طرحهای اولیه مسجد و مرکز اسلامی بزرگ نیویورک رونمایی شدند
طرحهای اولیه و تصویری مرکز اسلامی و مسجدی که قرار است نزدیک محل انفجارهای یازدهم سپتامبر ساخته شود شبیه ساختمانی از نسل آینده است که دور آن را اشکال ششگوش و مشبک فراگرفته و شباهتی به مساجد سنتی ندارد اما نمای خارجی آن به شکل طرحهای اسلیمی ساخته خواهد شد.
این تصاویر و طرحها که برخی از آنها این هفته در پایگاه اینترنتی این پروژه قرار گرفته در مراحل مقدماتی است اما نشاندهنده تمایل تیم ساخت و ساز برای ساخت ساختمانی جهان وطنی در محلی است که درحال حاضر مناقشات بسیاری را رقم زده است.
شریف الجمال مسئول ساخت و ساز این پروژه گفت: تصور نمیکنم وقتی این پروژه ساخته شود، کسی به آن اعتراض کند. مقدمات ساخت این مرکز اسلامی دو یا سه سال دیگر و شاید زودتر آغاز میشود.
بخش بزرگی از این مجموعه یعنی چهار طبقه از 16 طبقه به مجموعههای ورزشی اختصاص خواهد یافت. یک طبقه به طور کامل به مرکز نگهداری از کودکان و زمین بازی تبدیل میشود و باقی این ساختمان رستوران، مدرسه آشپزی، استودیو هنری، فضای نمایشگاه و تالار کنفرانس برای رویدادهای فرهنگی خواهد بود.
این مرکز همچنین فضایی برای اقامه نماز مسلمانان خواهد بود، فضایی که از کل مجموعه به مسلمانان و اقامه نماز جماعت اختصاص داده شده موجب شده برخی از منتقدان با توصیفهای ناعادلانهای از این ساختمان به عنوان " ابرمسجد منطقه صفر" یاد کنند. منطقه صفر محلی است که انفجارهای یازدهم سپتامبر در آن رخ داد. در طبقه دوازدهم این ساختمان یادبودی کشتهشدگان یازدهم سپتامبر و یک محل عبادی برای تمام ادیان ساخته میشود.
طراحیهای اولیه این مرکز از سوی شرکت " معماران سوما" انجام شده و نمای خارجی آن دارای مولفههای معماری اسلامی و طرحهای اسلیمی است. براساس اظهارات جمال هدف از ارائه این طرحها برقراری پیوندی میان معماری اسلامی و شهر نیویورک است. جمع کردن بودجه و کمکهای مردمی برای ساخت این مرکز اسلامی ظرف 30 روز آینده آغاز میشود.
این مرکز قصد دارد 27 میلیون دلار از طریق کمکهای خیریه، گروههای بین دینی و سایر انسان دوستان جمع کند اما برای ساخت این پروژه 120 تا 140 میلیون دلار هزینه تخمین زده شده است.
جلسه محاکمه سازنده فیلم موهن فتنه برگزار شد
سیاستمدار راستگرای هلند که با ساخت فیلم مناقشهبرانگیز و موهن "فتنه" علیه اسلام بسیاری از انتقادهای بینالمللی را برانگیخت روز دوشنبه 12 مهر ماه در دادگاه آمستردام هلند به جرم تحریک انزجار و نفرت علیه مسلمانان محاکمه شد.
براساس اظهارات دادستانها، گیرت وایلدرز سیاستمدار راستگرا و ضد اسلام هلند که به مشاور دولت ائتلافی جدید هلندتبدیل شده است ممکن است به علت توصیف اسلام با صفات اهانتآمیز و تشبیه قرآن به کتاب هیتلر به یک سال زندان یا پرداخت جریمه 7600 یورویی محکوم شود.
برام موسزکوویچ وکیل وایلدرز با ادعای آزادی بیان گفت: موکل من اعتقاد دارد که در هلند باید آزادی بیان وجود داشته باشد.
وایلدز 47 ساله به پنج جرم اهانت دینی علیه مسلمانان و تحریک نفرت و انزجار علیه مسلمانان و مهاجران غیر غربی بهویژه مراکشیها محاکمه میشود. وی پس از ساخت فیلم فتنه ستادهایی را برای متوقف کردن مهاجرت و ممنوعیت ساخت مساجد جدید و مالیات بر روسری و حجاب راهاندازی کرده است.
در نخستین جلسه این دادگاه وکیل وی قاضی دادگاه را به تعصب متهم کرد که این امر موجب شد دادگاه به تعویق افتاده و سایر قضات این دادگات را بررسی کنند.
اظهارات وایلدرز که بین سالهای 2006 تا 2008 در بسیاری از رسانهها منعکس شده بخشی از این دادخواست علیه وی را تشکیل داده است.
وایلدرز مدعی شده است که هیچ کار اشتباهی انجام نداده و طی بیانیهای که در وب سایت حزب وی پیش از محاکمه مقدماتی در ماه ژانویه منتشر شده بود گفته است که دراین راه مبارزه خواهد کرد.
حزب برای آزادی وایلدرز در انتخابات ماه ژوئن به سومین رتبه در کرسیهای پارلمانی دست یافته است.
دادستانها در ابتدا تصمیم به محاکمه وایلدرز نداشتند و علت آن را دستاویز آزادی بیان میدانستند. اما در دادگاه فرجامخواهی این تصمیم نقض شد و تصمیم به محاکمه وایلدرز گفته شد.
کالج اسلامی شیکاگو بازگشایی میشود
رهبران مسلمان امریکا با هدف مبارزه با رویکردهای منفی علیه اسلام و مسلمانان اقدام به بازگشایی کالج اسلامی کردهاند که حدود سه دهه پیش در محله لیک ویو شیکاگو تأسیس شده بود.
کالج اسلامی امریکایی، ساختمان آجری مدرنی که در زمینی با مساحت بیش از 1200 متر مربع ساخته شده از زمان تأسیس در سال 1981 چندین بار تعطیل و بازگشایی شده است. این کالج آخرین بار در سال 2001 مجموعه کلاسهای اسلامی برگزار کرده بود. این کالج این هفته بار دیگر فعالیت خود را با تدریس در رشتههای تاریخ اسلامی، هنر و الهیات آغاز میکند.
علی یورتسیور از محققان سابق دانشگاه جورج تاون که درحال حاضر نظارت این تلاشها را برعهده دارد گفت: جامعه امریکا به یک موسسه اسلامی با تفکر اسلامی نیاز دارد. اگر چنین کالجهای اسلامی وجود نداشته باشند در آن صورت افراد گمراه میشوند و بهسادگی از موضوع اصلی منحرف شده و تنشها رشد میکنند.
این کالج به سازمان کنفرانس اسلامی، ائتلافی از 57 کشوراسلامی عضو، وابسته است. محمد نصیر مدیر اجرایی شورای سازمانهای اسلامی شیکاگو که همکاری نزدیکی با یورتسیور دارد گفت: سازمان کنفرانس اسلامی در اداره این کالج نقشی برعهده ندارد.
اسکات الکساندر، مدیر برنامه مطالعات مسلمان - کاتولیک در اتحادیه الهیاتی کاتولیک اظهارداشت : به رغم اینکه این کالج در نهایت به قطبی برای روابط بین ادیان تبدیل شد اما نتوانست از 30 سال گذشته تاکنون توجه جامعه بزرگ مسلمان شیکاگو را به خود جلب کند. شیوه مدیریت این کالج مورد حمایت بسیاری از مسلمانان امریکایی نیست.
وی افزود: از نظر تاریخی افتتاح این کالج اسلامی زودتر از موعد صورت گرفت، چرا که در آن زمان جامعه مسلمان شیکاگو بسیار جدید بود و آماده برداشتن چنین قدمی نبود.
غلام حیدر آسی رئیس سابق کرسی مطالعات اسلامی و ادیان جهان در کالج اسلامی امریکا و استادیار اتحادیه الهیاتی کاتولیک و دانشکده الهیات لوتری شیکاگو اظهار داشت که این کالج مسلمانان را در نقشه گفتگوهای بیندینی قرار میدهد.
در حقیقت این کالح میزبان بسیاری از گردهماییهای تاریخی در آستانه برگزاری پارلمان ادیان جهان در سال 1993 بود.
علی یورتسیور اظهار داشت که مأموریت گفتگوی بین ادیان به صورت گذشته به قوت خود باقی است. بیش از نیمی از دانشجویان در کلاسهایی که برای غیر مسلمانان در نظر گرفته شده قرار دارند. ما میخواهیم در این کالج تمام دیدگاهها را نشان دهیم تا این کالج به سکوی مساوی برای گفتگو و درک تبدیل شود.
فاز اول متروی مکه به صورت آزمایشی راه اندازی شد
خط متروی مکه که از آن با عنوان راه آهن مشاعر یاد میشود و اماکن مقدس منا، عرفات، مزدلفه را به مکه مرتبط میکند از سهشنبه 13 مهر ماه به مدت 30 روز به طور آزمایشی پیش از حمل و نقل زائران در فصل حج آغاز به کار کرد.
منصوربن مطیب وزیر امور شهری و روستایی روز سهشنبه 13 مهر ماه بر نخستین عملکرد متروی مکه نظارت میکند تا اطمینان حاصل شود که این تسهیلات آماده حمله نقل زائران خانه خدا در فصل حج است. راهاندازی مترو مکه میتواند تغییرات بزرگی را در سیستم حمل و نقل اماکن مقدس شهر مکه در فصل حج ایجاد کند.
این خط راه آهن جدید با بودجه 5/6 میلیارد ریال عربستان راهاندازی شده و ظرفیت جابجای 72 هزار زائر را در یک ساعت دارد. 9 ایستگاه در عرفات، منا و مزدلفه برای این راه آهن ساخته شده که هرکدام دارای سه ایستگاه جداگانه هستند. راهاندازی متروی مکه پس از پروژه پل جمرات دومین پروژه بزرگ وزارت امور شهری و روستایی محسوب میشود.
حبیب زین العابدین معاون وزارت امور شهری و روستایی اظهار داشت که این خط راه آهن در فاز اول 10 قطار خواهد داشت که طول هرکدام به 300 متر میرسد و هر کدام 3 هزار مسافر را جابه جا میکند.
وی همچنین گفت که مقامات سعود تاکنون بهای بلیط این قطار را نهایی نکردهاند. این مسئله باید از سوی چند مقام رسمی بررسی و پس از آن اعلام شود.
با راهاندازی مترو مکه زمان رسیدن زائران از عرفات به مزدلفه در روز نهم ذیحجه به 5 دقیقه کاهش خواهد یافت. در روز دهم ذیحجه نیز حرکت آنها از مزدلفه به منا پنج دقیقه زمان میبرد.
این راه آهن در تمام طول سال فعال خواهد بود.
دومین فاز این پروژه راه آهن مشاعر را به مسجد الحرام در مکه متصل می کند و برای رسیدن به این هدف ایستگاهی در جاده ام القری ساخته میشود. این راه آهن همچنین به راه آهن حرمین که مکه و مدینه را با جده متصل میکند نیز ارتباط خواهد داشت.
مساجد آلمان درهای خود را به روی غیرمسلمانان گشودند
آلمانها بیست سال است که روز اتحاد دو آلمان را جشن میگیرند اما براساس سنتی که از سال 1997 پایهگذاری شده مساجد این کشور روز اتحاد دوآلمان را با گشایش درهای خود برگزار کرده و روز یکشنبه سوم اکتبر ( 11 مهرماه) تمام مساجد آلمان درهای خود را به روی غیرمسلمانان گشودند.
از سال 1990 روز سوم اکتبر در آلمان به عنوان یک روز تعطیل و گرمیداشت روز اتحاد کشور بوده است اما روز سوم اکتبر در آلمان روز گشایش درهای تمام مساجد در سراسر آلمان است تا غیرمسلمانان با دیدار خود از این مساجد اطلاعات بهتر و دست اولی درباره اسلام به دست آورند.
نخستین مراسم گشایش درهای مساجد در سال 1997 برگزار شد. شعار روز گشایش درهای مساجد که برای امسال انتخاب شده است " قرآن – 1400 سال؛ بخشی از زندگی هر روز" است تا مسلمانان همزبان با این روز هزارو چهارصدمین سال نزول قرآن به پیامبر خدا را نیز جشن بگیرند.
در روز گشایش درهای مساجد در آلمان مسلمانان و غیرمسلمانان برای دیدار از مساجد و مراکز اسلامی فرهنگی دعوت میشوند. بیش از 500 مسجد در این روز درهای خود را باز میگذارند.
براساس اعلام اتحادیه ترکی – اسلامی دین در آلمان روز یکشنبه سوم اکتبر دست کم 5 هزار نفر از مساجد برلین دیدن کردند.
اگرچه تاریخ گشایش درهای مساجد به روی غیر مسلمانان در روز اتحاد دو آلمان به سال 1997 باز میگردد اما تاریخ ساخت مساجد در آلمان از آن هم قدیمیتر است.
براساس اعلام شورای هماهنگی مسلمانان آلمان نخستین مسجد این کشور در قرن هجدهم توسط پادشاه فردریک ویلهلم اول برای سربازان مسلمان ساخته شد.
درحال حاضر بیش از 2 هزار مسجد در آلمان وجود دارند.
طرحهای نوسازی مسجدی در بریتانیا مورد حمایت قرار گرفت
طرحهای بازسازی و نوسازی مسجد قدیمی شهر ایستبورن در جنوب شرقی انگلستان با حمایت های رهبران سایر ادیان یک گام به هدف نزدیکتر شد.
متولیان مسجد شهر ایست بورن در انگلستان طرح اجرایی نوسازی مسجد و مرکز فرهنگی خود را در میدان اشفورد ارائه و با مقامات طراحی شهری دیدار کرده اند.
رهبران سایر ادیان نیز از طرح ساخت مرکز فرهنگی و مسجد سه طبقه در باشگاه اجتماعی سیبورد سابق که متروک مانده و دیگر استفاده نمی شود حمایت کرده اند.
طالب درگاهی از متولیان مسجد ایست بورن گفت: کیمته مدیریت مرکز اسلامی و فرهنگی ایست بورنگ چندین بار با مقامات طراحی شهری دیدار کرده و طرحهای خود را چندین بار اصلاح کرده اند.
وی افزود: ما با سازمان نظارت بر معماری شهری همکاری کرده ایم تا هرگونه تخلفی را در ارائه طرح از بین ببریم از این رو طرح ارائه شده از هر نظر مناسب این محله بوده و با همکاری مقامات اطمینان حاصل کرده ایم که این طرح بدون اشکال ارائه شده است.
این طرح طی پنج سال گذشته مورد کارشناسی قرار گرفته و اکنون آماده تصویب است. از سوی دیگر ساکنان منطقه نیز در جریان طرح و کار ساخت مسجد قرار گرفته و هیچ نگرانی برای ساخت مسجد جدید وجود ندارد.
طالب درگاهی همچنین یادآور شد که اعضای شورای شهر در جلساتی که با هدف اطلاع عمومی ساخت مسجد برگزار شد شرکت کرده و تحت تأثیر این مسجد و عملکرد آن برای مسلمانان قرار گرفتند.
