۹ آبان ۱۳۸۹، ۸:۴۱

فروش 90 درصد آثار نشان از تداوم توجه به هنر ایرانی است

فروش 90 درصد آثار نشان از تداوم توجه به هنر ایرانی است

تعدادی از کارشناسان و مجموعه‌داران حاضر در حراجی کریستی فروش 90 درصد آثار ایرانی شرکت کننده در این حراجی نشان از تداوم توجه بازارهای جهانی به آثار تجسمی ایران دانستند و ذکر عنوان "ناکامی" را برای آن را یک تلقی اشتباه خواندند.

به گزارش خبرنگار مهر نهمین حراج کریستی شب سه‌شنبه، 26 اکتبر برابر با چهارم آبان‌ درحالی در برجهای دوقلوی امارات به پایان رسید که اثر محمود سعید هنرمند مصری با پشتیبانی گسترده سرمایه‌داران و بانکداران عرب با دو نیم میلیون دلار رکورددار فروش این دوره شد.

همچنین آثاری از سیدمحمد احصایی به قیمت 662 هزار دلار، تابلویی از افشین پیرهاشمی به قیمت 510 هزار دلار و اثری از فرهاد مشیری به قیمت 422 هزار دلار از جمله فروشهای مهم حراجی بودند.

با وجود اینکه اثر احصایی در  پشت جلد کاتالوگ حراج کریستی قرار گرفته بود و  90 درصد آثار ایرانی هم به فروش رسیدند، برخی تحلیلهای از "ناکامی"  آثار شرکت داده شده ایرانی  در این حراجی حکایت داشت.

 اما مژگان والی‌پور، مدیر نگارخانه والی و مجموعه‌داری که در نهمین دوره حراج کریستی حضور داشت این نظر را قبول ندارد و معتقد است تقاضای مخاطبان در بازار داخلی و خارجی همچنان نشان از استقبال کارهای ایرانیان است.

وی در توضیح این مطلب به خبرنگار مهر گفت: من نمی‌دانم منظور از ناکامی در این حراج‌ها چه بوده است. در سال 2008 نیز که اوج شکوفایی بازار هنر ایران بود، تعدادی از آثار در حراجها فروش نرفت. اگر بخواهیم اینگونه فکر کنیم که برخی از آثار فروخته نشده‌اند، ناکامی نمی‌تواند عنوان درستی باشد چون به فروش نرفتن برخی از کارها در هر حراجی یک موضوع طبیعی و عادی است. 

 
کارهای هنرمندان کشور ما با قیمتهای خوب و در سطح وسیع به فروش رفته‌اند آنهم در بحرانی‌ترین شرایط  اقتصادی که کل دنیا درگیر مشکلات اقتصادی است.
مژگان والی‌پور

این مجموعه‌دار افزود: اگر سال 2008 را یک استثنا برای بازار هنر ایران درنظر بگیریم، می‌توانیم این دوره حراج را با سالهای 2007 و 2009 مقایسه کنیم که نشان می‌دهد هنوز فروش آثار ایرانیان موفق است و نرخهای بالایی دارند. نه تنها با مراجعه به آمار می‌توان به چنین مطلبی پی برد بلکه تقاضای خرید توسط مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران هم تایید دیگری بر توجه به کارهای هنرمندان ما است.

والی‌‍پور در توضیح این موضوع ابراز کرد: بعد از اتمام حراجی هنوز مخاطبان خرید آثار هنری زیاد هستند و حتی در داخل کشور افراد ثروتمند دوست دارند روی آثار ایرانی سرمایه‌گذاری کنند چون می‌بینند بازار در جریان، پویا و مثبت است. درعین حالکه هنرمندان هم آثاری را که نزد خودشان نگه داشته‌اند، روانه بازار کرده‌اند تا به فروش رود.

وی فروش آثار در زمان بحران اقتصاد جهانی را دلیل دیگری بر ناکام نبودن این دوره حراج برای ایرانیان ارزیابی کرد: کارهای هنرمندان کشور ما با قیمتهای خوب و در سطح وسیع به فروش رفته‌اند آنهم در بحرانی‌ترین شرایط  اقتصادی که کل دنیا درگیر مشکلات اقتصادی است.

والی‌پور در مورد بازار هنر داخلی گفت: مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران داخلی نیز وقتی آمار فروش را در چنین حراجهایی می‌بینند، به خرید اثر ترغیب می‌شوند. ثروتمندان  ما در این شرایط اقتصادی و به خاطر تحریمهایی که وجود دارد، به فکر مسائل خود هستند اما چون می‌دانند هنر مملکت ما ظرفیت سرمایه‌گذاری دارد و در جهان مورد توجه قرار گرفته است، همچنان خواهان خرید اثر هستند.  

رکوردار بودن ایرانیان

از سوی دیگر حسین عبدالهاشم‌پور، کارشناس هنر که در این دوره حراج کریستی شرکت کرده بود، در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ممکن است در نهمین دوره از نظر قیمت فروش رکوردار نبوده ایم اما حرفهای تکراری سالهای قبل این‌بار هم صدق می‌کند که گفته می‌شد آثار ایرانی از سوی ملیتهای مختلف، بدون پشتوانه بزرگ و دولتی و تنها با حمایت بخش خصوصی و کوچک خریداری می‌شوند.

وی سپس به رقبای ایرانیان اشاره کرد: هرچند کارهای ما مورد اقبال جهانی قرار گرفته است اما در کنار آن رقبایی مانند عربها هستند که سرمایه‌گذارهای کلان دارند و رد پای چاه نفت در آن دیده می‌شود. همچنین در چند اخیر دوره حراجهای خارجی در منطقه آثار عبدالهادی و محمد سعید با قیمتهای بالا به فروش رفت اما در پشت ماجرا می‌بینیم تنها خریداران آنها سرمایه‌گذاران عرب هستند درحالیکه در مورد آثار ایرانی چنین نیست. 

 
درست است که انتظار می‌رفت تابلوی بزرگ محمد احصایی با نام "مهمانی" به دلیل ابعاد و اعتبار هنرمند رکوردار فروش شود اما نباید این نکته را از یاد ببریم که 90 درصد کارهای نقاشان و مجسمه‌سازان ما به فروش رفت
حسین عبدالهاشم‌پور

عبدالهاشم‌پور با بیان اینکه آثار هنرمندان عرب با وجود قیمتهای بالا هنوز در قد و قواره هنرمندان ایرانی نیست، افزود: با وجود تلاش و پشتیبانی بسیار زیاد خریداران عرب، هنوز اثر "پرسپولیس" پرویز تناولی رکوردار فروش حراج کریستی محسوب می‌شود و رقبای ایران، هنوز نتوانسته‌اند این رکورد را بشکنند.

وی عنوان کرد: درست است که انتظار می‌رفت تابلوی بزرگ محمد احصایی با نام "مهمانی" به دلیل ابعاد و اعتبار هنرمند رکوردار شود اما نباید این نکته را از یاد ببریم که 90 درصد کارهای نقاشان و مجسمه‌سازان ما به فروش رفت. در این وانفسای اقتصادی دنیا که تعاملات اقتصادی با مشکل روبرو است، چنین آماری خیلی مهم است.

عبدالهاشم‌پ‍ور همچنین فروش بالای آثار ایرانی را که هنرمندان آنها هنوز در قید حیات هستند، نشانه دیگری بر استمرار اقبال جهانی به کشورمان دانست: هفته گذشته تابلویی از سهراب سپهری در حراج ساتبی با 600 هزار دلار به فروش رفت درحالیکه در نهمین دوره کریستی اثر احصایی که هنوز در قید حیات است، با چنین قیمتی فروخته شد.

وی ادامه داد:  عبدالهادی و محمد سعید که کارهایشان بالای 100 هزار دلار در حراجها فروش رفته است، سالها است فوت کرده‌اند ولی ایرانیان هنوز زنده هستند و این یک امتیاز دیگر هنرمندان ما است.  

عبدالهاشم‍‌پور نتیجه گرفت: اگر شعار می‌‌دهیم اثر هنری یک کالا به شمار می‌رود، مهم‌تر از این نیست که آن اثر فروش برود و به اصطلاح نماند. برای همین آثار ایرانی در این دوره از گذر سخت کریستی عبور کردند و فروش اکثر آنها نشان از موفقیت هنرمندان ما است.

کد خبر 1181633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha