نوعی سلوک فکری را میتوان مشاهده کرد.
وی در پایان از دانشجویان و استادان جوان خواست که عطارشناسی را جدی بگیرند.
نظر شما