۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۱۰:۳۰

گزارش خبری مهر ـ3/

عده‌ای نمی‌خواهند ادبیات انقلاب را ببینند

عده‌ای نمی‌خواهند ادبیات انقلاب را ببینند

رئیس حوزه هنری در اختتامیه هشتمین جشنواره قلم زرین با اشاره به اینکه ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی بالنده است، گفت: با وجود عدم اقبال سایر جریانات ادبی، عده‌ای هنوز نمی‌خواهند ادبیات انقلاب را ببینند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در آئین پایانی هشتمین جشنواره قلم زرین که عصر روز سه شنبه 14 تیر در انجمن قلم ایران برگزار شد با اشاره به ضرورت‌های موجود در تدوین نظریه ادبیات انقلاب اسلامی بیان داشت: منظور ما از ادبیات انقلاب اسلامی تنها ادبیاتی نیست که درباره  انقلاب اسلامی نوشته شده باشد، بلکه ادبیاتی است که به معارف انقلاب اسلامی تعهد دارد و در آن حوزه فعالیت می‌کند.

وی با اظهار تاسف از توجه ناکافی نسبت به سخن مقام معظم رهبری در جمع شاعران در رابطه با ظهور سبک جدید شعر فارسی بعد از انقلاب اسلامی افزود: در حوزه داستان نیز افق‌های جدیدی پیش روی ماست که هم در محتوا و هم در مضمون شاهد آن هستیم.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که فعالیت در عرصه ادبیات انقلاب متاثر از تجربه‌های انقلابی کشورهای شرقی و غربی بود که این تجربه‌ها عمدتا متکی بر سوسیالیزیم بودند. مثلا آثار ابراهیم حسن‌بیگی درباره انقلاب با آثار رضا براهنی تفاوتی نمی‌کرد، اما به تدریج که مسائل اصلی انقلاب اسلامی مطرح شد، این حس به وجود آمد که تجارب غربی به درد ما نمی‌خورد و مبارزات آنها به دلیل نبود الهام از مکتب تشیع سودمند نیست. در واقع مدتی طول کشید تا حس کنیم که جولانگاه نویسنده انقلاب اسلامی در عالم غیب بسیار بیشتر از عالم محسوسات است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های ادبیات داستانی انقلاب اسلامی گفت: بر خلاف ادبیات مادی‌گرایانه غرب در دهه‌ها اخیر، شاهد ورود ادبیات انقلاب به عرصه‌های غیرمادی هستیم که این موضوع به ویژه در نویسندگان جوان بیشتر به چشم می‌خورد و این توفیقی است برای ادبیات ما که افقی گسترده را پیش روی ما باز کرده است.

مومنی افزود: برای ورود به این حیطه، علاوه بر متون کهن حتما باید به قرآن و تفاسیر و روایات نیز متوسل شد که این عرصه جدید به حوزه خرافات وارد نشود.

وی همچنین به اهمیت ورود اسوه‌ها به ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: در ادبیات ایران به ویژه پس از دوره مشروطه به دلیل پرداخت به زندگی طبقات مردم از حضور قهرمانان در داستان کاسته شد و موضوعات معیشتی جامعه به داستان وارد شد؛ به طوری که در نمونه بارز آن در ادبیات غرب امرزوه شرح سقوط انسان در جامعه تنها در ادبیات نمایش داده می‌شود. این در حالی است که قرآن کریم به نمایش و معرفی اسوه‌ها تاکید دارد و از منظر قرآن، مومنان نیز می‌توانند در این حوزه قرار بگیرند.

مومنی ادامه داد: داستان انقلاب اسلامی، نگاهی متعالی به انسان دارد و به جای روایت سقوط او به تعالی وی توجه دارد. از سوی دیگر داستان انقلاب اسلامی آرمانگراست و نگاهی امیدوارانه به زندگی و آینده جهان دارد. در واقع انسان در داستان انقلاب تکلیف مدار و مسئول است.

مومنی همچنین با تأکید بر لزوم حضور سنن الهی در داستان انقلاب اسلامی گفت: ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی بالنده و رو به رشد است، اما کسانی هستند که نمی‌خواهند آن را ببینند؛ این در حالی است که واقعاً بسیاری از جریان‌ها ادبی در مقابل آن به گونه‌ای نیستند که مورد اقبال قرار بگیرند.

کد خبر 1352674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha