ناتاشا اميري : مندني پور در تجربه اين فضا موفق بوده است
به گزارش خبرنگار كتاب " مهر" در ابتداي نشست ، ناتاشا اميري درباره ويژگي داستان هاي اين مجموعه گفت : كتاب آبي ماوراي بحار آخرين نوشته شهريار مندني پور با دستمايه انگاره جهاني آشوب زده پس از يازده سپتامبر با تكنيك هاي متفاوت و باشگردهاي جديد اين داستان را از منظرهاي مختلف بررسي كرده است.
اميري درباره ي دليل تازگي سوژه اين كتاب گفت : موضوعي در اين كتاب انتخاب شده است كه همه ما مي شناسيم ولي كمتر كسي درباره آن نوشته ، آن هم يك نويسنده ايراني .
وي درباره تجربه متفاوت مندني پور دراين كتاب به نسبت ديگر كارهاي او گفت:كار مندني پور آنقدر توانايي دارد كه مي تواند درهرزمينه اي داستان بنويسد . ولي اين مجموعه با مجموعه هاي ديگرش خيلي متفاوت است.
وي افزود: مندني پور كمي دغدغه پيشينه دارد، از اساطيرازحكايات عهد عتيق استفاده مي كرد تا بحران انسان معاصر را به اين وسيله نشان دهد ، ولي دركتاب جديد كاملا به مساله عصر حاضر مي پردازد و رگه هايي از پيشينه در آن ديده نمي شود.
اين منتقد ادبي درباره ي دشواري هاي اين گونه نوشتن وهمچنين سخن گفتن ازفضاهاي تجربه نشده به خبرنگاركتاب " مهر" گفت: من فكر مي كنم با توانايي كه نويسنده كتاب دارد ، مي تواند هر موضوعي را تبديل به داستان كند اما هر داستان نه فقط اين داستان سختي هاي خودش را دارد و من فكر مي كنم كاملا توانسته فضاي آمريكا و مردم آنجا را دربياورد.
وي افزود: خيلي ها اين ايراد را براي " آبي ماورا بحار" مي گرفتند كه اين فضا در نيامده اما من فكر مي كنم كاملا باور پذير است.
اميري در باره ي نحوه نزديك شدن به اين فضا استفاده از يك سري باورهاي خرافي مردم استفاده كرده اند و خيلي موفق بوده اند در انجام كار و شيوه زباني شان به حد خيلي زياد از آن تكلف بيرون آمده است.
وي درباره ي تكنيك هاي نگارشي مندني پور در اين كتاب گفت : داستان ها تكنيك خاصي ندارد فقط داستان درام اين مجموعه است كه در سطح روايت ذهني و عيني دارد بقيه داستان ها خطي است و داستان آخر يك مقدار فضاي آشفته اي را ايجاد كرده است ولي كلا من تفاوت آنچناني نديدم از نظر ساختاري يا به لحاظ تكنيك هاي خاصي كه استفاده كرده باشد.
مهسا محب علي : داستان هايي از ذهن يك شرقي
به گزارش خبرنگار كتاب "مهر" مهسا محب علي - داستان نويس و منتقد ادبي نيزدرخصوص اين مجموعه داستان گفت : به نظر مي آيد كه درونمايه اين داستان ها خيلي جذاب تراست و انعكاس فاجعه اي كه اتفاق افتاده دردرون آدم ها بسيارخوب به تصوير كشيده شده است.
وي افزود : ازنظرزباني مشكلاتي دراين كتاب وجود دارد كه بايد به آن پرداخته شود . به نظر من زبان بيش ازاندازه كار شده است و به چشم مي آيد. محب علي ، با اشاره به اين كه بخشي از مشكلات داستان ها ، به رخ كشيدن زبان است ، تصريح كرد: اين مساله مشكلات روايتي و فضا سازي " آبي ماوراي بحار" را پوشش مي دهد.
اين منتقد افزود: من فكر مي كنم زبان نويسنده خيلي مناقشه برانگيز است. داستان ها از ساختار محكمي برخوردار است. قدرت زيادي دارند قصه هاي خوبي دارند، بزنگاه هاي داستاني مناسب ازخوب جايي شروع مي شوند ، منتها مقداري ماديت داستان ها كم است و فكر مي كنم اين بازهم برمي گردد به مشكل زبان كه روايت دچار ناهنجاري مي شود ولي از نظر شخصيت پردازي و فضا سازي سير ماجرا و ... مشكل خاصي نمي بينيم .
مهسامحب علي درباره تجربه فضاهاي غيربومي در ادبيات داستان ايران با اشاره به كتاب آبي ماوراي بحار به خبرنگار مهر گفت : كار سختي است و مندني پور ريسك بزرگي كرده كه به سراغ اين ماجرا رفته است ، ولي آنچه مسلم است و درداستان ها نشانه هاي آن وجود دارد اين است كه تمام داستان ها از ديد يك ذهن شرقي نوشته شده و از بيرون و نه از درون . همه داستان ها از ذهن يك آدم شرقي روايت مي شود واز اسم مجموعه هم مشخص است.
اين منتقد درپايان ، مهمترين ويژگي اين كتاب را درونمايه آن دانست و افزود: موضوع اين كتاب به روزاست وخيلي خوب به آن پرداخته شده است. داستان هاي اين نويسنده حرفه اي و خوش ساخت است و بحث زبان و اولويت پيدا كردن ذهنيت شخصيت ها لطمه به كار زده است.
نظر شما