۷ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۴۶

معیریان: تقسیم فیلمها ترافیک اکران را کم می‌کند

معیریان: تقسیم فیلمها ترافیک اکران را کم می‌کند

یک کارگردان ارائه دفترچه معاونت سینمایی را نگرش و تفکر جدیدی در سینمای ایران دانست و عنوان کرد تقسیم بندی فیلمها به دو بخش اکرانی و غیر اکرانی باعث کم شدن ترافیک نمایش می‌شود.

آرش معیریان کارگردان و مدرس سینما در ارتباط با دفترچه سیاست‌های معاونت سینمایی در سال 89 به خبرنگار مهر گفت: این یک نوع نگرش و تفکر جدیدی است . جای خوشبختی دارد که مسئولان سینمایی تصمیم گرفتند قوانین و آیین نامه‌های مربوط به سینما را به روز و آنها را از تکراری شدن خارج کنند.

وی افزود: سیاست‌های مطرح شده در این دفتر به نظر خوب و متعالی می‌رسند و مشخص است در این ارتباط کارشناسی صورت گرفته است. اما همین سیاستها ملزم به توانایی اجرایی است . باید ببینیم تا چه حد این سرفصل‌ها اجرا خواهد شد.
 
کارگردان "کما" با اشاره به تجمیع دفاتر سینمایی و استودیو در یک ساختمان و خارج از تهران گفت: در صحبتهای آقای شمقدری معاونت سینمایی در همان جلسه از تجمیع دفاتر سینمایی و استودیوها در یک ساختمان و خارج از تهران خبر داده شد. این موضوع اتفاق خوبی است و جای تقدیر دارد ولی باید ببینیم تا چه حد هزینه در برخواهد داشت و در طول چه مدت این اتفاق میسر می‌شود و از این طریق چه چیزهایی به دست می آوریم و چه چیزی از دست می‌دهیم.
 
وی درباره تقسیم‌بندی فیلمها به دو بخش اکرانی و غیر اکرانی از زمان پروانه ساخت، عنوان کرد: در سال تعدادی فیلم پروانه ساخت می‌گیرند که یا شرایط تولید برای آنها فراهم نمی‌شود و یا در زمان اکران نمی‌توانند نمایش درستی داشته باشند. حتی برخی از سینماداران به این دلیل که اینگونه آثار مخاطب محدودی دارند راغب به اکران آنها در سینما نیستند.
 
معیریان ادامه داد: وقتی قرار است فیلمی ساخته شود که مخاطب محدود داشته باشد همان اول بهتر است تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود. به طور نمونه در یک بسته فرهنگی وارد شبکه نمایش خانگی یا اکران محدود با سالن‌های مشخص شده و یا در تلویزیون به نمایش درآید. به همین دلیل ترافیک گرفتن پروانه ساخت و پشت در ماندن اکران نیز کمتر خواهد شد.
 
وی بحث ساخت فیلم های اول را با دوربین های دیجیتال که در این سیاستها مطرح شده است را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر سینمای دنیا نیز دیگر کمتر از نگاتیو و یا 35 استفاده می کنند. این باعث می شود این فیلمسازان در تجربه اول با امکانات بهتری روبرو باشند. از طرف دیگر کمتر در نوبت دوربین می مانند و هزینه نیز برای تهیه کننده کمتر است.
 
این مدرس سینما درباره اولویت های موضوعی در تولیدات سینمایی که در این دفترچه به ان در بخش اول اشاره شده، گفت:  با نگاه‌های  متفاوتی می توان به دنبال این اولویت های موضوعی برای ساخت رفت، اما فکر نمی کنم اگر فیلمنامه یا طرحی غیر از این اولویت ها مطرح شود مجوز نگیرد. به هر حال این دوستان در معاونت سینمایی اولویت های را مطرح کردند که از جهاتی در سینما تنوع ایجاد می کنند و از طرف دیگر ما دیگر شاهد فیلم هایی خواهیم بود که کمتر دیده شده‌اند. من مطمئن هستم این تدابیر مطرح شده به نفع سینماگران است.
 
وی همچنین در ارتباط با درجه بندی تهیه‌کنندگان در این سیاست‌ها، عنوان کرد: این موضوع جای بحث دارد. ظاهرا پیامد آن  درجه بندی به کارگردانان نیز تسری پیدا می کند. باید حتما مشخص شود که چه مقامی و در چه شکلی این کار را انجام می دهد. ولی فکر می کنم قطعا در این بخش نیز بیشتر به کیفیت آثار سینمایی توجه شده است.
 
معیریان در پایان تاکید کرد: آقای شمقدری بعد از مرحوم سیف‌الله داد تنها مدیری است که از دل سینما انتخاب شده. ایشان دلبستگی زیادی به این حوزه و سینماگران دارند و قطعا برنامه‌ها و تمهیداتی که اندیشیده به نفع سینما است. اما باید مجریان این برنامه‌ها نیز انتخاب شوند و به صورت عملی و اجرایی این موضوع‌ها دنبال شود.
کد خبر 1071713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha