۲۹ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۲۵

گزارش کنگره "جان جانان"/

اکرامی‌فر: "انتظار" امیدبخش و وحدت بخش است

اکرامی‌فر: "انتظار" امیدبخش و وحدت بخش است

محمود اکرامی‌فر شاعر و کارشناس مسائل اجتماعی گفت: "انتظار" در حوزه فردی امیدبخش و در حوزه اجتماعی موجب وحدت بخشی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست پژوهشی کنگره "جان جانان" با عنوان "انتظار و کارکردهای اجتماعی آن" عصر روز چهارشنبه 28 مهر با حضور محمود اکرامی‌فر در سرای اهل قلم برگزار شد.

محمود اکرامی‌فر شاعر و جامعه شناس به عنوان مهمان این نشست گفت: وقتی سخن از کارکرد به میان می‌آید به یاد مکتب کارکردگرایی می‌افتیم که مقصود این مکتب سودمندی در راستای هدف است و اثربخشی در هر سازمانی اگر در راستای هدف باشد کارکرد مناسب نامیده می شود و باید توجه کرد که هرگاه سخن از کارکرد است مقصود کارکرد مناسب است.

این شاعر با اشاره به دلیل انتظار گفت: آنچه ما را به انتظار وا می‌دارد یک عامل درونی است یا بیرونی؟ شاید ویژگیهایی در موعود وجود دارد که ما را به انتظار وا می‌دارد. در انسان که ترکیبی از فرشته و خوی حیوانی است سیرت فرشته میل به خدایی شدن را تقویت می‌کند و انسان را به سمت موعودی که بناست دنیا را زیبا کند سوق می‌دهد.این انتظار بخشی از بعد درونی انسان است.

وی با بیان اینکه انتظار یک میل باطنی و اشتیاق درونی است گفت: بخشی از انتظار فردی و بخشی هم اجتماعی است. بشر غربی چون مانند ما انسان کامل نیست جامعه‌اش نیز کامل نیست و با تمام ملزومات عدالت اجتماعی تطابق ندارد. البته توجه به این نکته مهم است که مساوات همیشه به معنای عدالت نیست بلکه عدل به معنای قرارگرفتن هر چیز در جای خودش است و بسیاری از جوامع که با رعایت مساوات عدالت را زیرپا گذاشتند.

اکرامی فر گفت: تمام ادیان و اقوام دارای یک مدینه فاضله یا اتوپیا هستند. ایرانیان قدیم، ژرمنها و دیگر اقوام دنیا دارای لغات خاصی برای نامگذاری منجی هستند و منتظر شخصیت موعود بوده‌اند تا با حضور خود به نوعی کاستیهایشان را برطرف کند. شاید مدونترین این نظریه‌ها "جمهوری" افلاطون باشد منتها این نوع دید و نگاه به موعود وجامعه آرمانی متاثر ازعقاید فیلسوفان بوده است.

این کارشناس رشته جامعه‌شناسی ادامه داد: در قدیم فلاسفه علم جامعه را می‌دانستند اما تحلیلگر اجتماعی نبودند در نتیجه جمهوری افلاطون و نظریات مشابه آن زائیده ذهن انسان هستند. انسانی که انسان کامل نیست. تئوری شهر خدای سنت آگوستین نیز مجموعه تفکرات عقل و معرفت نسبی است. اما تفکر ما بر انسان و جامعه موعود ریشه در بی نهایت، ابدیت و ازلیت دارد. در نتیجه ویژگیهای اتوپیای ما با خاستگاه دیگر جوامع تفاوتهای اساسی دارد.

وی گفت: چیزی که غربیها در پی آن هستند جهانی سازی است اما مقوله جهانی شدن بحثی جدا از این موضوع است. جهانی‌ سازی یک پروژه است در حالی که جهانی شدن یک فرایند و پروسه است. باید زمینه جهانی شدن را با معیارهای درونی خود که ریشه در فطرت انسان دارد آماده سازیم چون ظهور منجی و برپایی دین و آیین واحد خود به خود رخ نخواهد داد. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. اول اینکه باید برای برپایی عدل تلاش کنیم دوم اینکه باید فسق و فجور را گسترش دهیم تا موعود مورد نظر ظهور نماید که دیدگاه دوم، موضعی انحرافی است.

اکرامی فر در تشریح صفات فرد منتظر گفت: منتظر صفاتی دارد و انتظار کارکردها و نتایج خود را. در تعریف کارکرد گفته شد که نتیجه‌ای است که در راستای هدف باشد. کارکردهای انتظار از حیطه فردی و اجتماعی قابل بررسی است. از لحاظ فردی، شخص باید از درون پاک و مومن باشد و برای حضور مهمان ویژه خود را آماده سازد. این مسئله آراستگی و پیراستگی درونی منتظر است. اگر منتظر از درون پیراسته باشد دیگر نیازی به عوامل کنترل کننده بیرونی در جامعه نخواهد بود.

این شاعر ادامه داد: کارکرد دیگر انتظار در حوزه فردی امیدبخشی است اما در حوزه اجتماعی انتظار موجب وحدت بخشی است. منتظر واقعی وقتی ایمان داشته باشد که خورشید طلوع خواهد کرد روشنی را ترویج خواهد کرد. در کل برای برپایی مدینه فاضله و اتوپیای مورد نظر تعالیم اسلامی باید منتظران شرایط انتظار را رعایت کنند تا به کارکردهای مطلوب انتظار در جامعه دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست ادبی شاعران مذهبی به قرائت اشعار خود درباره شخصیت امام زمان (عج) پرداختند.

کد خبر 1175356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha