دکتر قاسم پورحسن به مناسبت نوروز درباره استمرار نیتهای خوب آغاز سال نو به خبرنگارمهر گفت: در سنت ایرانی نوروز به معنای حیات مجدد و زندگی دوباره یادشده است. این تفکر در اندیشه دینی ما هم وجود دارد که انسان در نسبت با جهان است گرچه حیات در جهان سبب زندگی دوباره آدمی خواهد شد. نسبت آدمی با جهان یک نسبت کاملا مستقیم است یعنی هر تحولی با این عالم حیاتش مورد دگرگونی و تجدید قرار میگیرد از همین روست که انسان میتواند با درک درست عالم و از منظر تفکر ایرانی با درک درست نوروز تغییرات اساسی در زندگی خود بدهد.
وی افزود: این تغییر اساسی که به نحو تکامل و به سمت و سوی ترقی و تعالی است در اندیشه ایرانی مورد تأکید قرار گرفته است. نوروز درپیوند با نور است ، نور مرکز و حیات قلب آدمی است سراسر وجود انسان برگرفته از تفکر و ساحت نوری است. انسان مستقیما از عالم انوار آنچنانکه در اندیشه ایرانی وجود دارد نور میگیرد و ظلمت و مردگی را کنار میزند این معنای نوروز است.
این استاد فلسفه ادامه داد: عالم نور هم با ساحت وجودی انسان همچنین با ساحت کردار او در تناسب است. اخلاق انسان با دیگران تحت تأثیر همین پرتو نور قرار میگیرد. آدمی از مرگ و ممات به حیات میرسد. این به معنای آن است که انسان میتواند استمرار در حیات نوری خود داشته باشد. فیض مداوم عالم نور به انسان سبب میشود که وجود انسان در حیات و فضای نوری قرار بگیرد. این اساس تفکر نوروز است. نوروز به معنای نورافشانی و نورانی بودن یا حیات مجدد است.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه درمورد اینکه در این ایامی که آماده تغییرات ظاهری و باطنی هستیم چه کنیم که خوش اخلاقتر بشویم هم اظهارداشت: اخلاق انسان برگرفته از حیات انسان است یعنی اخلاق کاملا برگرفته از جوهر و گوهر آدمی است و عرضی نیست. وقتی گوهر آدمی نورانی شد از دنیای ظلمت خارج میشود. اخلاق نوری هم برای خود انسان و هم برای دیگران سبب رستگاری و سعادت میشود. اخلاق خوب برگرفته از اندیشه نوری است و سبب میشود که آدمی زندگی خود و دیگران را در نسبت این نور قرار دهد.
پورحسن تصریح کرد: بنابراین تأکید شده که آدمی باید اخلاق صحیح و نیکو داشته باشد، چنانچه در اندیشه ایرانی ما علاوه بر پندار و اندیشه نیک به کردار و اخلاق نیک هم تأکید شده است. کردار در پیوند با اندیشه است این دو وجه که پیوندی ناگسستنی با هم دارند سبب میشوند که حیات انسان نورانی شود.
وی درمورد درسهای نو شدن طبیعت برای انسان هم گفت: همواره مرگ برای انسان نوعی پایان و تولد، نوعی آغاز تلقی میشود. اما فهم صحیح در اندیشه دینی و ایرانی این است که این دو در پیوند با هم هستند. انسانها ازمرگ عبرت میگیرند و آنرا تولد دوباره می دانند، نوروز هم به معنای تولد دوباره هر آدمی است.آدمی پیش از اینکه مرگ واقعی را تجربه کند مرگ زمانی و تقویمی را تجربه میکند این مرگها به انسان امکان میدهد که بتواند حیات را تجدید بکند و تولدهای دوباره را تجربه بکند. زندگی دوباره انسان در رأس هر اعتدال بهاری به معنای این است که انسان هم میتواند از این فرصت کیهانی بهره ببرد تا بتواند اشتباهات و زیانهای وارده به ساحت وجودی خود را کنار بزند و سراسر در عالم نور قرار بگیرد.
این نویسنده و مترجم درپایان یادآورشد: نوروز تنها زمان صرف نیست بلکه نوعی زندگی دوباره است که انسان میتواند با فهم صحیح این زندگی به مرحله جدیدی از صیرورت و تکامل بپیوندد.
نظر شما