۷ اسفند ۱۳۸۳، ۱۱:۳۱

در حاشيه نمايشگاه عكس عاشورائيان

حسن بنيانيان در گفت وگوي اختصاصي با "مهر" عنوان كرد: رسالت ما در حوزه هنري توليد هنرديني است

رسالت ما درحوزه هنري كار روي زير ساخت هاي توليد هنري ديني و هنر متعهد است.

"حسن بنيانيان"، رييس حوزه هنري، درحاشيه برگزاري نمايشگاه عكس عاشورائيان در گفت و گو با خبر نگار تجسمي "مهر" ضمن بيان اين مطلب، پيرامون عملكرد خانه عكاسان و نمايشگاه عكس عاشوراييان  گفت: اين عملكرد باعث مي شود كه استعداد و ذهن جوانان، قبل از اين كه به عنوان هنرمند مطرح شوند، رشد و تكامل معنوي پيدا كند و آنهابه تحولات  نگاه علمي پيدا كنند.

وي افزود:  آثار هنري كه در اين نمايشگاه قرار دارند بايد با اين نگاه مورد قضاوت قرار گيرند كه يك متفكر اين عكس ها را گرفته است و نه اينكه تكنيك عكاسي و امكانات دوربين منشائ خلق اين آثار بوده اند. طبيعتا  دو -  سه سالي است كه در بخش هاي مختلف حوزه هنري تلاش مي كنيم كه در عرصه توليدات هنري خيلي زود ميوه چيني نكنيم، بلكه دوستان جوانمان را درگير محتوا كنيم و يكي از جاهاي با سابقه اي كه بسيارهدفمند اين قضيه را پيگيري كرده، خانه عكاسان است.

بنيانيان افزود: البته توافق و اصرار داريم كه اين حركت گسترش پيدا كند و از يك كارمتمركز دريك بخش، به يك جريان در سراسر كشور گسترش يابد و در اين راستا "خانه عكاسان" بايد جوانان را به سمت كارهنري با اين ديدگاه هدايت كند و يك بخش ستادي  درتربيت عكاسان مستعد در سراسر كشور ايجاد كند.

رييس حوزه هنري در تكميل صحبت هاي خود ادامه داد: ما در شهرستان ها هم حوزه هنري داريم كه بسيار علاقه مند هستيم، عكاسي در شهرستانها نيز فعال شود و به جاي اينكه "خانه عكاسان" هر سال در مركز يك نمايشگاه "عاشوراييان" بر پا كند، درطول سال 30 نمايشگاه "عاشوراييان" و در نقاط مختلف كشور داشته باشيم و بهترين آثار عكاسان سراسر كشور را گزينش كنيم و در نمايشگاهي در مركز به نمايش بگذاريم كه اولا آنها تشويق شوند و ثانيا با سليقه ما آشنا شوند.

وي افزود: همانطور كه خلق يك عكس مي تواند اتفاقي باشد، مي تواند كلي فكر پشتش باشد. هنر بودن "عكس"، به همان فكر و خلاقيتي بستگي دارد كه درون آن است. وگرنه با پيشرفت تكنولوژي، هركسي مي تواند از هر صحنه اي عكس بگيرد. بنابراين درعكاسي اين خطر وجود دارد كه به علت همان تكنولوژي امكان دارد هركسي  خودش را عكاس بداند. ولي در هنرهاي ديگر مثل "تئاتر" اين ورود آسان وجود ندارد، به همين دليل نبايد عكاسي به حاشيه برود.  اصرار ما هم بر اين است كه به بعد  هنرمندانه بودن يك عكس بيشتر توجه شود و بايد به اين قضيه  برسيم كه خريدن يك دوربين مدل بالا ما را هنرمند نمي كند، بلكه بايد مطالعات جامعه شناسي عميق و جدي داشت كه بتوان يك عكس هنرمندانه خلق كرد كه آن هم مستلزم آن است كه نمايشگاه برگزار شود و جلسات نقد و بررسي آثار گذشته شود و افراد صاحب نظر عكس ها را نقد و بررسي كنند.

وي از اقدامات اجرايي براي گسترش اين هنر عكاسي در كشور گفت: همه بخش ها براي حضور در استانها دچار مشكلات سخت افزاري و كمبود نيروي انساني هستند و ما در اين عرصه تازه شروع  كرده ايم كه در استان ها حضور پيدا كنيم. طي  25 سال گذشته 95 درصد حضور حوزه هنري در مركز بوده است و در اين مدت حوزه هنري توليد كننده آثار بوده، ولي حالا مي خواهيم حوزه هنري را تبديل به يك نهاد ستادي براي توسعه هنر متعهد كشور كنيم و اين كمي زمان مي برد. چون درعرصه  هنر، كار، بخشنامه اي نيست، بايد در استانها ظرفيت سازي فكري كنيم. اگر ظرفيت سازي فكري نكنيم، تبديل مي شويم به نهادهايي شبيه فرهنگسراهايي كه دوستان در شهرداري اداره مي كنند. مثلا يك كارخوب را مي گيرند و در آنجا عرضه مي كنند و جاي تشكر هم دارد، ولي بايد يك جايي هم باشد براي خلق آثار هنري و ما تلاش مي كنيم تا يك اثر به ثمر برسد و حوزه هنري اين رسالت را دارد.

