۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۸:۵۳

افزایش بهای بلیت فروش فیلمها را بالا برد نه افزایش مخاطب

افزایش بهای بلیت فروش فیلمها را بالا برد نه افزایش مخاطب

تعدادی از کارشناسان حوزه توزیع و نمایش فیلم افزایش 33 درصدی بهای بلیت سینماها را عامل افزایش ارقام و آمار فروش فیلمها می‌دانند و معتقدند باید برای افزایش تعداد مخاطبان برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده اکران سال 88 مدتی است بسته شده اما حرف و حدیث درباره فروش فیلمها و موفقیت سینمای ایران در جذب مخاطب هنوز و همچنان ادامه دارد. اکران فیلم پرفروشی مانند "اخراجی‌ها" معادلات تازه‌ای را در اکران بنا نهاد که اگر چه نمی‌توان آن را به حساب سینمای ایران نوشت اما فروش میلیاردی این کمدی ظرفیت‌های سینمای ایران را نشان می‌دهد.

حسین علم‌الهدی کارشناس حوزه توزیع و نمایش با اشاره به ویژگیهای اکران سال 88 به خبرنگار مهر گفت: از دو زاویه می‌توان اکران سال 88 را بررسی کرد، فروش خیره‌کننده فیلم سینمایی "اخراجی‌ها" رقم تازه‌ای را وارد سینمای ایران کرد. فروش هشت میلیون دلاری این فیلم نشان داد با وجود مشکل کمبود سالن و مسائل دیگر سینمای ایران قابلیت‌هایی دارد که در شرایط موجود از آنها استفاده نمی‌شود.
 
وی افزود: اما از زاویه‌ای دیگر و بدون در نظر گرفتن پدیده "اخراجی‌ها"، پارسال 58 فیلم ایرانی و سه فیلم خارجی اکران شد و رقم فروش افت فاحش نسبت به سه سال گذشته را نشان می‌دهد. ممکن است ارقام در نگاه اول نسبت به گذشته بیشتر باشد اما افزایش بهای بلیت باعث این رشد فروش شده، نه افزایش تعداد تماشاگران فیلمها.
 
علم‌الهدی ارقام را شاهد گفته‌هایش می‌آورد: اگر افزایش 33 درصدی بهای بلیت را دردو سال پی‌درپی88 و 89  محاسبه کنیم، فروش فیلمهای پرفروش در سال 88 از مرز یک میلیارد و 500 میلیون تومان نگذشته، در حالی که سالهای قبل با بلیتهای 800، 1000 و 1500 تومانی بعضی فیلمهای پرفروش جدول بیشتر از یک میلیارد تومان فروش می‌کردند.
 
این کارشناس سینما درباره تاثیر افزایش بهای بلیت بر کاهش مخاطبان سینما گفت: دوستان باید در مورد افزایش بهای بلیت سینماها تجدید نظر کنند و نحوه اکران فیلمها باید تغییر کند. بعضی از همکاران همچنان به اکران طولی اهمیت می‌دهند و می‌گویند فیلمها باید حدود چهار ماه روی پرده باشند، اما اکران متنوع و عرضی می‌تواند بخشی از مشکلات کمبود مخاطب در سینما را حل کند.
 
وی با اشاره به الگوهایی که در سینمای جهان از آن پیروی می‌شود گفت: در دنیا تنوع اکران اهمیت دارد و ما هم باید به این سمت برویم، با استفاده از مکانیزم‌هایی می‌توان اکران عرضی موفقی در سینمای ایران داشت. بهتر است از سرگروههای سینمایی کم کنیم و با توجه به محدودیتهای سالن‌ها، رقابت در حوزه توزیع و نمایش به وجود بیاوریم. دولت هم نباید حمایتهایش را از سینما دریغ کند.
 
علم‌الهدی جدول فروش سینمای ایران را نیازمند اعداد بزرگتری دانست: دغدغه ما نباید این باشد که 60 فیلم اکران کنیم، مهم این است که نقاط ضعف اکران را رفع کنیم. خوشبختانه سال 88 شورای صنفی نمایش توانست فضا را مدیریت کند. همکاری کارشناسان، دفاتر پخش و سینماداران نمره قابل قبولی نصیب شورای صنفی نمایش می‌کند. امسال هم باید فضایی ایجاد کرد که فیلمها بهتر عرضه شوند.
 
این کارشناس سینما ادامه داد: به جای دلبستن به آمار بالای نمایش فیلم به این فکر کنیم که کیفیت اکران را بالا ببریم و زمینه‌ای فراهم کنیم تا مخاطب برای سینما رفتن ترغیب شود. می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که به جای یک فیلم هشت میلیون دلاری، چند فیلم پرفروش در سینمای ایران داشته باشیم.
 
وی گفت: ما این روزها از فروش 40 میلیون تومانی "پوپک و مش‌ماشاالله" در یک روز ذوق زده می‌شویم، گویا فراموش کرده‌ایم این رقم با توجه به بهای بلیت یعنی در شهر 14 میلیون نفری تهران، 25 هزار نفر به دیدن فیلم رفته‌اند. در صورتی که با بلیت 4000 تومانی سینماهای ممتاز این رقم باید حدود 80 تا 90 میلیون تومان باشد.
 
علم‌الهدی با اشاره به فروش فیلمهای نوروزی گفت: اکران نوروز 89 انتظارها را برآورده نکرد و ارقام فروش‌ متوسط به پائین بود، نباید اکران نوروز را ملاک شکست سینمای ایران در سال جدید قرار دهیم و باید برای بهتر شدن شرایط اکران قدم برداریم.
در حالی که تعدادی از تهیه‌کنندگان و کارشناسان سینما فروش فیلمهای نوروزی را ناامید کننده می‌دانند، جواد شمقدری با اعلام ارقامی این اکران را موفق دانسته است.
 
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای خود با ابراز رضایت از اکران نوروزی گفته بود: اگر فروش سینماها در نوروز امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سال گذشته فروش متوسط یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و امسال یک میلیارد و نیم است. بحث فروش فیلمها در رسانه‌ها نباید بدون تحلیل باشد.
 
محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده فیلمهای "پاداش سکوت" و "همیشه پای یک زن در میان است" افزایش بهای بلیت، تنوع برنامه‌های تلویزیون و رونق سفرهای نوروزی را عواملی دانسته که بر فروش فیلمهای نوروزی تاثیر گذاشتند و مانع از این شدند که اکران نوروزی انتظارها را برآورده کند. او در این باره می‌افزاید : افزایش 35 درصدی بهای بلیت، هزینه بالایی بر سبد اقتصادی خانواده‌ها تحمیل می‌کند، در شرایطی که سینما رفتن دیگر تفریحی ارزان قیمت نیست می‌توان حدس زد که این افزایش بهای بلیت بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط و پائین جامعه را وامی‌دارد سینما را از فهرست تفریح‌های خود خارج کنند.
 
حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده "اخراجی‌ها" هم انتظار این که همه فیلمها مانند "اخراجی‌ها" بفروشند غیرمنطقی دانست و گفت: اکران نوروز امسال مانند سالهای قبل بود، مقایسه فروش فیلمها با "اخراجی‌ها" درست نیست چراکه در طی سالهای قبل هم فیلمی مانند "اخراجی‌ها" نداشته‌ایم.
 
غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی مرکز خدمات سینمایی حوزه هنری فروش فیلمهای سینمایی در نوروز 89 را قابل قبول دانست و گفت: دو گروه سینمایی در اختیار "به رنگ ارغوان" و "عیار 14" بودند و اکران نوروز عملا دو گروه مهم را نداشت، با احتساب این مورد، فروش قابل قبول است.
 
باید صبر کرد و چشم به جدول فروش فیلمها دوخت تا در ماههای آینده به چشم‌انداز روشن‌تر و واضح‌تری از سینمای ایران رسید، سینمایی که از نظر گروهی یکی از بهترین روزهایش را می‌گذراند و از دید عده‌ای دیگر در برزخ بودن یا نبودن دست و پا می‌زند.
کد خبر 1068795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha