به گزارش خبرنگار مهر، دومین روز از جشنواره هنرهای اسلامی در حالی در هوای برفی برگزار شد که انتظار می رفت تالار وحدت خالی از تماشاگر باشد اما برخلاف تصور، تماشاگران علاقمند به موسیقی جنوب به خصوص بوشهری های مقیم تهران در تالار جمع شده بودند تا شاهد اجرای این گروه موسیقی تنها در یک قسمت و بدون آنتراکت باشند.
محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی لیان در ابتدای این کنسرت ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در تالار گفت : خیلی سپاسگزارم که در این هوای برفی و خیابان های شلوغ تهران به تالار وحدت آمدید تا حضورتان گرما بخش اجرای ما باشد.
وی در ادامه افزود : امروز داشتم تلویزیون را نگاه می کردم یک برنامه ای ویژه این ایام مبارک بود کارشناس برنامه حرف جالبی زد او گفت همانگونه که در مرثیه خوانی ها و یا مراسم های عزاداری ثواب دارد که سینه بزنیم در اعیاد مسلمانان ها هم دست زدن ثواب دارد بنابراین از شما می خواهم که با دست زدن های مناسب این کنسرت ما را همراهی کنید؛ ضمن اینکه فراموش نکنید که این کنسرت با موضوعیت شخصیت والای حضرت امیر(ع) برگزار می شود شخصیتی که در جای جای تاریخ اسلام نقش داشته است و گروه ما هم امشب جایگاه این انسان بزرگوار را در موسیقی آیینی بوشهر به نمایش می گذارد .
پس از پایان صحبت های شریفیان و در ابتدای این کنسرت ، قطعه بدون کلام بندری اجرا شد و در ادامه تماشاگران شاهد "می مه خوانی " این گروه موسیقی بودند، "تیفون عقرب" با شعری از زنده یاد محمد بیابانی به روی صحنه رفت ، "چغول خوانی" قطعه بومی از منطقه دشستان با شعری از فرج الله کمالی که از شاعران همان خطه است یکی دیگر از قطعات این گروه موسیقی بود که در قالب طنز و با همراهی تماشاگران به روی صحنه رفت.
شعرخوانی در مدح حضرت امیر (ع) از دیگر قطعات این کنسرت بود و در ادامه مجموع قطعات در مدح این امام به صورت چاووش خوانی همراه با نی انبان محسن شریفیان و همراهی گروه اجر شد .
خیام خوانی از دیگر بخش های کنسرت گروه موسیقی "لیان" بود. شریفیان در توضیح این قطعه گفت که خیام خوانی موسیقی ویژه بوشهر است و در جای دیگری اجرا نمی شود، اجرای تکنوازی "نی جفتی" از دیگر قطعات این کنسرت بود.
واسونک شیرازی با عنوان" یار مبارک بادا" یکی دیگر از قطعات این گروه موسیقی بود سرپرست این گروه موسیقی در توضیح این قطعه گفت که اصلیت واسونک ها متعلق به شیراز است اما به دلیل نزدیکی این شهر با بوشهر این قطعه در بین ما هم جا افتاده و اجرای آن بسیار مرسوم است.
شریفیان در ادامه این کنسرت مراتب سپاسگزاری از مدیران فرهنگی، محمد میرزمانی مدیر کل دفتر موسیقی ،علی ترابی معاون دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیر مرکز حوزه هنری را به جا آورد .
اجرای قطعه "آفو بوشهری" قطعه پایانی گروه موسیقی لیان بود ، شریفی قبل از اجرای این قطعه در توضیح گفت : منطقه بوشهر در طول تاریخ با اقوام بسیاری تبادل اندیشه و فرهنگ داشته است و با انواع موسیقی مناطق مختلف ایران، هند، عرب و حتی آفریقا آشنا بوده است و این قطعه هم ترکیبی از موسیقی آفریقا و ایران است که در بوشهر به "آفوبوشهری" شهرت دارد.
در حاشیه
- یکی از ویژگی های این کنسرت علاوه بر تماشاگران و علاقمندان حاضر به موسیقی جنوب ، حضور تماشاگران بوشهری آشنا به فرهنگ و هنر بومی این منطقه بود که شور و هیجان خاصی به فضای کنسرت بخشیده بودند و حرکت های آیینی که با ریتم های خاص دست زدن همراه بود را به درستی اجرا می کردند.
- اجرای قطعات موسیقی بوشهری علاوه بر شور و هیجانی که به سالن بخشیده بود باعث ایجاد حرکات ناشایست از سوی برخی از تماشاگران شد و محسن شریفیان هم به کرات و خیلی دوستانه از این تماشاگران خواست که رعایت نکات اخلاقی را بکنند و حرکت های دور از شان کنسرت انجام ندهند اما این توصیه ها کارساز نبود و شریفیان ناگزیر شد که اجرای خود را از نیمه رها کند.
- شریفیان در اعتراض به این حرکت گفت که هدف ما نشان دادن گوشه ای فرهنگ بومی منطقه بوشهر است و در نگاه کلی در جهت فرهنگ سازی حرکت می کنیم ولی متاسفانه عده ای کنسرت های رسمی موسیقی را مراسم های خصوصی خود اشتباه می گیرند و این درحالی است که مدیران فرهنگی با استدلال وجود بی اخلاقی در کنسرت به گروه مجوز اجرا در آینده را نمی دهند.
- سرپرست گروه موسیقی لیان لابلای صحبت های خود در گلایه به مسئولان گفت : در هنر نمایش دست اندرکاران برگزاری تئاترهای مختلف به بهانه های مختلف حرکات موزون را ارائه می دهند ولی متاسفانه هنر موسیقی از این امکان محروم است و حتی نمی تواند حرکات آیینی ویژه مناطق جنوب را آنگونه که باید اجرا کند.
نظر شما