آهنگساز مجموعه تلویزیونی "تاوان" ضمن بیان این مطلب درخصوص کم و کیف ساخت موسیقی این سریال درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: سریال "تاوان" اثری پر حادثه است و مخاطب خاص خود را دارد در واقع آن دسته از تماشاگرانی را که تقاضای متفاوت تری از سریال های شبانه دارند را دربرمی گیرد، از همین رو موسیقی سریال "تاوان" به سادگی ساخته نشد گرچه شاید یک اثر مینی مال و ساده به نظر برسد به ویژه در تیراژ که موسیقی ارکسترال و حجیمی ندارد اما من به عنوان آهنگساز دنبال نوعی از موسیقی بودم که هم روایتگرعشق و خیانت باشد و هم به نوعی یک حادثه پلیسی و تعلیق گونه را مطرح کند به همین دلیل جمع کردن تم های مختلف داستان کنار هم و جاری کردن آنها در نتهای موسیقی سخت و پیچیده بود.
سازنده موسیقی مجموعه "تاوان" گفت: موسیقی سریال تاوان قابلیت اجرای موسیقی قومی ایران را داشت اما کارگردان این مجموعه نوع دیگری از موسیقی را میخواست.
موسی پور در ادامه افزود: به دلیل همین پیچیدگی ها بود که سراغ موسیقی ایرانی نرفتم و به نوعی از آن فاصله گرفتم. به اضافه اینکه می دانستم سریال فاصله ها با یک ساعت تاخیر پس از مجموعه تلویزیونی تاوان پخش خواهد شد. البته قرار نبود که تاوان در این زمان پخش شود و طبق صحبت های انجام شده پخش این سریال مهر ماه بود اما شرایط پخش تغییر کرد و همین مسئله نگرانم کرد. به خصوص اینکه قبل از این دو سریال، موسیقی مجموعه تلویزیونی "هوش سیاه" را در فضایی تعلیق گونه ساخته بودم و مخاطب پیش زمینه ذهنی از موسیقی معماگونه داشت.
وی در ادامه به توافق صورت گرفته بین آهنگساز و کارگردان در این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: با شهرام شاه حسینی کارگردان این مجموعه تلویزیونی صحبت های بسیاری انجام شد تا اینکه در نهایت به آنچه که می خواستیم رسیدیم. البته در این بین اختلاف نظرهای بسیاری بین من و شاه حسینی وجود داشت چرا که به اعتقاد من سریال تاوان این ویژگی را داشت که از موسیقی محلی در آن استفاده کنیم منتها سلیقه کارگردان در شیوه آهنگسازی دخیل است و با یک بحث طولانی که بین من و شاه حسینی ایجاد شد به موسیقی فعلی تاوان رسیدیم. چرا که روحیه این کارگردان به هیچ عنوان با موسیقی ایرانی همخوانی نداشت.
این آهنگساز در ادامه افزود : البته نوع حرکات دوربین، شیوه بازی گرفتن از بازیگران، تدوین و یا حتی حرکت های نرمی که در تحقیقات پلیسی این سریال وجود داشت تاوان را به سریال های پلیسی و خانوادگی نزدیک تر کرده بود و خواست موسیقی ارکسترال در مجموع اثر خوب بود. به همین دلیل موسیقی این مجموعه را از فضایی خلوت با پیانو و صدای آب شروع کردم و رفته رفته به تعلیق در تیتراژ رسیدم تا بیانگر فضای کلی داستان باشد. در حال حاضر از موسیقی ساخته شده برای تاوان راضی هستم.
موسی پور در پاسخ به این نکته که موسیقی ایرانی در آثار معماگونه و پلیسی به درستی به کار رفته و درگذشته حسین علیزاده در موسیقی سریال "زیرتیغ" به خوبی از عهده این کار برآمده است گفت: هر آهنگسازی سبک و سیاق خاص خود را دارد و من هم سبک موسیقی تاوان در ساخت موسیقی آثار پلیسی را بیشتر دوست داشتم.
این آهنگساز که ساخت موسیقی سریال "فاصله ها" به کارگردانی حسین سهیلی زاده را روی آنتن دارد به ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: سریال فاصله ها به مسائل و مشکلات نسل ها به خصوص جوان ها می پردازد از همین رو موسیقی این سریال تم شرقی دارد و به موسیقی ایرانی نزدیک تر است و برای بیان جوانگرایی این سریال از سازی چون گیتار الکترونیک استفاده کردم و این درحالی است در سریال تاوان از گیتار آکوستیک و پیانو بهره گرفتم.
وی در پاسخ به این سئوال که تیتراژ پایانی و نوع موسیقی به کارگرفته شده در سریال "فاصله ها" به موسیقی مجموعه تلویزیونی "دلنوازان" شبیه است گفت: تیتراژ پایانی سریال فاصله ها کار من نبود و ملودی تیتراژ پایانی را فواد غفاری ساخته بود و من ایشان را هرگز ندیدم و از دوستان علی لهراسبی خواننده تیتراژ پایانی سریال است و تیتراژ پایانی سریال دلنوازان را نیز او ساخته بود.
آرمان موسی پور آهنگساز سریال فاصله ها در پایان صحبت های خود به سازبندی موسیقی این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: اساس سازبندی سریال هایی از این دست بر سازهای زهی است و معمولا نظر و خواست مخاطب را در سریال هایی مثل فاصله ها درنظر می گیریم و سلیقه آهنگساز کمتر دخیل است. این درحالی است که در سریال هایی مثل تاوان و یا شهردقیانوس به کارگردانی مهرداد خوشبخت سبک و سلیقه خودم به عنوان آهنگساز را بیشتر به کار گرفته ام.
کد خبر 1117700
نظر شما