حجت الاسلام علی نصیری درمورد استفاده مردم از کالاهای داخلی برای حفظ استقلال اقتصادی کشور به خبرنگارمهر گفت: بنده بازدیدی از بندر شهید رجایی داشتم آنجا متصدیان مربوطه میگفتند که قسمت مفصلی از باراندازها از کالاهای خارجی در انبارها پرشده است. در این خصوص ابراز تأسف و نگرانی کردیم. زیرا قاعده نفی سبیل در فقه یک قاعده بسیار قوی و کاراست و آن این است که هر اقدام و رفتاری که باعث تطاول و تسلط بیگانگان بر مسلمانان شود از نظر اسلام مردود است.
وی افزود: وقتی سیطره اقتصادی بیگانگان برکشور مستولی شود بدنبال آن باعث سیطره فرهنگی و سیاسی هم میشود. برای مثال وقتی کمپانی رژی وارد ایران شد با آن مظاهر و مفاسد تمدن غرب هم وارد شد که دیدیم آن نهضت عظیم بر علیه آن به وجود آمد.
رئیس مؤسسه "معارف وحی و خرد" درمورد اینکه اگر قرار باشد "قاعده نفی سبیل" در روابط اقتصادی جامعه اسلامی بطور کامل و دقیق اجرا شود، بنظر شما مهمترین گلوگاهها و نقاط کلیدی کجاست؟تصریح کرد: آمارها نشان میدهند که حتی در صورت برتری کیفیت کالای خارجی درژاپن 86 درصد مردم استفاده از کالاهای ساخت داخل را ترجیح میدهند(این موضوع در کتاب "ژاپن کشور شماره یک" آمده است).
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: باید در تشویق مردم در استفاده از کالاهای داخلی تمهیداتی در نظر گرفت از جمله اینکه کیفیت کالاهای داخلی مطلوب و از نظر قیمت منصفانه باشند. ضمنا ضمانتهای و حمایتهای پس از فروش را هم داشته باشند.اگر مردم متوجه بشوند که از خرید کالاهای ساخت داخل ضرر و زیانی متوجه آنها نمیشود و امنیت خرید ایجاد بشوند آنوقت شاهد پرشدن انبارها از کالاهای ساخت خارج نخواهیم بود.
نصیری درمورد تعالیم اسلام درباره خودکفایی و پرهیز از مصرف زدگی هم اظهارداشت: آموزههای دینی مملو از مفاهیمی نظیر میانه روی و رعایت اقتصاد و اجرای اصول صحیح مصرف است و برای مثال در مورد دو کالای اساسی و تأثیرگذار مردم یعنی آب و نان پیامبر فرمودند: در وضوآب معادل 750گرم ودر غسل معادل 3کیلوبایدآب مصرف کرد درادامه فرمودند کسانی در آینده نزدیک این مقدار آب را ناکافی تلقی میکنند که آنان از من نیستند.
این کارشناس فقه و علوم قرآنی ادامه داد: حضرت علی(ع) به حسن بصری که درکنار رود فرات وضومیگرفت فرمود آب زیاد مصرف نکن(چرا اسراف میکنی).مشاهده میشود که حتی در اندازه آب وضو و غسل که از رفتارهای اصلی دینی است پیامبردر مقدارمصرف آب حتی حد تعیین میکنند.
وی یادآورشد: درمورد نان هم در روایات آمده اگر سر سفره نان آورده شد مکروه است که انسان منتظر غذایی دیگر باشد. یا اینکه اگر کسی نان قابل مصرفی را دور بریزد از مصادیق بارز اسراف و تبذیر در اسلام است. بی تردید آموزههای دینی شیوههای درست مصرف کردن را به ما یاد دادهاند.
نظر شما