اسماعيل عفيفه، تهيه كننده مجموعه تلويزيوني " رسم عاشقي " به خبرنگار هنري مهر گفت: در مجموع براي ساخت اين سريال فرصت كمي در اختيار گروه سازنده قرار داشت و برخي از ضعف ها به خاطر همين سرعت توليد است.
عفيفه درباره انتخاب ادبيات و زبان در اين سريال ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار "مهر" گفت: نوع محاوره و استفاده از زبان در سال 1320 به صورت مستند و قابل دسترس نيست. بلكه بايد از ميان كتاب هاي بسيار معدودي كه در اين زمينه وجود دارد، نوع گويش و كلمات مورد استفاده را استخراج كرد. البته من زمان كافي براي توجه به جزييات متن و دقت نظر درباره تمامي بخش ها را نداشته ام و به طور كامل نمي توانم درباره متن قضاوت كنم. ولي به هر حال متن در فضا سازي و دستيابي به ارايه تصويري منطبق بر وقايع موثر بوده است.
وي درباره شباهت هاي شخصيت ها و فضاي ميان داستان اين سريال و مجموعه تلويزيوني " شب دهم " توضيح داد: هم دست اندركاران توليد اين مجموعه و هم نويسنده و كارگردان سريال " شب دهم " فضاي اين اثر را از يك سري فيلم هاي قبل از انقلاب وام گرفته ايم كه به اصطلاح " فيلمفارسي " ناميده مي شوند. در اين نوع آثار فضاسازي و قهرمان پردازي با حضور يك شخصيت كلاه مخملي به وجود مي آمد و كليشه هاي مشخصي در توليد اين نوع آثار به كار گرفته مي شد. بنابراين بهتر است اگر اشاره اي به منبع اصلي اين سريال مي شود، به آن نوع آثار اشاره كنيم. البته به هر حال در اين اثر مضمون نهفته در اثر، محل وقوع قصه و حتي فضايي كه بر اتفاقات حاكم است، ويژگي هاي خود را دارد.
عفيفه در پاسخ به اينكه با وجود مشترك بودن عوامل توليد اين سريال و مجموعه " خانه اي در تاريكي " تاريخ وقوع قصه پيوندي ناگسستني با داستان دارد، يادآور شد: نويسنده متن براي وقوع داستان پيوندهاي خوبي به وجود آورده بود. از جمله اينكه در سال 1320 نيز ماه مبارك رمضان با مهر ماه مصادف مي شود و اين ماه با رفتن رضا شاه و ايجاد حكومت تازه مقارن مي گردد. از طرف ديگر، مساله ارسال آذوقه به وسيله انگليس براي متفقين در روسيه مطرح مي شود كه همه اينها با داستان ارتباط مستقيم دارد. البته اين را نيز بايد بگويم كه نگارش فيلمنامه " خانه اي در تاريكي " حدود يك سال به طول انجاميد، در حالي كه متن اين مجموعه بر اساس متني 4 صفحه اي شكل گرفت كه از سوي شبكه به ما داده شده بود و حدود 4 ماه تا تا توليد براي نگارش زمان بود. نبود فرصت كافي براي توليد بدون ترديد روي كيفيت تاثير گذار است.
عفيفه راجع به اينكه مسوولين شبكه ها هر سال از آمدن ماه مبارك رمضان اطلاع دارند اما همواره زمان كمي براي توليد آثار تلويزيوني در اختيار گروه ها قرار مي دهند، يادآور شد: ما امسال به شبكه پنج سيما پيشنهاد كرديم پس از اتمام ماه رمضان امسال درباره نگارش متن با گروه هاي مورد نظر خود صحبت كنند تا فيلمنامه در مدت زمان مناسب نوشته شود. در هنگام توليد هر چند سرعت روي كيفيت تاثير گذار است اما به هر حال فيلمنامه عنصر بسيار مهمي است كه كيفيت بالاي آن مي تواند به توليد با كيفيت نيز منجر شود.
