به گزارش خبرنگار مهر، در بخش نخست تمرین ، قطعه "بیژن و منیژه" اثر حسین دهلوی در سه قسمت اجرا شد و پس از آن قطعات سلام به آهنگسازی حسین علیزاده ، هفت قطعه کوچک اثر احمد پژمان و همچنین چند قطعه جدید "سوگ"، "مهتاب تراز باران" و "آدم" از آثار فردین خلعتبری اجرا شد؛ شهرداد روحانی که تمرین ارکستر موسیقی ملی را از نزدیک نظاره گر بود در خصوص چرایی حضور و دیدن تمرین این ارکستر موسیقی ملی گفت : اغلب نوازنده های این ارکستراز نوازنده های ارکسترسمفونیک تهران هستند و آنها از من درخواست کردند که سر تمرین ارکستر موسیقی ملی حاضر باشم و نظر خودم را درباره کم وکیف انتخاب قطعات و همچنین رهبری ارکستر بگوییم.
وی در ادامه افزود : یکی از مشکلات ارکسترهای موسیقی ایران کمبود نوازنده در نواختن انواع سازهای موسیقی ایرانی و کلاسیک است و همین مسئله باعث می شود که نوازنده های خوب ارکستر سمفونیک تهران در سایر ارکسترهای موسیقی ایرانی نیز اجرای برنامه داشته باشند و همین مسئله خستگی مضاعف برای نوازندگان را به همراه دارد و مجبور هستند فشار زیادی را تحمل کنند. از سوی دیگر کیفیت اجرای آثار پایین می آید؛ اما با این اوصاف به اعتقاد من گروه یک دستی است و قطعاتی که از سوی شورای فنی ارکستر موسیقی ملی انتخاب شده، قطعات خوبی است و امیدوارم روی صحنه هم اجرای خوبی داشته باشند.
پس از پایان صحبت های رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران قطعات "سوگ"،" مهتاب تر از باران" و آدم" با حضور فردین خلعتبری آهنگساز این آثار تمرین شد و خود او نیز با دقت، شیوه اجرای نوازنده ها و کم و کیف رهبری کیارس را بررسی و نکاتی را نیز یادداشت می کرد.
پس از پایان نت برداری خلعتبری از نکات قابل توجه در شیوه اجرای نوازنده های ارکستر موسیقی ملی، او به کم و کیف اجرای قطعات توسط ارکستر موسیقی ملی اشاره کرد و گفت : به اعتقادمن هرچه به روزهای پایانی تمرین ارکستر موسیقی ملی نزدیک می شویم باید بیش از گذشته نقاط ضعف ارکستر را نیز در نظربگیریم چرا که تعداد جلسات تمرینی که ارکستر موسیقی ملی در تالار وحدت به عنوان مکانی که اجرای نهایی را در آن انجام می دهد بسیار اندک است و باید از این موقعیت به بهترین شکل استفاده شود و نکات گفتنی گوشزد شود.
در ادامه فردین خلعتبری سخنگوی ارکستر موسیقی ملی به مشکلات احتمالی که حین اجرا برای ارکستر ایجاد می شود اشاره کرد و ضمن بیان تفاوت های سازهای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک گفت : رعایت نکات فنی و درنظر گرفتن شرایط اجرای این قطعات از مهمترین دغدغه های شورای فنی ارکستر است چرا که معتقدم سازهای موسیقی ایرانی برای اجرا در ارکسترملی بیش از سازهای ارکستر سمفونیک نیاز به تقویت دارد و برای صدادهی ارکستر باید تمام نکات را به دقت مورد بررسی قرار داد و اگر این گره ذهنی و دغدغه اعضای ارکستر برطرف شود مطمئن هستم که اجرای خوبی خواهیم داشت چرا که ارکستر انرژی و انگیزه خوبی برای حضور در صحنه را دارد .
ارکستر موسیقی ملی متعلق به جوان ها است
وی در ادامه افزود : ارکستر موسیقی ملی متعلق به جوان ها است و ما زمانی احساس خوبی از مجموع اجراهای این ارکستر داریم که بتوانیم از همه ظرفیت های آن برای ایجاد علاقه و انگیزه جوانان ایرانی استفاده کنیم و زمانی خیلی خوشحال می شویم که دامنه مخاطبان ما وسیع شود و علاوه بر جوانان بتوانیم خوراک مناسبی برای نوجوان ها نیز فراهم کنیم و در این راستا هرگونه انتقاد و پیشنهادی را از سوی علاقه مندان به این نوع موسیقی می پذیریم.
سخنگوی ارکستر موسیقی ملی در پایان صحبت های خود به استقبال از ایده های جوان اشاره کرد و گفت : علاوه بر اجرای آثار آهنگسازان جوان حاضرهستیم که ذهن های جوان و ایده های آنها را بشنویم، کنسرت های تجربی هم توسط ارکستر ملی برگزار کنیم و از اجرای تجربی ضعیف هم نترسیم البته منظور این نیست که بنیه کار آهنگساز ضعف دارد بلکه نکته در این است که در مرحله آزمون و خطا هستیم .
یکی از نکات قابل توجه در تمرین ارکستر موسیقی ملی تلاش برای هماهنگی هرچه بیشتر نوازنده ها و رهبر ارکستر بود که بردیا کیارس در این هماهنگی بسیار دقیق بود، آخرین قطعه در آخرین روزهای تمرین ارکسترملی نیز اجرا شد و ساعت تمرین ارکستر موسیقی ملی نیز به پایان رسید. در فرصتی کوتاه رهبر جوان این ارکستر از روند تمرینات گفت : حدود دو ماه است که تمرین ها آغاز شده است و از آنجا که شوق و انگیزه خود من و همچنین اعضای ارکستر بسیار بالا بوده است روند تمرینات نیز به خوبی پیش رفته است ؛ ضمن اینکه رپرتواری که انتخاب شده، به لحاظ مضمون قطعات سنگینی است و چیدمان و نحوه اجرای این قطعات برای نخستین اجرا سنگین است اما مطمئن هستم که گروه به درستی از پس اجرای این قطعات بر می آید.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا هفت قطعه از آثار استاد یژمان برای اجرا انتخاب شده است گفت : کم و کیف انتخاب قطعات زیر نظر شورای فنی ارکستر بوده است و بیش از هرعنوانی تنوع در اجرا مد نظر بوده است و اما در این بین اجرای قطعه استاد پژمان از لحاظ اجرایی قطعه ای پیچیده است و موتیف های سازی بسیاری در قطعه جاری است و این قطعه برای نسل گذشته نوستالژیک است و شاید برای اولین باراست که توسط ارکستر موسیقی ملی اجرا می شود این قطعه حدود 30 سال پیش نوشته شده است.
بردیا کیارس در پایان صحبت های خود به اجرای سه قطعه باکلام به آهنگسازی فردین خلعتبری اشاره کرد و گفت : در این کنسرت با رعایت اصل عدم خواننده محوری تنها سه قطعه "سوگ"،" مهتاب تر از آفتاب" و "آدم" به صورت باکلام با آواز پوریا اخواص اجرا می شود.
اجرای ارکستر موسیقی ملی در تاریخ 5 و 6 اسفندماه ساعت 18:30 و 21 در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزارمی شود.
نظر شما