۹ مرداد ۱۳۸۹، ۸:۳۴

سلیمانی:

بسیاری از ساختارهای جدید جامعه را به سمت جاهلیت می برد

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه جاهلیت جدید با رنگ و لعاب دینی و مسلمانی است، تصریح کرد: بسیاری از ساختارهای جدید شکل گرفته در جامعه موجب هدایت به سمت جاهلیت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام جواد سلیمانی شامگاه جمعه در دوازدهمین نشست از دوره دوم سسله نشست‌های عاشورا پژوهی چهل منزل اربعین که با عنوان «امام حسین(ع) و جاهلیت معاصر» در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد گفت: در مورد نهضت سیدالشهدا(ع) سخنان بسیار زیادی در طول حدود این ۱۴۰۰ سال که از نهضت سیدالشهدا می گذرد گفته شده و کتاب‌های زیادی به نگارش درآمده است.

مولف کتاب «امام حسین و جاهلیت نو»، کتاب‌های نگارش شده در مورد واقع عاشورا را به سه دسته وقایع نگاری، تاریخ تحلیلی و فلسفه قیام امام حسین(ع) تقسیم کرد و اظهار داشت: در هر کدام از این دسته از کتب واقعه عاشورا از دید و نگرشی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به تحلیل واقعه عاشورا پرداخت و با اشاره به جایگاه حضرت سید‌الشهدا(ع) نزد پیامبر مکرم اسلام(ص) خاطرنشان کرد: چه تحولی در جامعه اسلامی رخ می‌دهد که کمتر از ۵۰ سال کسی که دارای چنین جایگاه عظیمی نزد پیامبر امت اسلامی است آن گونه خود و فرزندانش را به شهادت می‌رسانند.

این نویسنده و محقق با بیان اینکه اینجا مخالف امام حسین(ع) تنها شخص یزید نیست، افزود: امت پیامبر فاصله بین مسجدالنبی تا قتلگاه را با چند گام طی کرده است که آن رقت قلب زمان رسول خدا به این قساوت تبدیل شده است.

مولف کتاب «امام حسین و جاهلیت نو» در ادامه به تحلیل این آسیب پرداخت اظهارداشت: همان جاهلیت و فرهنگ جاهلی که قبل از رحلت پیامبر در جزیره‌العرب سایه انداخته بود دوباره پس از رسول خدا اندک اندک در جامعه اسلامی پدیدار شد.

وی با بیان اینکه جاهلیت جدید با رنگ و لعاب دینی و مسلمانی بود، ابراز داشت: امت پیامبر پس از رحلت آن حضرت علی‌رغم تاکیدات ایشان به دنبال اصحابی رفتند به غیر از امیرالمومنین، لذا از اسلام پیامبر(ص) زاویه گرفتند.

سلیمانی تصریح کرد: جاهلیت جدید جاهلیتی است که مسلمانان و ولایتمداران زاویه‌دار با ولایت آن را برپا کردند، به گونه‌ای که می‌گوید ما امیرالمومنین را دوست داریم اما با امیرالمومنین(ع) زاویه دار هستند.

این نویسنده و محقق ییان کرد: کسانی که با امیرالمومنین(ع) بیعت نکردند ضد ولایت نبودند بلکه زاویه دار با ولایت بودند اینها کسانی بودند که به وسیله ولایت امت را به سمتی بردند که این امت شاخصه‌‌های دوران جاهلیت را در خود بروز داد و همان آداب و سنن عصر جاهلیت دوباره آمد.

نویسنده کتاب «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا» با بیان اینکه جاهلیت جدید از خیلی پیچیده‌تر و مبارزه با آن سخت از جاهلیت اول است، ابراز داشت: رسول خدا با نصیحت و وحی مردم را هدایت کرد اما امام حسین(ع) با خون خود و فرزندانش آمد و این وجدان‌ها را بیدار کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از مباحث فلسفه دین، نوعی بی دینی و شکاکیت به دین را رواج می‌دهد. برخی از فیلسوفان دین، خودشان را معتقد و دیندار می‌دانند در حالی‌که می‌گویند قلمرو دین از قلمرو دنیا جدا است.

سلیمانی افزود: این افراد معتقدند دین در فضای علمی معنادار نیست بلکه دین یک پدیده علمی نیست در هیئات مذهبی القا می‌شود و برداشت‌های شخصی و حال افراد است و هیچ پشتوانه استدلالی و منقطی ندارد و این بدان معنا است که توسل به امام و دیگر اهل بیت راهگشایی نمی‌کند.

مجادله با مرجع تقلید دینی در قالب دفاع از دین جاهلیت جدید را به وجود می‌آورد

وی با بیان اینکه مبارزه با جاهلیت نو خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر از جاهلیت اولی است، تصریح کرد: بسیاری از موسسات و ساختارهای جدید که در جامعه ما شکل گرفته است ما را به سمت جاهلیت رهنمون می‌سازد.