تهيه كننده مجموعه " رسم عاشقي " درباره انتخاب بازيگران اين اثر بيان داشت: شخصيت اصلي اين فيلمنامه هم از جنبه هاي طنز و شيرين برخوردار است و هم از وجوه تلخ بهره مي برد. بازيگري هم بايد اين نقش را بازي مي كرد كه به هر دو شيوه نقش پردازي آشنا باشد. ما به اين نتيجه رسيديم كه سروش صحت اين ويژگي را دارد و به همين خاطر از او دعوت به همكاري كرديم. به عقيده من او در اين نقش خيلي خوب جا افتاده است و اين مساله به خصوص در صحنه هاي طنز آميز بيشتر مشخص مي شود.
وي راجع به اينكه ريتم اين سريال از افت و خيزهاي زيادي برخوردار است كه در برخي از قسمت ها آزار دهنده مي شود و در مقايسه با مجموعه هاي پيشين اين گروه از كيفيت پايين تري برخوردار است، گفت: ما در حال حاضر نيز به شدت درگير مونتاژ قسمت هاي مختلف اين سريال هستيم، به همين خاطر وسواس زيادي بر روي ريتم داستان اعمال نشده است كه حاصل همان سرعت توليد است. البته ما در بخش هاي ابتدايي سعي كرديم داستان با سرعت بيشتر به پيش برود تا آشنايي با جزييات قصه بيننده را خسته نكند. اما در سريال " خانه اي در تاريكي " ارايه داستان به گونه اي بود كه ريتم هم در عمق و هم در سطح حركت مي كرد و با حركت در عميق وجوه مختلف شخصيت ها را به تصوير در مي آورد. در حالي كه ما در اين اثر به دنبال عمق شخصيت پردازي نبود. البته در مجموع من از نتيجه كار راضي هستم. هرچند كه به خاطر درگيري زياد با كار، در حال حاضر از نظر ذهني اشراف كافي بر قسمت هاي مختلف اين سريال ندارم.
عفيفه درباره اينكه طراحي صحنه در برخي از بخش ها ( به خصوص لوكيشن ها خارجي داستان ) چندان واقعي به نظر نمي رسد، يادآور شد: ما صحنه هاي كوچه و خيابان اين سريال را در شهرك سينمايي ساختيم و با توجه به وقت كمي كه در اختيار داشتيم، اين امكان وجود دارد كه در برخي صحنه ها دكور خود را لو بدهد. از طرف ديگر، در تهران كوچه اي وجود ندارد كه بتواند از حال و هواي تهران قديم برخوردار باشد. چه برسد به اينكه فضاي سال 1320 را منتقل كند.
لازم به ذكر است مجموعه تلويزيوني " رسم عاشقي " كه پخش آن از اوايل ماه مبارك رمضان آغاز شده و متن آن به وسيله سعيد رحماني به نگارش درآمده است، داستان شخصي به نام ابراهيم را روايت مي كند كه اقدام به خريد محصول گندم كشاورزان ايراني براي فروش به انگليسي ها در هنگام جنگ جهاني دوم مي نمايد. در اين بين دختري روستايي را به عنوان هديه به ابراهيم تحويل مي دهند. دختر حاضر به همراهي با ابراهيم نيست و همين مساله به درگيري اين دو مي انجامد. در اين بين جواني به نام يوسف با ديدن اين صحنه وارد كشمكش مي شود و دختر را نجات مي دهد. همين مساله اتفاقات ديگري را براي يوسف به وجود مي آورد.
در اين سريال سروش صحت، لاله اسكندري، مينا جعفر زاده، جمشيد جهانزاده، فرهاد بشارتي، مهوش وقاري و افسانه پاكرو به عنوان بازيگران اصلي به ايفاي نقش مي پردازند. تصويربرداري اين فيلم به وسيله اسفنديار شهيدي انجام مي شود و طراحي صحنه و لباس اثر بر عهده محمد هادي قميشي قرار دارد. تدوين فيلم را محمود يار محمد لو انجام مي دهد و برزو خليل نژاد به عنوان برنامه ريز و دستيار اول كارگردان فعاليت مي كند.
اين مجموعه به همت شبكه پنج سيما تهيه و توليد مي شود.
نظر شما