به گزارش خبرنگار سينمايي" مهر" شركت فلم سازي "به نگر" از جمله شركتهايي است كه در هشتمين بازار بين المللي فيلم فجر حضور دارد. اين شركت در امر تهيه و توزيع فيلم ها فعاليت دارد و مدير عامل آن عليرضا شجاع نوري كه تا به حال داور بين الملل در جشنواره هاي مختلف را بر عهده داشته و مدير بخش بين الملل بنياد سينمايي فارابي از سال 62 تا 74 را و مديريت بين الملل سيما فيلم از سال 74 تا 79 از جمله پست هاي سازماني وي بوده است . شجاع نوري همچنان تهيه كنندگي بسياري از فيلم هاي سينماي ايران و بازيگري در برخي از آنها را بر عهده داشته است.
وي در گفت وگو با خبرگزاري مهر در آغاز از فعاليت هاي شركت به نگر گفت: كه در حال حاضر اين شركت شروع كرده براي عرضه بين المللي و اكران فيلم هاي ايراني در دنيا، و فيلم ها را درست مثل اينكه در ايارن اكران شود مي بريم و در كشورهاي ديگراكران مي كنيم. وتنها و اولين شركت ايراني هستيم كه در پخش كننده هاي انگلستان به ثبت رسيده ايم و به همان شكل اكران فيلم ها در ايران با در آغاز فيلم را براي وزارت فرهنگ آنجا مي فرستيم و نكات و نظرات خود را اعلام مي كنند و ما اصلاحات را انجام مي دهيم و پروانه نمايش مي گيريم و قبل از آن هم با سينماها توافق مي كنيم و بعد از گذراندن اين مراحل فيلم اكران مي شود . منتهي اين همه قضيه نيست و دو توضيح لازم است .
اين بحث به معناي نفي بخش هاي جشنواره ها نيست و هر دو وجه بايد وجود داشته باشد هر دو هم جشنواره و هم بازار مورد توجه است . جنبه سرگرم كنندگي و جذب تماشاچي بايد وجود داشته باشد، ولي نمي شود از تمام فيلم هايمان بخواهيم كه اين خصوصيات را داشته باشند، ولي از سينمايمان مي توانيم اين توقع را داشته باشيم كه هم جنبه سرگرم كنندگي و هم جنبه فرهنگي و مطالعاتي را داشته باشد. ما به علت غناي فرهنگي كه داريم حرف هاي زيادي براي گفتن داريم كه در ظرفيت فيلم هاي فرهنگي ما نمي گنجد . كما اينكه خيلي از سخنراني هايي است كه در آن مطلب بسيار زيادي نهفته است وممكن است حوصله شنونده عام سر برود و شنونده خاص خودش را داشته باشد . اما از آن طرف خطيباني را هم داريم كه مخاطبانشان پيك نمي توانند بزنند. در كل ما نمي توانيم از هرواحد بخواهيم كه طوري حرف بزنند كه هم علمي باشد و هم مخاطبش پلك نزند . از طرفي ديگر ما از تمام سخنورانمان بايد بخواهيم كه درجمع اين ماموريت را انجام دهند يعني به نوعي تقسيم وظايف داشته باشند واگر زماني عالمي در بحث علمي اش صورت سرگرم كننده هم داشته باشد و يا بر عكس كمي در كار سرگرم كننده اش حرف علمي هم بگذارد بسيارعالي است . اما الزاما نمي شود از همه اين توقع را داشت . و با وجود فرهنگي كه ما داريم قطعا فيلم هاي فرهنگي و يا در اصطلاح فيلم هاي جشنواره اي هم خواهيم داشت.
شجاع نوري در بحث جشنواره اي به اين نكته اشاره داشت كه انصاف نيست كه كاري كنيم كه سينماي جشنواره اي مان روبه موت و فوت برود. و آن زمان لطمه فرهنگي بزرگي به فرهنگ و مملكت مان خواهيم زد. يعني فيلمي كه يك گونه از تفكرما را مطرح مي كند، شايد سرگرم كننده نباشد ولي مخاطب خودش را دارد . نمي خواهم فيلم هايمان را با كتاب ها يا سخنوارنمان مقايسه كنم ولي مثل بسياري از كتابهايمان كه به صورت مرجع هستند و خواندن تمام آن در حوصله نيست ولي وجودشان لازم و ضروريست.
البته زمان هم لازم است كه داشته باشيم و نبايد بگويم كه به اميد روزي كه همه رمان بنويسند و كتاب مرجع وجود نداشته باشد ، در حالي كه آن هم لازم است.
تهيه كننده " بابا عزيز" در بحث سينماي اكران و سينماي تجاري گفت: واقعيتش اين است كه با يك گل بهار نمي شود و بايد يك عزم ملي براي اين كار صورت گيرد و اگر توان تمام بخش هاي خصوصي جمع شود ولي عزم ملي پشتوانه آن نباشد بحث اكران فيلم هاي ايراني درخارج از كشور را نمي توان سر و سامان داد. مثلا دراكران فيلم دوئل در انگليس و ياهر شهر ديگر در آغاز سينماها فيلم را ديدند و ابراز كردند كه از فيلم خوششان آمده و بعد در خصوص تبليغات كه به چه صورت در كجاها و چطور و نحوه ارايه آن را مورد توجه قرا ردادند و بعد در خصوص تعداد كپي هاي فيلم براي نمايش عمومي و زير نويس فيلم ها كه در آن كشورانجام شد، مذاكراتي انجام شد و تمام اينها و موضوعات ديگر مستلزم هزينه بسيار بالاست چون سينما اين ريسك را مي كند و اين سرمايه گذاري را انجام مي دهد به علت اين كه درصدي از فروش به سينماها مي رسد ، پس براي برگشت هزينه ها ، شرايطي را مي گذارد. و همه اين خوان ها اول قضيه است و به ترتيب مشكلات ديگرمطرح مي شود كه براي تهيه كننده خصوصي به تنهايي مشكل است.
وي در خصوص بازار فيلم ايران گفت: اين بازار هنوز در آغاز راه است و يك حركت اقتصادي بين المللي است . قطعا اگر اين بازار هم حمايت نشود ، اتفاقي نخواهد افتاد مثلا اگر صدا و سيما خريد هايش رااز اين بازار انجام دهد، قطعا فروشنده هاي زيادي را بدين سمت مي كشد و همين باعث رونق بازار مي شود و بازار فقط اين نيست كه فروشنده ها بيايند ، بلكه خريدار هم بايد وجود داشته باشد خيلي از شبكه هاي دنيا هستند كه ذائقه شان ، شبيه ذائقه ماست و اگربازار ما معروف شود به اينكه يك تيپ بخصوص از فيلم ها عرضه مي شود خريداران و فروشندگان مختلف به اين جا كشيده مي شوند و قطعا اين جا ، جايي خواهد شد كه داد وستد در ان صورت مي گيرد و اين بازار يك حسن ديگري هم خواهد داشت كه باز خورد اطلاعات به سازندگان بعدي ، كمك مي كند كه فيلم بهتري با استانداردهاي جهاني يا منطقه اي بسازند.
شجاع نوري نياز را عاملي براي كسب اطلاعات در اين زمينه دانست و پيشنهاد داد: كه چون نياز سبب بدست آوردن اطلاعات مي شود و بايد بخش خصوصي را در معرض نياز قرار داد ،دولت دوره هاي اعزامي به كشورهاي مختلف را برنامه ريزي كند و هفته فيلم هاي گوناگون دركشورهاي ديگر برگزار كند و همراه با فيلم ها گروه هاي تهيه كننده و دست اندركار فيلم ها را بفرستد تا سينماي آنجا را شناسايي كنند و به بررسي سالن ها ، مطبوعات ، منتقدان و .. بپردازد و با آنها آشنا شود و تهيه كننده وكارگردان وقتي بنشينند و با مخاطب آن جا فيلم خودشان را ببيند ، آنجاست كه به اشتباهات و يا نكات مثبت فيلم خودشان پي مي برند و يا بحث توليد مشترك رامطرح مي شود و اين هيات با تجربيات بسياري باز مي گردد و سميناري گذاشته شود و تمام گروه هاي اعزامي گزارشات و تجربيات خود را به بدنه سينما انتقال دهند و آنجاست كه ما سينماي جهاني خواهيم داشت. متاسفانه درحال حاضر چقدر از تهيه كنندگان ما با بازارهاي جهاني فيلم آشنايي دارند منظور بازار خريد و فروش نيست، يعني چه قدر مي دانند كه در فلان كشور چه نوع فيلم مورد استقبال قرار مي گيرد و يا مخاطب هاي مختلف را مي شناسد؟ و دولت بايد حمايت كند و چيزي كه كمك مي كند به بقا و دوام اين سينما سرمايه گذاري دراز مدت و زيربنايي است و بايد تمام بدنه سينما را درگير اين قضيه كنيم و تهيه كننده ايراني را عادت دهيم كه فيلم فقط براي 60 ميليون مخاطب ايراني نيست بلكه بازاري فراتر از ايران ومنطقه دارد.
وي با اشاره به اينكه فيلم باباعزيز براي همان مخاطب خاص در نظرگرفته شده گفت: اين فيلم مخاطب خاص خودش را دارد و با توجه به اينكه محدوديت سينما ندارد درخارج قطعا سنيماهايي است كه در جاي خودش فيلم را اكران كند. و سينماهايي هستند كه به ارايه اين گونه فيلم ها شناخته شده اند و تماشاگر مي داند كه اين گونه فيلم ها را بايد در كدام سينماها جست و جو كند و احتياج به تبليغ زياد ندارد ، چون براي مخاطبش شناخته شده است.
نظر شما