۱ آبان ۱۳۸۹، ۸:۵۴

سینمای ایران نیاز به جراحی دارد/ برای اکران خارجی "ملک سلیمان" برنامه داریم

سینمای ایران نیاز به جراحی دارد/ برای اکران خارجی "ملک سلیمان" برنامه داریم

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "ملک سلیمان" با اشاره به وضعیت اکران عنوان کرد سینمای ایران بیمار است، درد آن با مسکن درمان نمی‌شود و نیاز به جراحی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم سینمایی "ملک سلیمان" با اشاره به تجربه‌هایی که در این فیلم داشته سینمای ایران را سینمایی بیمار دانست که باید جراحی شود.

*خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و هنر: قرار بود "ملک سلیمان"عید فطر اکران شود که با چند هفته تاخیر نمایش آن آغاز شد. شما در گفتگویی عنوان کردید اگر اکران سینمای ایران شرایط دیگری داشت، "ملک سلیمان" به گونه‌ای دیگر فروش می‌کرد. به هر حال این سینما با توجه به تعداد سالن‌هایی که در کل کشور در اختیار دارد، با محدودیت‌هایی روبرو است.

- مجتبی فرآورده تهیه‌کننده "ملک سلیمان": متاسفانه هر روز در سینمای ایران یک اتفاق تازه می‌افتد. در شش ماه گذشته در سینما، نزدیک به 35 فیلم اکران شده است. در تهران ما حدود 85 سالن سینما داریم که 15 سالن آن در چرخه اکران به حساب نمی‌آیند.

 با این حجم فیلمی که هم اکنون روانه اکران می‌شود، عملاً فیلم سوزی در سینمای ایران صورت می‌گیرد. در این وضعیت هیچ فیلمی به نقطه مطلوب نمی‌رسد. در سه هفته گذشته چهار فیلم در گروه سینمایی، چند فیلم در گروه آزاد اکران شد، هفته گذشته هم چهار فیلم به نمایش درآمدند. متاسفانه افرادی در حوزه‌های مختلف سینمای ایران حضور دارند که تصمیمات غیرکارشناسی می‌گیرند. چرا باید بلیت سینما چهار هزار تومان باشد و قیمت سی‌دی یک اثر فقط 1500 تومان. این موضوع  اصلاً مبنای اقتصادی ندارد.

در شرایط فعلی یک خانواده چهار نفره باید 20 هزار تومان هزینه کنند تا به دیدن یک فیلم بروند. در صورتی که همین خانواده می‌توانند فیلم مورد نظر را با  با قیمت بسیار پایین‌تر چند ماه بعد در منزل خود تماشا کند. باور من این است که سینما بیمار است و با مسکن درد آن درمان نمی‌شود. این سینما به یک جراحی در بخش‌های مبانی نظری، تولید، پخش، اکران، تبلیغات و... نیاز دارد.

به طور نمونه شیوه‌ای را در موسسه رسانه تصویری شروع کرده و از این طریق بازار ایجاد می‌کنیم. با توجه به تبلیغاتی که می‌شود باید بدانیم این بخش یک حجمی دارد. یک مجموعه تلویزیونی که توسط موسسات نمایش خانگی وارد بازار می‌شود، برای پخش تمام بیلبوردهای شهر را در بر می‌گیرد.

 ما در چنین فضایی "ملک سلیمان" را اکران کردیم. این فیلم به صدای دالبی دیجیتال مجهز است و نمی‌توان آن را در هر سالنی به نمایش درآورد. بخش اعظم مخاطبان این فیلم هم قشردانشجو و فرهیخته هستند و بخش دیگر افرادی که با سینما قهر کرده‌اند.

* منظورتان خانواده‌های مذهبی هستند؟

- بله. خانواده‌های مذهبی هم هستند، اما اساساً منظورم قشری است که با سینما قهر کرده‌اند. مخاطبانی که دنبال فیلمی هستند که به آنها توهین نمی‌کند. کسانی که در نظرسنجی ما شرکت می‌کنند، معتقدند این فیلم به آنها توهین نکرده است بلکه به آنها احترام گذاشته است.

* من چند روز پیش این فیلم را در سالن سینمایی در مرکز شهر دیدم و بیشتر مخاطبانی که در سالن حضور داشتند، دانشجو بودند و کمتر خانواده بین آنها وجود داشت.

- سینمای ما همیشه وضعیت مطلوبی نداشته است. ما نزدیک به 25 فیلم کمدی را در شش ماه وارد چرخه اکران می‌کنیم. ذائقه مخاطب را نسبت به یک فیلم و یک ژانر تغییر می‌دهیم و دوباره بعد از مدتی آثاری با ژانر دیگر وارد اکران می‌شوند. طبیعی است که دوباره تا مخاطب متوجه شود فیلمی اکران شده که با ذائقه و سلیقه او همخوانی دارد، زمان می‌برد. شما به سیر فروش "ملک سلیمان" رجوع کنید، متوجه می شوید بعد از مدتی مخاطب آن را پیدا کرد.

تولید این فیلم در حلقه کوچکتری از مدیران شکل گرفت که قدرت مانور بیشتری برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داشتند. وقتی وارد مقوله پخش می‌شویم با ساز و کار گسترده‌ای روبرو می‌شویم. اساساً یک فیلم پنج میلیاردی، نیازمند یک میلیارد هزینه تبلیغات است و 300 سینما برای اکران می‌خواهد. این امکان همزمان با رشد تکنیکال فیلم در سینمای ایران اتفاق نیفتاد و یا رشدش بسیار کم بوده است.

* شما با محدودیت‌های بخش اکران سینمای ایران آشنایی داشتید. با توجه به این موضوع با چه نیتی سراغ ساخت این فیلم رفتید و فکر کردید چه ظرفیت‌های دیگری را باید جایگزین این کمبود کرد. به هر حال سازنده هر فیلم علاقمند است اثرش توسط مخاطب دیده شود.

- فیلم مخاطب خود را پیدا کرده است و به بخشی از جامعه ندا داده که فیلم‌های دیگری هم در این سینما ساخته می‌شود. اگر بنا باشد به حق الیقین برسیم و بعد حرف بزنیم هیچ وقت نمی‌توانیم حرف بزنیم. نمی‌توانیم فکر کنیم که چون سالن وجود ندارد، نباید سراغ این فیلم می‌رفتیم.

ساخت "ملک سلیمان" کمبود سینمای ایران را به رخ کشیده است. بعد از این فیلم گروه‌های جلوه‌های بصری در سینمای ایران تشکیل شده و خیلی از فیلم‌ها بعد از جشنواره فجر دوباره آثار خود را صداگذاری دالبی دیجیتال کردند. اما به هر حال در موضوع پخش این اتفاق دیرتر می‌افتد. اما درباره بازگشت هزینه‌های فیلم به اکران، پس از آن نمایش خانگی  و مهمتر از همه اکران خارج از کشور فکر کرده‌ایم.

- شهریار بحرانی کارگردان "مک سلیمان": کار هنرمند این است که جلو باشد و سعی کند جامعه را جلو بکشد. ما داستانی را انتخاب کردیم که مفاهیم عمیق دارد. چرایی و مفهوم "ملک" که در این فیلم مطرح می‌شود از مفاهیم سخت قرآنی است که درباره حکومت است.

-----------------

ادامه دارد

کد خبر 1176054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha