به گزارش خبرنگار مهر، ساخت فیلم فرهادی در فرانسه، برگزاری نشست مطبوعاتی پانزدهمین جشن سینمای ایران، اختتامیه جشنواره فیلم پلیس، نشست مشترک نمایندگان شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان، حضور خدادادعزیزی در فیلم رضا عطاران، ثبت قرارداد سه فیلم سینمایی و ... از جمله اخبار مهم هفته گذشته سینمای ایران است.
- نشست مطبوعاتی پازندیهمین جشن سینمای ایران 11 تیر ماه با ضور کیومرثپوراحمد دبیر و مازیار میری مدیر اجرایی در خانه سینما برگزار شد. در این نشست پور احمد گفت:امسال در مراسم تازهای بعد از جشن سینمای ایران از سه خبرنگار که بی طرف و بهترین باشند هدایای نفیسی اهدا خواهد شد. بخش فیلمهای داستانی امسال با فیلم جدیدی شروع میشود که دیده نشده است.
مازیار میری نیز در ادامه عنوان کرد، باید تاکید کنم که 20 تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشن سینمای ایران است به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. امیدواریم اوایل شهریور ماه نامزدها را معرفی کنیم. جشن اول هشتم شهریور ماه و مابقی جشن ها هر سه روز یکبار برگزار خواهد شد. جشن های کوتاه، مستند و انیمیشن در ایوان شمس برپا خواهد شد.
پوراحمد در ادامه گفت: ما نمی خواهیم اسکار برگزار کنیم ما قصد داریم فقط جشنی محترمانه و در شان سینمای ایران و خیلی فشرده برگزار کنیم. فیلم های بلند داستانی برای 78 نفر از داوران به نمایش در می آید که هیچ کس به غیر از داوران اجازه ورود به سالن را ندارد. دیدن یک فیلم توسط 87 نفر که همه خودی واهل سینما هستند مشکلی نیست. این کار یک نمایش عمومی به حساب نمی آید که به پروانه نمایش احتیاج داشته باشد. امیدوارم هیچ چالشی به وجود نیاید. ما با کسی دعوا نداریم. امیدوارم آنها نیز اینگونه باشند. سعی کردیم فراتر از این مسائل به موضوع نگاه کنیم. امیدوارم این چتر به اندازه ای مقاوت داشته باشد تا دعواها در آن نفوذ نکرده و چکه نکند.
- اصغر فرهادی جدید ترین فیلم خود را درفرانسه می سازد. فیلمبرداری این فیلم بهار 2012 در پاریس آغاز میشود و طاهر رحیم بازیگر فیلم "پیشگو" نقش اول آن را بازی میکند. آلکساندر ماله گی از مدیران ممنتو فیلمز استودیوی فرانسوی که تولید فیلم را بر عهده دارد در این باره گفت: اصغر نخستین نسخه فیلمنامه را به ما داده که فوقالعاده است. او هم اکنون مشغول بازنویسی نسخه اولیه است.
این فیلم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده داستان عشقی میان یک دختر ایرانی و یک پسر اهل شمال آفریقا را در پاریس روایت میکند. مالهگی در این باره میگوید: دشوار است که داستان این فیلم را در یک سطر بیان کنیم. اما مثل "جدایی نادر از سیمین"، فیلم داستانی پیچیده و پر از چرخشهای روایتی دارد. فیلم به زبان انگلیسی و بیشتر انگلیسی دست و پا شکسته ساخته میشود اما نزدیک 20 درصد از گفتگوها به زبان فرانسه خواهد بود. اما هنوز بازیگر نقش اول زن این فیلم انتخاب نشده است.
- نشست مشترک نمایندگان شورای مرکزی کانون کارگردانان و شورای عالی تهیهکنندگان صبح یکشنبه 12 تیرماه در محل خانه سینما برگزار شد. در این نشست سیروس الوند سخنگوی کانون کارگردانان، داریوش فرهنگ نایب رئیس وعبدالحسن برزیده عضو کانون کارگردانان و همچنین از شورای عالی تهیهکنندگان مهدی فخیم زاده عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان ومنوچهر محمدی و غلامحسین موسوی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست که به دلیل اعتراض به واگذاری صدور پروانه ساخت به صنف واحد تهیهکنندگان تشکیل شده بود ، داریوش فرهنگ گفت: دلیل تجمع این دو صنف در این مکان نشان دهنده اشتراک نظر و سلیقه ماست. از 32 سال پیش که من به صورت حرفهای وارد سینما شدم همیشه شاهد یک دودستگی میان وزارت رشاد اسلامی و اهالی سینما بودم. گاه سکان به دست اهالی سینما می افتاد و گاه به دست وزارت ارشاد. اما این کشتی می توانست جزیره کوچکی باشد که بتواند سفر کند از یک جزیره به جزیره دیگر.
وی افزود: جمعی که اینجا نشسته نه اهل باج دادن و نه اهل باج گرفتن است. ما مدیون و مسئول چشمهای بیفروغ و لبخندهای کمسوی مردممان هستیم. چون سینما یعنی همین مسائل. بنابراین نمیشود این کشتی چندین سکان و گرداننده داشته باشد. این سینما درحال حاضر به کشتی بدون لنگر تبدیل شده است.
درادامه غلامرضا موسوی گفت: زمانی که شورای صدور پروانه ساخت به گروهی که به نظر ما حتی صنف هم نیستند واگذار شد هم کانون کارگردانان و هم شورای عالی تهیهکنندگان دلائل مخالفت خود را ابراز کردند. زمانی که ما از این مخالفتها جواب نگرفتیم تصمیم گرفتیم این موضوع را رسانه ای کنیم تا بتوانیم از این طریق به نتیجه برسیم.
منوچهر محمدی نیز توضیح داد: امیدواریم مسائل مطرح شده به دست مسئولین برسد. چون پارهای مسائل نسنجیده ممکن است به ضرر سینما تمام شود. در یک اقدام غیر معقول اختیار پروانه ساخت به گروهی محدود از تهیهکنندگان سپرده شده است. در طول این سالها آئیننامه پرداخت ساخت و نمایش تغییرات محسوسی نکرده است. بحث امروز ما در ارتباط با پروانه ساخت است. صدور پروانه نمایش را ما جزء حیطه اختیارات حکومتی می دانیم که دولت باید درباره ان تصمیم بگیرد.
وی افزود: در آئیننامه پروانه ساخت در گذشته دولت با توجه به ضوابط پروانه صادر می کرد. و همیشه دو نفر نماینده از خانه سینما در این شورا شرکت میکردند. که وظیفه آنها دفاع از پروژه هایی بود که تقاضای پروانه ساخت داشتند. اطلاعات پروانه ساخت نباید در اختیار کسی قرار گیرد که رقبای حرفه ای هم هستند. این کار باعث به وجود آمدن رانت و مفسده در امر سینما می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: عمل دولت غیر قانونی است چون کانون تهیهکنندگان 2 غیر قانونی است. خانه سینما تنها تشکیلات صنفی ثبت شده قانونی در حوزه فرهنگ و تشکل از 22 صنف سینمایی است. اما صنف واحد تهیهکنندگان اساسنامه خانه سینما را قبول ندارد و همچنین قانونی هم نیست. پس شکل محفلی دارد. چطور این امتیاز به یک تشکل محفلی واگذار شده است. زمانی که قرار است دولتی کارهایی را به بخشی انتقال دهد باید توافقنامهای وضع شود تا اگر تخلفی شد کسی بتواند اعتراض کند. اما هیچ موافقنامهای انجام نشده چون باید به شکل علنی در مطبوعات منعکس میشد تا هنرمندان بدانند چه میکنند.
الوند ادامه داد: از زمانی که صدور پروانه ساخت به این گروه محول شده است در واقع اطلاعات و رمز و راز فیلمهای ما در اختیار گروهی قرار میگیرد که به آنها اطمینان نداریم. در شکل قبلی حداقل این اطلاعات در اختیار دستگاهی دولتی قرار داشت که رازدار بود.
مهدی فخیمزاده در ادامه نشست عنوان کرد: پس از انقلاب به همت من و دیگر دوستانم مجمع تولیدکنندگان تشکیل شد. اما در طول آن سالها ما هیچگاه سعی نکردیم که دیگران را به زور عضو تشکیلاتمان کرده و آنها را گروگان بگیریم. همچنین مسئله تشکیل شورای عالی تهیهکنندگان به این دلیل طرح شد که ماهیت تهیکنندهها را بعد از انقلاب شرح دهیم. اصناف دیگر نیز به یک شکل فدراتیو به وجود آمد که در نهایت همه زیرمجموعه خانه سینما قرار گرفتند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه صنف تهیهکنندگان حاضر نشدن عضو تشکیلات ما شوند. معنای یک صنف این است که از منافع اعضایش دفاع کند بدون اینکه به زور شغل کسی را گروگان بگیرد و او را مجبور کند که حتما باید عضو صنف او شود.
کد خبر 1353282
نظر شما