حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در مورد تقوا و انواع آن به خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در امر هدایت و تربیت انسان که قرآن کریم در روایات و آیات متعددبر آن تأکید دارد تقوا است که بحث از آن در زمره مسائل اخلاقی جای میگیرد. قرآن کریم جای جای آیات و در مقاطع مختلف به آن اشاره داشته است.
وی افزود: تقوا به معنای نگهداری و خویشتنداری است و در مورد انسان یک نیروی کنترل کننده درونی است یعنی انسان در درون خودش نیرویی بوجود بیاورد که بتواند از مسائلی که موجب گمراهی یا دوری از هدایت انسان میشود خود را کنترل کند.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی ادامه داد: تقوا بیشتر دربرابر طغیان شهوت و امیال و هواهای انسانی مطرح میشود یعنی کسی که قدرت نگهداری خویش از اینها را داشت انسان با تقوایی است. اما دایره تقوا بسیار گسترده است و گناهان زبان ، چشم و گوش و دست و پای انسان و عقل و فکر او و همه صفات و وجود انسانی را شامل میشود. تقوا ترمز و کنترل وجود انسان از پرتگاهها و تندرویهای خطرناک و هلاکت و سقوط است. امیر مؤمنان در خطبه 157 نهج البلاغه میفرمایند: تقوا دژ مستحکمی است که شکست ناپذیر است. یعنی تقوا انسان را در برابر هجمه ها و شهوات نگه میدارد و انسان با تقوا در برابر اینها از خود ضعف نشان نمیدهد و شکست نمیخورد.
این محقق و پژوهشگر حوزه علوم قرآنی درباره راهکارهای ایجاد و رشد تقوا در انسان نیز گفت: راهکارهای بسیاری برای کسب تقوا وجود دارد که قرآن، روایات و منابع دینی ما به آنها اشاره کردهاند. یکی اینکه انسان در سه جهت رابطه خود با خدا و با جامعه و با خود، تقوا را رعایت کند و خود را به دین بویژه دین اسلام واگذارد. در رابطه خود با خدا به هر آنچه که خداوند متعال در این رابطه مطرح کرده انجام دهد مثل احکام عبادی و عبادات فردی از قبیل نماز و روزه و امثال اینها که کنترل کننده انسان از معصیت و گناه هستند.
علوی مهر اظهار داشت: نکته دوم ارتباط انسان با جامعه است که خداوند بحث روابط اجتماعی و عدالت اجتماعی را مطرح کرده و انسان رفتارش را با اجتماع باید بر اساس موازین عدالت اجتماعی قرار دهد. یعنی انسان در رابطه با همسر، خانواده، همسایه و حاکم و تمام چیزهایی که به جامعه مربوط است را بطور صحیح انجام دهد.
وی افزود: رابطه انسان با خودش هم وظایفی که خداوند برای او مطرح کرده از نظر اخلاق درونی و نفسانی که باید خودش را حفظ بکند این رابطه را بطور صحیح انجام دهد یعنی خواب و خوراک و حرف زدن و کار زیاد ویا کمتر از حد انجام ندهد از آسیبهایی که به او ضرر میزند خود را محافظت کند قرآن کریم در این باره میفرماید: بر شما باد حفاظت نفستان که اگر این نفس را مواظبت کنی یا درست هدایت بشوید هیچ کس به شما ضرر نخواهد رساند.
علوی مهر در پایان تأکید کرد: بطور قطع انجام واجبات و پرهیز از محرمات و تا آنجا که میتوانیم عمل به مستحبات و دوری از مکروهات بهترین راهکار رسیدن به تقوا است .
نظر شما