بنياينان از عملكرد حوزه هنري در  جشنواره فيلم فجر گفت: امسال ما چهار فيلم درجشنواره داشتيم كه در مجموع 11 سيمرغ، از 21 سيمرغ جشنواره را به خود اختصاص دادند .  بخش مهمي از اين افتخار مربوط به هنرمندان ارزشمند سينماي ايران است . ما هم تلاش كرديم در طول كار مشكل اجرايي نداشته باشند. در بهبود متن فيلمنامه ها بسيار همكاري شد و اين سرمايه اي براي ما شد.

بنيانيان افزود:  ادامه سياست ما  اين است كه از امثال مجيد مجيدي، رضا ميركريمي و رضا اعظميان بهره بگيريم و درادامه كار فيلمسازي شان، درجمع هنرمندان جوان شهرستاني حضور پيدا كنند و با آنها درد دل و صحبت كنند. چرا كه در مسير هنرمندان جوان چه درداخل و چه در خارج دامهاي متعددي گذاشته مي شود. علاوه بر آن، مطالعات وتفكرات ديني واجتماعي و حضور هنرمنداني كه موفقيت هايي كسب كرده اند در جمع هنرمندان جوان شهرستاني خيلي درروحيه آنها موثراست.

وي افزود: ما از موفقيتهاي فيلمسازان به طور نسبي خوشحال هستيم . اگر متوجه باشيم، مي بينيم كه "فيلمسازي"  هم، مثل تيم "فوتبال" است . وقتي يك نفر گل مي زند ، تمام كانون توجه ها به سمت اوست  . اما او زماني مي تواند گل بزند كه تمام عوامل زمين با او هماهنگ باشند و درست عمل كنند. 

بنيانيان در ادامه گفت:  به طور كلي هنر هم به همين شكل است. يك كارگردان جلودار است و سمبل و سيمرغ هم او مي برد، ولي طيف وسيعي دست به دست هم داده اند تا آن كار شكل بگيرد و طبيعتا ما در اين موفقيت از تمام دوستاني كه تلاش كرده اند، قدرداني مي كنيم، بخصوص كساني كه اصلا اسمشان نيامده است. چون لازمه اين كه در "هنر"، توسعه موثر داشته باشيم، اين است كه هنرمند "مغرور" نباشد و متواضعانه برخورد كند.

وي افزود:  در ادامه اين حركت اگر بتوانيم نسل جديدي از هنرمندان را تربيت كنيم، كار بزرگي انجام داده ايم و اگر بتوانيم در امثال مجيد مجيدي ، ميركريمي  تمايل ايجاد كنيم كه تجربياتشان را در اختيار نسل جوان بگذارند و در آن زمان ما بستر مناسب براي اين ملاقات و ارتباط ها ايجاد كنيم موفق هستيم .

وي گفت:  اگر هنر عكاسي، نمايش و ادبيات ما تكامل پيدا نكنند، سنيماي ما عقيم خواهد بود. درست است كه در اين روزها،  سينما خيلي مطرح شده، اين به واسطه هنرهاي ديگر است و كارگردانان بزرگ خودشان هم اعتراف مي كنند كه موفقيت شان را مديون دهه هاي اول هستند كه هنوز تقسيم بندي صورت نگرفته بود و تمام هنرها دركنار هم جمع بود و همه با هم بحث مي كردند و همديگر را نقد مي كردند و اين نقد ها موجب تكامل و رشدشان شده است،

بنيانيان گفت:  تلاش مي كنيم دوباره  اين پاتوق ها را ايجاد كنيم. موفقيت ما در سينما كمي فاصله دارد با متوسط توسعه كشور و اين هم به علت غناي فرهنگي، تاريخي ماست. اگر تكنولوژي فيلمبرداري ما بتواند پا به پاي اين تكنولوژي بيايد، فيلم هايمان جهاني خواهد شد. ولي همين ميزان هم كه توانسته ازفطرت پاك بشري نشأت بگيرد، ما را دردنيا مورد توجه قرار داده است. عليرغم اين كه جو هنري  دنيا نمي خواهد كه هنرمندان ما مطرح شوند وعلتش هم اين است كه وقتي هنرمندان ما مطرح مي شوند، تبليغات سوء آنها از بين مي رود. به هر حال  دنياي امروز، دنياي رسانه هاست، رسانه ها هم خوراكشان هنر است، و هنرمند مسووليتش بسيار سنگين تر از گذشته است.

رئيس حوزه هنري  با اشاره به اين كه پيش بيني ها و افق هاي جديد، افزايشي در بودجه سال آينده براي حوزه هنري دارد، گفت: به هر حال رشد 10 الي 15 درصدي  كه از دولت كمك مي گيريم، وجود دارد. به علاوه اين كه ساير در آمدها هم وجود دارد و ما بايد اين بودجه ها را به شكلي تقسيم كنيم، چون مديران هنري ما كلي ايده و فكر در ذهنشان دارند و تمام اتكايشان هم به ماست و هميشه درفصل بودجه ناراضي هستند، چون همه ايده هايشان روي زمين مي ماند و ما هم قدرت مانور زيادي نداريم و همه تلاش ما اين است كه بودجه به همه آنها برسد و هنري سوگلي نباشد، بلكه به همه عرصه هاي هنري توجه داشته باشيم .

کد خبر 160385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha