۲۳ شهریور ۱۳۸۹، ۱۰:۰۳

پورحسن:

ارتباط حیات عقلی بشر با زندگی عادی دغدغه همایش فلسفه است

ارتباط حیات عقلی بشر با زندگی عادی دغدغه همایش فلسفه است

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به پیشینه برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه گفت: دغدغه یونسکو در انتخاب روزی به نام روز جهانی فلسفه این بوده است که چطور می‌توان عرف را که متزلزل و خالی از بنیاد عقلی است، به کمک عقل مستحکم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مهم‌ترین دستاوردی که کنگره بین‌المللی روز جهانی فلسفه می‌تواند در پی داشته باشد؛ بررسی، تبیین، طراحی و ارائه اندیشه‌های ایران و تمدن اسلامی است.

دکتر قاسم پورحسن، استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌‌وگو با روابط عمومی روز جهانی فلسفه، با اشاره به پیشینه برگزاری کنگره روز  جهانی فلسفه اظهار داشت: یونسکو از 10 سال پیش کنگره‌هایی را در نظر گرفت تا حیات عقلی بشر را به زندگی عادی وی ارتباط دهد. دغدغه یونسکو این است که چطور می‌توان عرف را که متزلزل و خالی از بنیاد عقلی است، به کمک عقل مستحکم کرد.

وی افزود: به همین دلیل در پیوند دادن فرهنگ با فلسفه برای تحقق این هدف، ابتدا به سراغ کشورهایی می‌رود که در فلسفه صاحب‌نظر و دارای پیشینه فلسفی هستند. البته منظور از فلسفه نزد یونسکو، فلسفه عام است و به همین دلیل، کشوری مانند روسیه هم نزد یونسکو دارای فلسفه است و داستایوفسکی و تولستوی هم فلسفه گفته‌اند.

این پژوهشگر فلسفه در مورد موضوعات پیشنهادی یونسکو گفت: این موضوعات، حوزه‌های گسترده‌ای را در برمی‌گیرد و تنها به فلسفه محدود نمی‌شود. چرا که یونسکو قصد دارد فلسفه را با موضوعات مختلف و فرهنگهای گوناگون گره بزند و تلفیق کند. به همین دلیل است که در نیل به این هدف مانند کلاس‌های درس فلسفه عمل نکرده و به بازگویی تاریخ فلسفه در طرح مباحث فلسفی نمی‌پردازد.

استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در واقع یونسکو می‌خواهد راهکارهایی را پیشنهاد بدهد تا در عمل بتوان از آرای نظری کمک گرفت. به همین دلیل موضوع برگزیده کنگره روز جهانی فلسفه در ایران، "فلسفه؛ نظر و عمل" است.

رئیس گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه از دیدگاه فیلسوفان غرب، متفکران اسلامی و به طور کلی اندیشمندان جهان، حیات آدمی همواره ممزوج از اعمال و دیدگاههای نظری در حیات جمعی و حوزه علمی است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم داشته‌هایمان در حوزه‌های فلسفه، فرهنگ، اخلاق و دین را مطرح کنیم. این گونه نباشد که استادان و اندیشمندان حال حاضر ما یک‌بار دیگر آرای ارسطو، افلاطون، کانت، دکارت و هگل را بازخوانی و مرور کنند. باید نگره‌هایی را که به حیات جمعی ما در آرای فیلسوفان غیر ایرانی مرتبط است استخراج و مطرح کنیم.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی فلسفه در ایران گفت: از آنجا که کنگره بین‌المللی فلسفه 2010 در ایران برگزار می‌شود، باید داشته‌ها و پشتوانه‌های فکری خودمان ـ را که فلسفه اسلامی است ـ به طور مبسوط معرفی کنیم. چرا که ایده‌های اندیشمندان اسلامی در حوزه‌های هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، اخلاق و حتی سیاست قابل طرح و دفاع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: پیوندی که در فلسفه اسلامی میان اندیشه و حیات اجتماعی وجود داشت، نشان از عملگرایی فیلسوفان اسلامی دارد چنانچه فیلسوفی همچون فارابی، دغدغه ایجاد جامعه‌ای عقلانی و فاضل را داشته است. همچنین ملاصدرا در ابتدای اسفار بیان می‌کند که اندیشه‌های فلسفی باید در زندگی به کار آیند.

پورحسن در مورد دستاوردهای احتمالی روز جهانی فلسفه برای ایران گفت: مهم‌ترین دستاوردی که کنگره بین‌المللی روز جهانی فلسفه می‌تواند در پی داشته باشد، بررسی، تبیین، طراحی و ارائه اندیشه‌های ایران و تمدن اسلامی است. به بیان دیگر باید حیات عقلی خودمان را پیشنهاد دهیم و قطعاً آن حیات عقلی که بنیادهای نظری محکمی داشته باشد، قابل دفاع بوده و مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نباید چنین تلقی کنیم که تنها باید به تکرار و بیان ایده‌های صرفاً فلسفی مورد تأیید همگان بپردازیم، بلکه ضروری است که ایده‌پردازی و بیان تفکرات خودمان را نیز در دستور کار قرار دهیم. این موضوع یقیناً همان کاری است که روسیه و ترکیه نیز در دوره‌های پیشین انجام دادند، یعنی منابع خود را در این اجلاس جستجو کرده و بنیادهای فکری خودشان را ارائه کردند. یونسکو نیز مخالفتی با این موضوع ندارد.

کد خبر 1150785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha