به گزارش خبرنگارگروه دين و انديشه خبرگزاري "مهر"، كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در سخنراني افتتاحيه همايش مبارزه با اسلام هراسي گفت : تصور اسلام به عنوان ديني يك بعدي و تحريف دستورات اين دين باعث شده تا واژه اسلام هراسي به وجود آيد.
اصول اسلام اغلب تحريف شده و يا خارج از بافت خود مورد استناد قرار گرفته اند. او در مقدمه سخنراني خود 8 عامل را براي مبارزه با اسلام هراسي عنوان كرد : قوانين و هنجارهاي، آموزش، محدود كردن قدرت و نفوذ رسانه هايي كه نفرت را ترويج مي دهند، رهبري، اتحاد دو طرفه فرهنگ ها و مردم، گفت و گو، خصوصاً گفت و گوي ميان اديان، درك بافت سياسي و مبارزه با تروريسم و خشونت كه به نام اسلام و يا هر دين ديگري انجام مي شود.
وي افزود: به وجود آوردن اعتماد دوباره در ميان پيروان اديان و فرهنگ هاي مختلف بايد در اولويت اول قرار گيرد در غير اين صورت تبعيض زندگي بي گناهان را در برمي گيرد.
وي ادامه داد: ما همه در يك دنيا زندگي مي كنيم و بايد به يكديگر احترام بگذاريم و به صورت مسالمت آميز زندگي كنيم. اين امركار ساده اي نيست، اما دليلي به شمارمي رود كه بايد به خاطر دستيابي به آن سخت تلاش كنيم.
وي تصريح كرد: هيچ كس نبايد بي عدالتي عليه پيروان اديان بزرگ دنيا، فرهنگ ها و تمدن را دست كم بشمارد.
سيد حسين نصر استاد دانشگاه جورج واشنگتن در همايش روز سه شنبه سازمان ملل پس از سخنراني دبير كل سازمان ملل، سخنراني اصلي را بر عهده داشت او استفاده امروز از پسوند " هراس " ( Phobia) را مورد سوال قرار داد و تاكيد كرد براي مقابله با اسلام هراسي بايد نه تنها نقش افراط گرايي را در اسلام ناديده بگيريم بلكه بايد نقش افراط گرايي در مسيحيت و يهوديت را نيز نا ديده انگاشت.
او تاكيد كرد: مسلمانان بايد نقش و مزاياي رسانه ها و همچنين آموزش را درك كنند. سه گروه مهم مي توانند تلاش هاي قابل توجهي را در مقابله با اسلام هراسي انجام دهند : غربيان با نيت خير كه مي دانند نفرت نفرت مي آورد، علماي صادق غربي كه صدايشان را بايد شنيد و خود مسلمانان كه بايد شكافي را كه ميان اسلام و دنياي غرب به وجود آمده از بين ببرند.
احمد كمال عبدالمجيد قائم مقام شواراي ملي حقوق بشر مصر نيز در سخنراني خود گفت : زماني كه ما درباره مخالفت با يهوديان صحبت مي كنيم درباره مفهومي انضمامي مردمي كه با يهوديان مخالف هستند صحبت مي كنيم، اما درد و رنج كساني كه قرباني اين پديده مي شوند را در نظر نمي گيريم. اما زماني كه درباره اسلام هراسي صحبت مي كنيم بر حالات ذهني كساني متمركز مي شويم كه با دليل و يا بدون دليل متحمل يك نوع تهديد شده اند.
او افزود مشكل اصلي در حقيقت اين است كه مسلمانان از يك جنبش نفرت و سوء رفتار رنج مي برند. من واژه ضد اسلام را به استفاده از واژه اسلام هراسي ترجيح مي دهم. او سپس عنوان كرد واژه تساهل اسلام را تحقير مي كند.
وي در سخنراني في البداهه پيش از شروع همايش گفت : صحبت درباره تساهل صحبت درباره حداقل هاست، حداقل هاي منفعل و منفي. آنچه ما در جستجوي آن هستيم امري بسيار مثبت تر از تساهل محض است. معمولا شما هر آنچه را كه دوست داريد تحمل نمي كنيد اما مسائلي را تحمل مي كنيد كه بايد با آن زندگي كنيد ولو اين كه كوچكترين علاقه اي در ميان نباشد.
عبدالمجيد افزود: مردم دنيا بايد با يكديگر هماهنگ باشند تا زندگي در سياره زمين را مسالمت آميز تر و لذت بخش تر كنند. بنابراين بايد در تلاشي مشترك با يكديگر همكاري كنيم.
علاوه بر اين، او از اين امر اظهار تاسف كرد كه دنياي غرب ناگهان همكاري و مساعدت چشمگيري كه اسلام در رابطه با بشر انجام داده را از ياد برده است.
او گفت : امروزه اسلام را به مثابه تهديدي به پيشرفت، دموكراسي، نوگرايي و صلح توصيف مي كنند. نكته نا اميد كننده اي كه در اين پارادوكس وجود دارد اين است كه ما را وادار كردند تاريخ همكاري را نه تنها در سالهاي گذشته بلكه در قرن گذشته از ياد ببريم . چگونه مي توانيم از ياد ببريم كه در طي جنگ جهاني دوم همه كشورهاي مسلمان عليه نيروهاي آلمان نازي متحد شده و به دنياي به اصطلاح آزاد كمك كردند تا نفوذ در حال رشد كمونيسم و ماركسيسم را از بين ببرد؟ چگونه مي توانيم نقش اسلام را به عنوان يك دين ، يك نظام قانون، يك اصول ارزشي و اصول اخلاقي فراموش كنيم؟
نظر شما