این محقق و نویسنده بیان کرد: بسیاری از برنامه‌هایی که در صدا و سیما پخش می‌شود از این ساختار جدا نیست و آرام آرام بچه‌ها را به سمت جاهلیت نو پیش می‌برد یعنی هم اعتکاف را دارد هم هیئت و هم هنگام سینه زنی می‌رقصد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به تشریح دلایل بازگشت جاهلیت پس از پیامبر(ص) پرداخت و اظهارداشت: مخالفت با رسول خدا و پیامبر در قالب دفاع از دین، زمینی کردن خلافت، لغزش خواص، تساهل ناروا و سلطه زرسالاران پنج دلیل اصلی بازگشت جاهلیت است.

سلیمانی در تحلیل این دلایل به «مخالف با رسول خدا و پیامبر در قالب دفاع از دین» اشاره کرد و گفت: هر زمان در جامعه‌ای عده‌ای در قالب دفاع از دین و تمسک به برخی از آموزه‌های دین به مخالفت و مجادله با مرجع تقلید دینی و امام برحق جامعه برخواستند این جریان موجب می‌شود جاهلیت جدید به وجود آید.

وی زمینی کردن خلافت را از جمله دلایل بازگشت جاهلیت عنوان کرد و بیان کرد: زمانی که مردم سالاری روبروی ولی خدا مطرح شد، این مردم سالاری جامع جاهلی است که عده‌ای منحرفین صدر اسلام به دنبال آن بودند و امروز نیز در دنیای غرب دم از آن می‌زنند.

نویسنده کتاب «امام حسین(ع) و جاهلیت نو» بیان کرد: در صدر اسلام عده‌ای گفتند بعد از رسول ارتباط با آسمان قطع شده است و رسول خدا امامی برای جامعه مشخص نکرد به همین دلیل مقبولیت و مشروعیت امام پس از رسول خدا به رای مردم گذاشته شد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هر وقت در جامعه‌ای چنین فکری زنده شود بیم تولد جاهلیت نو در آن جامعه می‌رود.

لغزش خواص و تساهل ناروا از عوامل بازگشت جاهلیت است

سلیمانی با بیان اینکه لغزش خواص از دیگر عوامل بازگشت جاهلیت است، ابراز داشت: بعد از رسول خدا فتوحات جامعه اسلامی شروع شد و این فتوحات ثروت را وارد جامعه اسلامی کرد وقتی این ثروت‌ها به دست خواص رسید و پولدار شدند آرام آرام دینداریشان از دست رفت و دنیا گرایی رواج پیدا کرد که در این بین بسیاری از خواص ریزش کردند.

وی افزود: هر وقت برگزیدگان جامعه‌ای بلغزند و بر زبان دم از دین بزنند و در عمل به طرف دنیا بروند آن جامعه می‌لغزد چون عوام و توده آن مردم تحت تأثیر خواص هستند.

این نویسنده و محقق با بیان اینکه با انحراف خواص دین گرایی جای خود را به دنیا گرایی داد و دنیا گرایی بیماری واگیر دار شد ابرازداشت: انحراف خواص به عنوان بلایی بزرگ در جامعه پدید آمد و مردم به سمت تساهل روی آوردند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تساهل ناروا از دیگر عوامل بازگشت جاهلیت پس از پیامبر ذکر کرد و گفت:  وقتی دنیا گرایی رواج پیدا کرد، لغزش خواص پیش آمد، مخالفت با ولی خدا صورت گرفت کم کم تساهل در احکام اسلامی نیز پدیدار گشت و احکام اسلامی یکی پس از دیگری تعطیل شد.

سلیمانی با بیان اینکه فرهنگ جاهلی می‌گوید شما به احکام دین مطابق رفتار و مزاج خودت عمل کن، اظهار داشت: اینگونه می‌شود که عده‌ای می‌گویند حجاب برای ۱۴۰۰ سال پیش بوده است حکمی را که صریحا در قرآن مجید آمده است.

وی سلطه زرسالاران آخرین دلیل بازگشت جاهلیت به جامعه اسلامی ذکر کرد و گفت: کسانی که مکه را از دست ابوسفیان گرفتند ۵۰ سال بعد حکومت را به دست کسانی دادند که همان ماهیت ابوسفیانی داشتند و این بار نه فقط مکه را بلکه حکومت جهان اسلام را به دست معاویه تقدیم کردند و حکومت دوباره به دست ظالم دیگری افتاد همان اتفاقی که در انقلاب مشروطه ایران به وجود آمد و حکومت از مظفرالدین شاه به دست رضاخان افتاد.
 

کد خبر 1125408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha