بهزاد ناظمیانپور در گفتگو با مهر گفت: از عللی که ادبیات ایران به یکسری بنبستها برخورد کرده، نوع برداشتهایی است که در ذهن نویسندگان جدید ایجاد شده، برداشتهایی که از سالها پیش ماندگار شده و هنوز هم سعی میشود به این نسل القا شود.
این نویسنده با انتقاد از اینکه نویسنده و کتابهای کلاسیک ردهبندی شدهاند، اضافه کرد: در این ردهبندی که حد میانه ندارد یکسری نویسندهها در جایگاه بد و باقی آنها در رده خوب قرار گرفته اند.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا این دستهبندی در ادبیات کلاسیک ایران رخ داد، بیان کرد: سهلگیری قشر روشنفکر برای ادبیات ایران مهمترین علت این تقسیمبندی بود، آنها شابلونی را طراحی کردند و هر نوع قلمی را در درون آن قرار دادند که این آفت دامنگیر ادبیات معاصر ایران شده است.
ناظمیانپور تصریح کرد: هماکنون و با مروری بر ادبیات میتوان به راحتی دید که ادبیات دهه 70 به دلیل طراحی این شابلون دچار تکنیکزدگی و ادبیات دهه 80 به یک ادبیات ساده، آپارتمانی و به ابتذال کشیده شده تبدیل شد و هر نویسنده که خواست از این دایره فرار کند منزوی شد.
وی با اشاره به پافشاری زندهیاد بیژن الهی در طول چهل سال نویسندگیاش برای نوشتن گفت: همه ما نمیتوانیم الهی باشیم او همه تلاشش را برای ادبیات کرد بدون نگاه کردن به چاپ آثارش، اما خیلی از نویسندههای امروزی این توان و تحمل را ندارند.
این نویسنده با تاکید بر اینکه در حال حاضر جریانی از نویسندگان نسل جدید ایجاد شده که دوست دارند به نویسندگان کلاسیک نگاه جدید و نو داشته باشند، گفت: این جریان نوشتههای شمس تبریزی را تنها از بعد عرفانی نگاه نمیکنند آنها به دنبال تاثیر امروزی شمس بر ادبیات هستند هر چند در این گیر و دار مطالب عرفانی او را هم درمییابند.
وی با تاکید بر اینکه بنبست ادبیات نمیگذارد مخاطب ایجاد شود، گفت: ممیزیهای اعمال شده هم دلیل دیگری برای این بنبست است به طوریکه بسیاری از نویسندهها داستانهایی دارند که اگر این داستانها مجوز چاپ بگیرد به طور قطع اتفاق بسیار خوبی در ادبیات رخ میدهد.
ناظمیانپور گفت: در دهه 60 جنگ در ایران رخ داد و آثار تهییجی در این راستا خلق شد اما در حال حاضر آثار بسیار خوبی در ژانر دفاع مقدس نوشته میشود که اجازه چاپ نمیگیرند یا آنقدر اصلاحیه میخورند که تقریبا از داستان چیزی باقی نمیماند.
این نویسنده با تاکید بر اینکه "من هم به مانند دیگر نویسندگان در درون همین گفتمان هستم"، اظهارکرد: ما همه تلاش داریم تا حد امکان در درون این دایره قرار نگیریم تا مخاطب را از دست ندهیم، اما وقتی مجوزها دچار مشکل شود ما هم مجبوریم درون همین قالب قرار بگیریم.
نظر شما