مسلمانان هندوستان خواستار حل مسالمتآمیز پرونده مسجد بابری شدند
اعضای هئیت وکلای مسلمان هندوستان به اتفاق اکثریت آرا اعتقاد دارند که باید مناقشه و موضوع مسجد بابری را با مذاکره و گفتگو حل کرد تا این مناقشه خاتمه یابد.
خالد راشد فیرنگی محلی عضور هیئت وکلای مسلمان هندو نایب امام جماعت شهر لاکناو هندوستان گفت: اکثریت اعضای این هیئت خواستار رسیدن به راهحلی در رابطه با حکم مسجد بابری از طریق گفتگوهای دوجانبه و تعمق هستند. این موضوع در جلسه روز 16 اکتبر ( 24 مهر) مورد تصمیمگیری قرار خواهد گرفت.
بسیاری از سازمانها و گروههای هندوستان از جلمه هیئت علمای مشایخ و هیئت وکلای شیعه هندوستان از هرگونه تلاش مسالمتآمیزی حمایت کردهاند.
هیئت علمای مشایخ چندی پیش تصمیم گرفت جلسه کمیته کاری خو را که روز 16 اکتبر برگزار میشود به بحث و بررسی این موضوع اختصاص دهد. همچنین محل این جلسه را از دهلی به لاکناو تغییر داده است که این جلسه با حداکثر اعضا تشکیل شود.
مسلمانان هندوستان انتظار دارند که بتوانند به استراتژی نهایی و منسجمی در رابطه با حکم دادگاه برای مسجد بابری دست یابند.
چندی پیش دادگاهی در الله آباد حکم نهایی مالکیت مسجد بابری را که مدتها موضوع مناقشات جوامع دینی هندو و مسلمان بوده است صادر کرد. براساس این حکم، دو سوم زمین این مسجد به هندوها و یک سوم به مسلمانان تعلق میگیرد، حکمی که بسیاری از شخصیتهای دینی و سیاسی مسلمان به آن معترض هستند.
این مسجد در سال 1992 از سوی شورشیهای هندو تخریب شد، مسلمانان و هندوها بیش از 100 سال برسر تاریخ این مسجد بایکدیگر مناقشه داشتهاند.
هندوها مدعی هستند که این مسجد محل تولد الهه رام از الهه های مهم در آئین بودا است و پس از تخریب یک معبد هندو در قرن شانزدهم ساخته شده است. این مناقشات در سال 1992 پس از آنکه یک شورشی هندو مسجد تخریب شد وخیم شد.
شورای قانون اساسی فرانسه هم ممنوعیت روبنده را تصویب کرد
مرجع نظارت بر قانون اساسی فرانسه روز پنجشنبه 15 مهر قانون مناقشه برانگیز ممنوعیت پوشش صورت در تمام اماکن عمومی فرانسه را تصویب کرد اما در رابطه با اجرای آن در اماکن عبادی استثناء قائل شد، پیش از این قانون فوق توسط پارلمان فرانسه نیز تصویب شده بود.
تصمیم شورای قانون اساسی فرانسه مانع کلیدی را از سر راه قانون منع پوشش صورت در اماکن عمومی فرانسه را برداشت. به رغم نگرانی های برخی مسلمانان که اعتقاد دارند این قانون دومین دین بزرگ فرانسه را تاریک جلوه می دهد، ماه گذشته از سوی هر دو مجلس فرانسه تصویب شد.
تصویب این قانون برای نخستین بار در اروپا صورت گرفت. براساس قانون جدید پوشش برقع و روبنده در تمام اماکن عمومی فرانسه 150 یورو ( 210 دلار) جریمه دربرخواهد داشت و اگر کسی زنان را وادار به پوشیدن برقع و روبنده کند باید 30 هزار یورو جریمه بپردازد.
در فرانسه تنها 2 هزار زن از این نوع پوشش استفاده می کنند اما مخالفان مدعی هستند که این قانون حمایت نمادین از ارزشهای فرانسه محسوب می شود.
در شرایطی که این لایحه اوایل امسال در مرحله بحث و بررسی قرار داشت، شورای قانون اسلاسی نسبت به آن هشدار داده بود تأکید کرد این لایحه با قانون اساسی منافات دارد. این درحالی است که همین شورا طی حکم روز خود اعلام کرد قانون منع پوشش صورت و مخفی کردن آن با قانون اساسی منافاتی ندارد.
شورای قانون اساسی در رابطه با اجرای این قانون یک استثنا قائل شده و آن عدم محدودیت پوشش صورت در اماکن عبادی و نیایشی است، اما در رابطه با این استثناء به مسجد به طور مشخص اشاره نشده است.
قانونگذاران چپ و راست از شورا خواستند مطابقت این قانون با قانون اساسی را تأیید کند تا هرگونه تلاشی حقوقی علیه این قانون را خنثی کنند.
بحث ممنوعیت پوشش صورت با اظهارات نیکولا سارکوزی آغاز شد که سال گذشته گفته بود برقع در فرانسه جایی ندارد. در تمام هفت ماده این قانون هیچ اشاره ای به واژه های زنان ، مسلمان و حجاب نشده است.
مخالفان این قانون اظهار داشته اند این قانون را به دادگاه حقوق بشر اروپا خواهند برد.
صیهونیستها بدنبال کنترل جمعیت و جغرافیای اطراف مسجدالاقصی هستند
یک کمیته اردنی نسبت به طرح صهیونیستی با هدف بدست گرفتن کنترل کامل جغرافیایی و جمعیتی محوطه اطراف مسجدالاقصی در شهر اشغال شده قدس هشدار داد.
کمیته سلطنتی اردن برای امور بیت المقدس اعلام کرد صهیونیستها درپی اجرای یک طرح قصد دارند از راه جا به جا کردن جمعیت فلسطینی و یهودی سازی، هویت و شاخصه های شهر قدس را از بین برده و در نتیجه کنترل کامل آن را بدست گیرند.
عبدالله کنعان دبیرکل کمیته سلطنتی اردن برای امور بین المقدس گفت: رژیم اشغالگر قدس برای اجرایی شدن سیاست یهودی سازی شهر قصد دارد از راه حفاریهای وسیع و اجرایی کردن پروژه های تجاری و گردشگری اقدام کند.
وی افزود: از سایر مکانیزمهای اجرایی کردن طرح یهودی سازی شهر قدس می توان به تونلها و آسانسورهای الکترونیکی صحن براق و فضای زیرین آن به منظور مرتبط کردن آن با شهر کوچک سیلوان اشاره کرد.
کنعان هشدار داد طرح صهیونیستی که روز چهارشنبه از سوی روزنامه صهیونیسیتی هاآرتص فاش شد قصد دارد ساکنان شهر سیلوان را در نزدیکی مسجدالاقصی از این شهر بیرون کرده تا صهیونیستها بتوانند کنترل جمعیتی و جغرافیایی فضای اطراف مسجد را نیز به دست گیرند.
دوره آموزش ائمه جماعات آلمان در دانشگاه اوسنابروگ برگزار میشود
دانشگاه اوسنابروک در ایالت لور ساکسونی آلمان بهعنوان نخستین دانشگاه در آلمان اقدام به ارائه دوره های آموزشی برای ائمه جماعات کرده است تا به ادغام مسلمانان در این کشور کمک کرده باشد.
برخلاف اظهارات سیاستمداران محافظهکار و براساس آنچه که رئیس جمهوری آلمان در بیستمین سالگرد اتحاد دو آلمان تأکید کرد اسلام اکنون به بخشی از جامعه آلمان تبدیل شده است و قرار است ائمه جماعات این کشور برای نخستین بار در یک دانشگاه آلمانی آموزش ببینند.
دولت آلمان ائمه جماعاتی را که در نهادها و موسسات ایالتی آموزش میبینند به عنوان همکاران خود در گفتگو با اسلام در آلمان تلقی میکند.
درحال حاضر حدود 2 هزار نفر از ائمه جماعات در این کشور به ایراد سخنرانیهای پس از اقامه نماز و ایراد خطبه میپردازند که اکثریت آنها بهسختی میتوانند آلمانی صحبت کنند که این امر در نظر برخی از مقامات آلمان مانعی برای ادغام مسلمانان در جامعه تلقی میشود.
پروژه آزمایشی دانشگاه اوسنابروگ با هدف پیشگیری از مشکلات ادغام مسلمانان و افزایش تقاضا برای برگزاری این دورهها اجرایی میشود.
حدود 100 نفر از ادمه جمعه و سایر مشاوران مذهبی به این برنامه ابراز علاقه کردهاند.
این دانشگاه در دوره یکساله خود تنها میتواند از 30 نفر ثبت نام به عمل آورد که درمیان آنها مردان و زنانی از بوسنی، کشورهای عربی و ترکیه ثبت نام کردهاند.
رئوف سیلان استاد آموزش دینی اسلام در دانشگاه اوسنابروک گفت: این کلاسها از دوشنبه 11 اکتبر ( 19 مهرماه) با محور آموزش دینی، ارتباط اندیشههای دینی با زندگی روزمره کودکان، جوانان و اعضای جامعه اسلامی، چگونگی اقامه نماز دانشآموزان در اردوهای مدارس، چگونگی ارائه توصیه و اندرز به مسلمانانی که شرکای آنها پیروان دیگر ادیان هستند، احترام به سایر ادیان و ارائه این باور که پیروان تمام ادیان نیز مومن و معتقد هستند تشکیل میشوند.
قرار است کلاسهایی برای سایر ادیان نیز تشکیل شود تا آنها مهارتهای گفتگو با سایر جوامع دینی و احترام به آنها را به دست آورند.
علاوه بر این موارد این دورههای آموزشی ارائه کننده بینشی جزئی به قانون اساسی آلمان و اروپا است و در بخشی از برنامههای اردوهای آموزشی نیز گنجانده شده است.
مسلمانان کوزوو علیه ممنوعیت حجاب در مدارس تظاهرات کردند
صدها نفر از مسلمانان کوزوو روز جمعه 16 مهر ماه به منظور اعتراض نسبت به منع پوشش حجاب برای مسلمانان در مدارس تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان که بسیار از آنها را مؤمنان مسلمان تشکیل داده بودند شعارهایی علیه این ممنوعیت سردادند و در پایتخت کوزوو به سمت یکی از ساختمانهای دولتی حرکت کردند.
برخی از آنها پلاکاردهایی حمل میکردند که روی آن نوشته بود " تبعیض را متوقف کنید" و " ذهن را بی حجاب کنید نه سر را" .
تظاهراتکنندگان اظهار داشتند که حجاب وظیفهای است که خداوند آن را برای زنان مسلمان واجب کرده است.
درحالی که قوانین کوزوو آزادی دینی را تضمین کرده اما مقامات آموزشی به پیروی از الگوی فرانسه تمام نمادهای دینی را چون: روسری در مدارس را ممنوع اعلام کردهاند. این درحالی است که اسلام حجاب را بر زن مسلمان واجب کرده و نمیتوان آن را چون نماد صلیب مسیحیان یک نماد تلقی کرد.
اخیراً یک دختر 16 ساله برای پوشیدن روسری از دبیرستان خود اخراج شده است. حدود 90 درصد از جمعیت 2 میلیونی کوزوو را مسلمانان آلبانیایی تشکیل دادهاند.
نظر شما