دکتر محمود منشی پوری استاد روابط بینالملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در مورد تعریف تفکر اصیل و شاخصهای آن به خبرنگار مهر گفت: اصطلاح "تفکر اصیل" ارتباط نزدیکی با پست مدرنیسم دارد. پست مدرنیسم مکتبی است که مدرنیسم را به چالش میکشد و آنرا رد میکند.
وی افزود: تفکر مدرن و روشنگری معتقد است توسعه و گسترش در بخشی از جهان (به طور عام دنیای غرب) به بهبود درک روابط بین الملل در جهان می انجامد. این اندیشه مورد قبول پست مدرنها نیست و آنرا رد میکنند.
پست مدرنها حقیقت را امری زمینه مند و اجتماعی میدانند
وی تصریح کرد: قرائت آشنا و شناخته شده از پست مدرنیسم قائل به شک گرایی و شالوده شکنی در مورد "حقیقت جهانشمول" است. این قرائت معتقد است که "حقیقت" سازهای اجتماعی است و در بستر و زمینه خاصی ساخته میشود و معانی متفاوتی دارد.
منشی پوری افزود: از اینرو هیچ چیز جهانشمول صادقی مثل حقیقت جهانشمول وجود ندارد. زیرا بسترها و زمینهها یکسان نیستند بلکه متفاوت هستند و بر این اساس حقیقت بر اساس زمینه و بستر معنا میشود و یک معنا قابل اطلاق به بسترها و زمینههای دیگر نیست.
وی یادآور شد: اگر این استدلال را بپذیریم در این صورت نیازی به متفکران بزرگی چون ارسطو، نیوتن، آدام اسمیت، برتراند راسل، کارل مارکس، جان مینارد کینز، امانوئل کانت و کارل پولانی نخواهیم داشت. چرا که این ایدهها و نظریهها در زمان و بستر خود دارای معنا بودند و دیگر زمان گذشته و بسترها و زمینهها عوض شده است.
منشی پوری تصریح کرد: اگر به این رهیافت به طور عمیق نگریسته شود در مییابیم که تفکر باید ریشه در بستر و زمینه داشته باشد و تفکر زمانی مثمر ثمر است که زمینهمند باشد.
وی با اشاره به اینکه مناقشه برای پیدایی و باز یافتن "خود" یا هر چیزی که با عناوین ایمان اصیل، جستجوی هدایت معنوی و پرسشهایی در مورد خود بیان میشود زمانی ارزشمند خواهند بود که ریشه در "خود" داشته و زائیده درون باشند، افزود: طرفداران این دیدگاه معتقدند برای حل مسائل بیرونی باید از درون آغاز کرد. این به معنای آن است که فرد باید از درون آغاز کند و سپس به جامعه و جهان و حتی فراسوی جهان نظر اندازد.
منشی پوری بر آن است که این دیدگاه در مقابل دیدگاهی قرار میگیرد که برای راه حل مسائل این سیر را از بیرون آغاز میکنند و سپس متوجه درون میشوند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه سانفرانسیسکو در ادامه تصریح کرد: مشکلی که در ارتباط با قرائت افراطی از تفکر اصیل وجود دارد این است که هنجارها و معیارهای آن به لحاظ جهانی مورد پذیرش قرار نمیگیرد. این امر را میتوان در مورد اصول پایه حقوق بشر مشاهده کرد.
اصول حقوقی جهانشمول وجود دارند
وی یادآور شد: صرف نظر از اینکه چه فرهنگی در پشت این حقوق اساسی و پایه قرار دارند در مورد برخی از حقوق انسانی و حقوق بشر توافق جهانی وجود دارد. برای نمونه در مورد اصول و حقوقی چون حق زندگی، آزادی از شکنجه و تبعیض نژادی و این اصل که قانون عطف به ماسبق نمیشود توافق جهانی وجود دارد.
منشی پوری تصریح کرد: به بیان دیگر این اصول مورد توافق هستند و زمینه و بسترهای گوناگون، آنها را تغییر نخواهد داد. پست مدرنها با این موضوع و رهیافت مخالف هستند.
وی افزود: این درست است که حقوق و اصول بر اساس سنتها و رسوم فرهنگ محلی تقویت میشوند اما در اندیشه فیلسوفان، متفکران و پیامبران ارزشهای جهانشمولی وجود دارد. کتابهای مقدس مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در کنار سایر کتب دینی دربردارنده درسهای اخلاقی هستند که توسط پیامبران در زمان خودشان بیان شده است.
تاریخ نشان داده که ایدههای بزرگ باقی میمانند
منشی پوری با اشاره به اینکه این درسهای اخلاقی برای زمان کنونی قابل اطلاق و کاربست هستند چرا که حامل پیام عدالت اجتماعی و کرامت انسانی هستند و تاریخ نشان داده که ایدههای بزرگ باقی میمانند و مدت زمان زیادی عمر خواهند داشت، گفت: بدون اینکه تفکر اصیل را رد کنیم میتوان هنوز از تاریخ درسهای زیادی گرفت.
نظر شما