محمد علی زم مدیر بنیان فرهنگ و ایرانیان در این گفتگو درباره مشکلات سینمای ایران در بخشهای مختلف و شبکه نمایش خانگی صحبت کرده است.
* خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر:همانطور که می دانید امسال با افزایش قیمت بلیتها در سینما روبرو بودیم چقدر با این افزایش قیمت با توجه به درآمد اقشار مختلف جامعه موافق هستید؟
- حجت الاسلام محمد علی زم: اگر اقتضائات سینما و مخاطبان آن در اثر تولیدی رعایت شود مشکل عمومی مخاطب سینما قیمت سه، چهار هزارتومانی بلیت نیست. مردم عملا این تورم را در زندگی خو پذیرفته اند و مظاهر این تورم در زندگیشان وجود دارد. وقتی پول آب، برق گاز و ... دستمزد کارگر سینما بنا به بخشنامه دولت اضافه می شود چرا نباید نرخ بلیت سینما اضافه شود؟ البته نرخ بلیط سینما می تواند از جهاتی شناور باشد. اولا قیمت فیلم به نسبت هزینه و کیفیت فیلم می تواند متفاوت باشد و نرخ سینما از نظر زمانی صبحها تا 3 بعد از ظهر (غیر از تعطیلات ) می تواند از قیمت بلیط سانسهای بعد از ظهر و شب ارزانتر باشد. نرخ سینماهای مناطق ضعیف به لحاظ اقتصادی می تواند متقاوت از سینماهای دیگر باشد و ... سه سال است نرخ فیلمهای خانگی 1500 تومان است در حالی که هزینه های امسال ما نسبت به سال پیش حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده و فکر می کنیم تا سه ماه دیگر این افزایش به 100 درصد خواهد رسید.
تک نرخی در حال حاضر در صنعت نمایش خانگی بیداد می کند و مردم محکوم به یک نوع مصرف وی سی دی آن هم به یک نرخ نسبت به هر فیلم و منطقه جغرافیایی هستند. متاسفانه در برابر این تمسک وجود اقتصادی است که شبکه قاچاق در نمایش خانگی جان گرفته است و برخورد بی جان دولتی هم حریف آن نیست. مردمی هستند که دوست دارند یک فیلم را در یک فرمت کیفی 4-3 هزارتومانی ببینند و مردمی هستند که بیش از 500 تومان بابت یک سی دی نمی توانند پرداخت کنند. در حال حاضر هیچکدام از این دو طبقه نیازشان در این شبکه تامین نمی شود.
وقتی تعداد فیلمهای سینمایی پرفروش برای ارائه در شبکه محدود باشد متقاضی خرید آن در شبکه زیاد طبعا قیمت آن افزایش پیدا می کند. اما این افزایش در حد این فیلمها باقی نمی ماند و تاثیرات سوء خود را در همه بخشهای سینما خواهد گذاشت. به طور مثال تهیه کننده ها به دنبال تولید بیشتر چنین فیلمهایی خواهد رفت، تدریجا تقاضای بازار توسط موسسات ویدئو رسانه بر کیفیلت تولید سینما اثر خواهد گذاشت و می بینیم یک یا دو فیلم بی محتوا عرضه شده در شکبه در سه سال پیش تبدیل به تولید و عرضه فیلمهای زیادی در یکسال اخیر می شود.
طبیعتا سینما از قبل این تولیدات سود اقتصادی و فنی و انسانی پیدا نمی کند. از جمله تاثیر افزایش تولید و عرضه این فیلمها در شکبه تاثیرگذاری سوء بر مخاطبان بیشتر است. وقتی این فیلم در سینما 50 هزار مخاطب پیدا نمی کند در شبکه حدود 6-5 میلیون نفر (خانواده ) مخاطب آن می شوند و گرانی این فیلم روی بقیه فیلمها هم اثر می گذارد.
فروش و عرضه اجباری این فیلمهای کم مشتری بر شبکه نمایش خانگی افزایش یافته و تعادل و عدالت را در این سود دگرگون می کند. همه اینها طمع اکران زود، اتمام کردن زود بی بهره گیری همه مردم شهرها از دیدن فیلم را فراهم می کند تا تهیه کننده بتواند به مبلغ دریافتی از شبکه نمایش خانگی زودتر دست پیدا کند. استرس تهیه کننده و ویدئو رسانه در تعجیل کار برای کنترل شبکه قاچاق و جلوگیری از کپی یکی دیگر از عوامل سوء و تلاطم این بازار است. نهایتا هم شبکه از کارایی عرضه فیلمها و محصولات متناسب با مدیوم نمایش خانگی دور مانده و هم سینما به اشتهای کاذب افتاده و در نهایت از ریتم متعادل عرضه و تقاضای خود دور می افتد.
* گویا وزارت ارشاد به موسسات شبکه نمایش خانگی اعلام کرده است امسال باید سه فیلم سینمایی بخرند.
- بله طبق اعلام وزارت ارشاد هر موسسه ای باید سه فیلم سینمای ایران بخرد تا پروانه او باطل نشود. این شرط درست نیست. اولا روزی که قرار بود به هر موسسه ای پروانه بدهند این شرط وجود نداشته که باید سه فیلم ایرانی با قیمت هر کدام 500-400 میلیون خریداری شود و این شرط محل شرعی و قانوی و حقوقی ندارد.
ثانیا وقتی 400 میلیون برای خرید یک فیلم ایرانی هزینه می شود باید این اثر حداقل یک میلیون و 400 هزار نسخه بفروشد تا اصل سرمایه اش برگردد. زیرا کسی که 400 میلیون پول برای خرید فیلم ایرانی می دهد باید حدود 500 میلیون هم سرمایه گذاری تولید این فیلم را انجام دهد که چنین رقمی در شرایط فعلی نه قابل فروش است نه قابل جمع آوری پول آن از بازار. این بحران در دو سه ماهه اخیر خودش را نشان داده و آثار ورشکستی و بحران مالی موسسات پدیدار شده است. در حال حاضر 18 موسسه شبکه نمایش خانگی وجود دارد که البته به هشت مورد جدید هم مجوز داده اند که با هم به مجموع 25 موسسه خواهند رسید. اگر این تعداد بخواهند سالی سه فیلم ایرانی بخرند باید 75 اثر در طول سال تولید شود چنین تعداد تولیدی ناممکن است و اگر به زور بخواهد اتفاق بیفتد به درصد فیلمهای بی کیفیت افزوده خواهد شد.
ما در 15 سال پیش اکران دوم و سوم در سینماهای کشور داشتیم. روزگاری که من در حوزه هنری بودم فیلم تیر باران، گذرگاه، و ... در یک شهر 8-7 مرتبه اکران می شد. حتی بعد از نمایش در تلویزیون باز هم در سینما شهرستانها اکران می شد و سینما فروش خود را داشت. در حال حاضر برای اکران به اندازه انگشتان یک دست فیلم جدید سینما نداریم و فیلمهای ما نمی تواند چرخش لازم را داشته باشد. نهایتا یک فیلم در 60 سینما (30 سالن تهران و 30 سالن کل کشور) از 300 سالن نمایش داده می شود و با برگشت سرمایه آن از اکران به شبکه نمایش خانگی تحمیل می شود. در حالی که اگر این تصور درست شود و سرمایه فیلم سینمایی از اکران سینمایی آن بدست بیاید شبکه نمایش خانگی هم سالانه هزار فیلم و برنامه مورد نیاز خود را تدارک می بیند. یک مدیر شبکه نمایش خانگی قرار است امسال یک میلیارد تومان بابت خرید سه فیلم ایرانی بپردازد در چنین شرایطی همه دغدغه او در طول یکسال باید متوجه این سه اثر باشد تا سرمایه اش را برگرداند در حالی که اگر به او اجازه داده شود که بتواند برای شبکه نمایش خانگی برنامه خاص آن را تولید کند ممکن است با این یک میلیارد تومان 100 برنامه جذاب برای شبکه تولید کند.
نسبت به تامین مواد مغذی در تولید فیلم برای نمایش خانگی دچار غفلت شدهایم |
* فکر می کنید تلویزیون با این حجم تولیدات آثار کمی در تقابل با سینما نیست. البته به تازگی تلویزیون آثار سینمایی را برای پخش خریداری می کند حتی آثاری که مخاطب خاصی در سینما داشتند.
- این کاری است که تلویزیون همیشه انجام داده است. اما حالا وارد بحث تلویزیون نمی شوم. هیچ تلویزیونی در هیچ جای دنیا اینقدر فیلم سینمایی نشان نمی دهد. متاسفانه تلویزیون به دلیل محدودیتهایی که در انجام ماموریت خود دارد مجبور است زمان خود را با فیلم سینمایی و سریال پر کند. دلیلی ندارد که همه کانالهای تلویزیونی نقطه جذابشان پخش فیلمهای سینمایی و یا سریال داستانی باشد.
* چقدر می شود به آمارهایی که برخی از دفاتر تولید فیلم درباره فروش نسخه ها می دهند استناد کرد؟
نظر شما