به گزارش خبرگزاری مهر ، مصطفی خلعتبری لیماکی که با موضوع انطباق موسیقی کار در منطقه تنکابن رامسر با ترانه های تاجیکی سخن می گفت ضمن بیان این مطلب به ویژگی ترانه های کار در این منطقه اشاره کرد و گفت : سادگی عنصر اصلی ترانه های کار است و سرایندگان آن بسیار ساده و بی غل و غش این ترانه ها را می گفتند و در مجموع پژوهش های خود دوبیتی های فراوانی را پیدا کردم که شبیه به این دوبیتی ها در تاجیکستان هم دیده می شد.
مصطفی خلعتبری در ادامه ترانههای این مناطق را عاشقانه خواند و گفت : اغلب عشقهایی که در این ترانه ها دیده میشد از نوع عشق زمینی است و ترانه و سرایندگان آن در خدمت یک فرد بوده که آن فرد مشخص حتما وجه ملی- میهنی داشته مانند میرزا کوچک خان جنگلی که همه با منظومه آن آشنا هستند.
در ادامه این نشست موسی جرجانی پژوهشگر موسیقی ابتدا به معرفی طواق سعادتی خواننده و نوازنده دوتار و حاج محمد ایری نوازنده تودیوک و خواننده و دولت گلدی سعادتی نوازنده کمانچه پرداخت و با دعوت از عاشور گلدی گرکزی پیشکسوت دوتارنوازی در ترکمن به معرفی موسیقی این منطقه پرداخت و گفت : موسیقی در زندگی ترکمن جریان دارد و موسیقی را در تمام زوایای مختلف زندگی میبینیم؛ کار در مزرعه،برداشت محصول،کاشت، دامدارط، گله دارط ترانه هاط ویژه ای در قوم ترکمن دارد.
وی در پایان صحبت های خود افزود : موسیقی مختص طلب باران در ترکمن رایج است و ترکمن ها برای باریدن باران آیین های مخصوصی دارند و موسیقی مختص این امر نیز در فرهنگ شان وجود دارد.
پس از پایان صحبتهای جرجانی ، عاشور گلدی گرکز نوازنده دوتار ترکمن و خالد گلدی به اجرای موسیقی های کار این منطقه پرداختند.
بنابراین گزارش، پس از اجرای عاشور گلدی ، گروه موسیقی محلی چهارمحال و بختیاری به اجرا پرداختند و سپس آوازهای شکار توسط غلام عباس فرهادی ، آوازهای نمدمالی توسط شاهرخی ،آوازهای بنایی توسط حسن حداد سامانی اجرا و اسدالله غلامی به دهل نوازی پرداخت. همچنین دهل زنی جار تبلیغاتی قصابی گاو در بختیاری، موسیقی کار ترکمن، موسیقی سیستان و بلوچستان ( نل و دونلی)،آوازهای کشاورزی یئل یئل و آیین تکم و آوازهای کار در آذربایجان شرقی و غربی، آوازهای موسیقی کار بختیاری و موسیقی کار در علی آباد کتول از دیگر بخشهای روز دوم همایش موسیقی کارآوا بود.
نظر شما