امین کاشانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ورود به جامعه شعر اصفهان سخت بوده و گاهی شاعر مجبور میشود سخنانی را که قبول ندارد بیان کند تا بتواند وارد جمع شعرا شده و در زمینه شعری مطرح شود.
وی افزود: به طور کلی شعر اصفهان هنوز جایگاه مناسب خود را در کشور نیافته و همزمان با سیر روبه رشد شعر در دوران معاصر پیشرفت نکرده است.
این شاعر اصفهانی تصریح کرد: امروزه شعرهای برخی جوانان از ویژگیهایی که سبب ماندگاری شعر میشود بهرهای نداشته و حرفهای تکراری در آن زیاد است.
وی ادامه داد: همانگونه که روزی بحث هنر برای هنر به وجود آمد امروزه نیز مبحث شعر برای شعر مطرح است به عبارتی برخی کارشناسان عقیده دارند تنها سرودن شعر و رعایت تناسبات آن مهم بوده و مفهوم در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
کاشانی با بیان اینکه اشعار سپید در گذشته عمق و معنای بلندی داشتند، تاکید کرد: این امر ناشی از عمیق شدن حس شاعر بود در حالیکه امروزه گاهی به دلیل نادیده انگاشتن این امر معنای شعر سطحی و گاه سخیف میشود که این موضوع ناشی از همان تفکر شعر برای شعر است.
وی اضافه کرد: در این تفکر مفهوم جزو ارکان اصلی شعر نیست و شکلگیری شعر از مفهوم آن مهمتر است به این معنی که چیزی ممکن است شعر باشد ولی مفهومی در بر نداشته باشد و چیزی مفهوم داشته ولی شعر نباشد.
این شاعر اصفهانی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در صورت قبول این دیدگاه نیز در نهایت ارزشگذاری شعر با کمک مفهوم آن شکل گرفته و جایگاه شعر از معنای آن مشخص میشود.
وی ادامه داد: حافظ ، سعدی و شعرای دیگر به گونهای شعر میگفتند که هم مفهوم عمیق و بلندی داشت و هم استانداردهای شعری به بهترین شکل در آنها رعایت شده بود.
کاشانی افزود: آنها از عمق به شعر میرسیدند بدین مفهوم که ارزشهای انسانی در وجودشان نهادینه شده و سپس شعر میسرودند ولی در نظریه جدید شاعر از شعر به عمق میرسد.
وی اضافه کرد: این بدان معناست که در برابر کسانی که در شعر معناگرا هستند افرادی نیز وجود دارند که به ساختارگرایی معتقدند.
این شاعر معاصر در ادامه به کتاب جدید خود اشاره و تصریح کرد: کتاب "مردی که دوست میدارم" توسط نشر گفتمان اندیشه معاصر چاپ شده و شامل یک شعر سپیدی است که عنوان بلندترین عاشقانه معاصر را کسب کرده است.
نظر شما