به گزارش خبرنگار مهر، علی ترابی رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که با حضور جهانگیر نصری اشرفی دبیر این دوره از جشنواره موسیقی نواحی و مجید لطیفی سرشت دبیر اجرایی هفتمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد؛ گفت : جشنواره موسیقی نواحی شش سال برگزار نشد و قرار بود سال گذشته همزمان با بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شود واگر این اتفاق می افتاد شاید تجربه خوبی به شمار می رفت و مخاطبان جشنواره موسیقی فجرهم فرصت دیدن و آشنایی با بخش هایی از موسیقی قومی و عشایری را پیدا می کردند، ولی از سوی دیگر برگزاری دو جشنواره موسیقی فجر و نواحی به طور همزمان به مسائل حرفه ای آسیب می زد چراکه جشنواره موسیقی فجر یک رویداد فرهنگی در سطح بین المللی است و جایی برای نمایش گروه های نواحی به معنای واقعی نبود و اگر این دو رویداد فرهنگی بزرگ در دل یکدیگر تعریف می شدند در نهایت با مجموعه ای از کنسرت های غیر همگون مواجه می شدیم.
رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی افزود : مقوله موسیقی نواحی از جمله هنرهایی است که با ریشه و هویت فرهنگی ما ایرانیان گره خورده است و جزو فرهنگی ترین جشنواره های موسیقی کشور به شمار می رود ولی متاسفانه این رویداد فرهنگی همواره تحت تاثیر انواع موسیقی پاپ و راک قرار گرفته است و موسیقی قومی و عشایری ما که از گنجینه های ارزشمند موسیقی ایران است در حاشیه قرار گرفته است و معتقدم که برگزاری جشنواره هایی از این دست باعث احیای دوباره فرهنگ موسیقایی ایران زمین خواهد شد.
در ادامه این نشست جهانگیر نصری اشرفی دبیرهفتمین دوره از برگزاری این جشنواره با اشاره به نادیده گرفته شدن ارزش های موسیقی نواحی گفت : موسیقی قومی و عشایری ایران صرفا هنر موسیقی به شکل محض نیست و تنها از جهت موسیقایی نباید به آن نگریست چراکه این نوع موسیقی مانند خط الفبای هویت فرهنگ ایرانی است و بخش مهمی از ادبیات خنیایی ، نظامی خوانی، شاهنامه خوانی که در دل این موسیقی نهفته است را بیان می کند به این معنا که هفتمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی به داستان های خنیایی اختصاص دارد به این معنا که این داستان ها از بیان آوازی با لحن هایی با عنوان متر آزاد مطرح می شود در واقع آوازهای با متر آزاد جزو لحن های پایه ای موسیقی هریک از فرهنگ ها وپاره فرهنگ ها به شمار آمده و دیگر لحن ها اعم از لحن های با متر مشخص و لحن های با متر فراخ عموما بر محور اینگونه الحان شکل گرفته و از آن منفک می شوند.
وی در ادامه افزود : با تعاریفی که ارائه دادم در این دوره از جشنواره موسیقی برخلاف سایر جشنواره هایی که در حوزه موسیقی نواحی برگزار شده است روی موضوع مشخصی متمرکز شده این و قرار است داستان های خنیاگری که اکنون درباره آنها صحبت نشده است را در این جشنواره مطرح کنیم و به جرات می گویم که 60 درصد از هنرمندانی که در این جشنواره حضور پیدا کرده اند در هیچ جشنواره ای حضور نداشتند .
دبیر هفتمین جشنواره موسیقی نواحی در ادامه با اشاره به کارگاه هایی که در دانشکده هنر دانشگاه هنر برگزار می شود اشاره کرد و گفت : در بخش کارگاهی که در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می شود هنرمندان و خنیاگرانی از کشورهای ایران ، ازبکستان، تاجکستان، ، افغانستان ،آذربایجان و گرجستان نمونه های فاخری گنجانده ایم این بخش بیشتر برای استفاده دانشجویان و هنرمندان موسیقی درنظر گرفته شده است؛ بخش سوم به مجموع سخنرانی ها و اجراهایی اختصاص دارد که در سالن خانه موسیقی برگزار می شود در این بخش ماهیت و ساختار موسیقی داستانی ایران مورد بررسی قرار می گیرد در این بخش پس از سخنرانی پژوهشگران منظومه هایی همچون خسرو شیرین ، لیلی و مجنون ، کوراغلو شاهنامه خوانی و نظامی خوانی اجرا می شود.
مجید لطیفی سرشت دبیر اجرایی این دوره از جشنواره موسیقی نواحی به کم و کیف برگزاری این جشنواره به طور همزمان در تهران و کرمان اشاره کرد و گفت : تعداد هنرمندانی که در هفتمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند به 182 نفر می رسد که از این تعداد 7 گروه موسیقی حضور دارند ، سخنرانان دربخش کارگاهی و علمی و پژوهشی 9 نفر هستند و تعداد هنرمندان خارجی 53 هنرمند است و یک گروه از اسکاندیناوی دعوت کرده ایم.
وی درپایان افزود : سالن رودکی در دو سانس و تالار وحدت، سالن خانه موسیقی ، تالار شهید آوینی دانشگاه تهران از جمله سالنهایی هستند که جشنواره موسیقی نواحی در آن برگزار می شود و درتهران هم دوسالن خانه شهر و عماد میزبان گروه های شرکت کننده در این جشنواره هستند.
نظر شما