به گزارش خبرنگار مهر،نخستین شب از واپسین اجرای تور کنسرت دو نوازی حسین علیزاده و مجید خلج به صورت بداهه نوازی در مایه دوگاه برگزار شد.
حسین علیزاده در ابتدا با ساز سه تار قطعاتی از موسیقی ایرانی را با همراهی تنبک نوازی مجید خلج به روی صحنه برد و در ادامه مجید خلج با ساز بم دایره سه تار نوازی علیزاده را همراهی کرد.
پس از پایان آنتراکت بخش دوم از نخستین اجرای دونوازی آغاز شد در این بخش حسین علیزاده قطعاتی از موسیقی ایرانی را در قالب بداهه نوازی با ساز تار اجرا کرد و مجید خلج با ساز زنگ سرانگشتی تار نوازی علیزاده را همراهی کرد.
پس از پایان بخش دوم کنسرت دو نوازی تار و تنبک حسین علیزاده و مجید خلج، این دو نوازنده موسیقی ایرانی در میان تشویق حاضرین در سالن به روی صحنه آمدند و حسین علیزاده قطعه دیگری از موسیقی ایرانی را به شکل بداهه با ساز شورانگیز و همراهی تنبک خلج اجرا کرد.
یکی از بخشهای نوازندگی مجید خلج در کنار تار نوازی استاد علیزاده شیوه نواختن او با ساز سرانگشتی بود ؛ "سرانگشتی" سازی فلزی از جنس برنج یا مفرغ است. در توضیحی که درباره این ساز در دفترچه معرفی این کنسرت داده شده ،چنین آمده است : "در بسیاری از نواحی ایران رقصندگان زن و مرد از این ساز استفاده می کنند و از قدمت هزار ساله برخوردار است. نقل است که این ساز از طریق کولی ها از چین به هند و از آنجا به ایران و به دیگر نقاط دنیا منتقل شده است . استفاده از این ساز در موسیقی ایران به فراموشی سپرده شده بود و مجید خلج احیا ، شیوه نواختن و تکنیک اجرای آن را بر اساس موسیقی ایرانی طی دهه گذشته ابداع کرده است.
بم دایره یکی دیگر از سازهایی بود که خلج هنگام سه تار نوازی حسین علیزاده آن را به صدا در می آورد و طبق توضیحات موجود در بروشور این ساز دایره کوکی است که به وسیله مجید خلج طراحی شده است به وجود آمدن این ساز ناشی از پژوهشی در زمینه ایجاد صداهای تازه به ویژه طیف صداهای بم و همچنین تغییر آنها در حین اجرا است.تکنیک اجرایی این ساز تلفیقی از تکنیک های رایج دایره ، دف و کانجیرا (ساز طوقه ای جنوب هند) است.
نظر شما