حسین واعظیان در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این دوره جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با همکاری سازمان ها، نهادها و همکاران در مرکز توسعه فناوری رسانه های دیجیتال، هر روز از ساعت 9 تا 22 پذیرای عموم شهروندان بود.
وی افزود: امسال در بیش از 60 هزار متر مربع، بالغ بر 400 غرفه و در 10 بخش، نشر دیجیتال، رسانه های برخط، تلفن همراه، بین الملل، مراکز فرهنگی دیجیتال، فرصت ها و تهدیدها، خانواده و رسانه های دیجیتال، فناوری و رسانه های دیجیتال، دانش دیجیتال و مسابقات و سرگرمی این نمایشگاه فعال بود.
رشد 35 درصدی با 20 هزار عنوان اثر
دبیر بخش بین الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با بیان اینکه امسال بالغ بر 20 هزار عنوان اثر ارائه شده، تأکید کرد: نسبت به سال گذشته، رشد 35 درصدی داشتیم و امسال به لحاظ کمی و کیفی و بسیاری از آثار عرضه شده و حضور شرکت ها و چیدمان این نمایشگاه به طور قاطع در میان نمایشگاه های وزارت ارشاد نمونه شد و سابق بر این چنین موردی نداشتیم.
وی اظهار داشت: در بخش دیجیتال، شرکت ها و مؤسسات فرهنگی در ارائه بسته های نرم افزاری مشغول به فعالیت هستند، در بخش رسانه های دیجیتال سایت ها و پایگاه های اینترنتی بوده، در بخش تلفن همراه خدمات ارزش افزوده و نرم افزارهای دیجیتال و در بخشی شبکه ملی فرهنگی دیجیتال که تا به امروز 270 نقطه آن افتتاح شده به نمایش گذاشته شده و 10 مرکز فعال برای معرفی فعالیت ها و دستاوردهای خود در این نمایشگاه حاضر شده اند.
26 کشور و 60 میهمان در بخش بین الملل
واعظیان ادامه داد: در بخش بین الملل، امسال از 26 کشور بالغ بر 60 میهمان بودند که در بخش های مختلف فناوری و محتوایی و پاوین حفاظت از کودکان در فضای مجازی که از نهادها و وزارت های داخلی و 9 کشور خارجی تشکیل شده و تولید کننده انیمیشن در جهان، کتابخانه دیجیتال، شبکه های المنار، حزب الله لبنان، نروژ و ... حضور داشته و امسال بخش بین الملل ما به صورت واقعی، بین الملل بوده است.
وی با اشاره به بخش فرصت ها و تهدیدها گفت: سعی شده بود که در این بخش آسیب شناسی داشته باشیم تا به صورت مستقیم به خانواده ها و بازدیدکنندگان مخاطرات این حوزه را معرفی کرده و کرسی های آزاد اندیشی نیز برگزار می شد.
دبیر بخش بین الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال افزود: در بخش خانواده و رسانه های دیجیتال، بخش های متنوع آموزشی، مهارتی، تست قند وب و پزشک خانواده و بالغ بر 300 کارگاه های آموزشی و نشست ها در عناوین مختلف در بخش دانش های دیجیتال برگزار شد.
وی تصریح کرد: با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بسیاری از ادواتی را وارد کردیم که در دنیا کم نظیر و در ایران بی نظیر بوده و نمونه های آن بزرگترین صفحه لمسی دنیا، شبیه ساز سر انسان و ... بوده است.
آشنایی بازدیدکنندگان با بازی های ایرانی
واعظیان با اشاره به بخش مسابقات و سرگرمی گفت: امسال در کل به بازی های ایرانی پرداخته شده، صرف اینکه بازدیدکنندگان بازی کرده و با بازی های ایرانی آشنا می شدند و جوایزی ویژه برای آن در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: این بخش، به نوعی جزو غرفه های جذب مخاطب ما بود تا بتوانیم در کنار آن مفاهیم خود را در قالب فرهنگسازی به آنها ارائه کنیم.
وی تأکید کرد: مرکز توسعه و فناوری رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ سازی در این حوزه است و ما در حوزه فناوری itیا محتوای فناوری رسانه های دیجیتال حرکت می کنیم.
دبیر بخش بین الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال افزود: فرهنگسازی و استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال جزو وظایف و اولویت های ماست زیرا اگر به رسانه های دیجیتال به عنوان فرصت نگاه کنیم و با آن به خوبی آشنا باشیم، قطعا به عنوان فرصتی برای خانواده ها تلقی می شود.
وی افزود: بنابراین دیگر نمی گوییم رسانه های دیجیتال عضو جدید خانواده های ماست بلکه می گوییم عضوی از خانواده های ماست زیرا فرهنگ بهره وری مناسب از آنها را داریم.
تهدید ورود با تأخیر فرهنگ استفاده از تکنولوژی جدید
واعظیان با اشاره به مضرات تکنولوژی جدید ادامه داد: هنگامی که یک تکنولوژی وارد کشوری شود، اگر همزمان، فرهنگ استفاده از آن نیز وارد شود آنگاه به عنوان فرصتی برای ماست اما همیشه این طور اتفاق نمی افتد و فرهنگ آن کمی با تأخیر وارد می شود که به آن باید به دیده تهدید نگریست.
وی بیان کرد: والدین ما اغلب از فرزندان عقب تر هستند زیرا نسل جدید با نسل گذشته متفاوت است و باید والدین آگاه شوند به دلیل اینکه گاهی نحوه استفاده از رایانه توسط فرزندان در منزل به مراتب خطرناک تر از حضور فرزندان در کوچه و خیابان است.
دبیر بخش بین الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال اضافه کرد: بازی های جنگی که اثراتی را بر روی روح و روان کودک بر جای می گذارد و ما سعی کردیم به واسطه فرهنگ سازی رسانه های دیجتال، هم به مخاطب عام و هم به مخاطب خاص در عناوین مختلف آگاهی بدهیم.
تنها اسم جنگ نرم را تکرار می کنیم
وی با اشاره به جنگ نرم دشمن تأکید کرد: در کشور ما تنها کلام جنگ نرم گفته می شود و اگر به عنوان جنگ است هرگز نباید بر زبان آورده شود؛ همانند کشورهایی که با ما سر جنگ دارند، تنها کار خود را انجام می دهند و دیگر جنگ نرم نمی گویند و جنگ نرم آنها سریالها و بازیهاست که فرهنگ تهی و بی اساس را به نسل جوان ما تزریق می کند اما ما تنها اسم آن را تکرار می کنیم.
واعظیان ادامه داد: ما در این نمایشگاه سعی کردیم تا عملیاتی حرکت کنیم و اگر در خصوص جنگ نرم صحبت می شود باید نشان می دادیم و اگر مسئله بازی ها بود، آگاه سازی شد که والدین اگر از این بازی ها برای فرزندان خود تهیه می کنند این اثرات را بر روی آنها خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: والدین باید بدانند که اگر بازی رایانه ای نامناسب باشد، از همین حالا سبک زندگی غیر اسلامی را به فرزندان آموزش می دهند و اگر همراه فرزند نباشند، خود فرزند به همراه کسانی که هدفمند وارد می شوند، ورود پیدا می کنند.
ورود به جنگ نرم در قالب خانواده و فرصت ها و تهدیدها
دبیر بخش بین الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال افزود: سعی شده در همه حوزه ها در بحث جنگ نرم فعال باشیم و به صورت عملیاتی باشد و صرف اسم، ورودی نداشتیم و در قالب خانواده و فرصت ها و تهدیدها ورود داشتیم.
وی گفت: امسال بخش کودک و خانواده فعال تر از همه بخش ها در نمایشگاه بوده و همه فعالیت ها بر اساس آموزش های لازم که ارائه شده، انجام شد و از طریق چهره های محبوب کودکان، مفاهیمی ارائه شد که تأثیرگذار بود.
واعظیان با اشاره به مخاطبان امسال نمایشگاه ادامه داد: به مراتب مخاطبان ما نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده اند؛ با اینکه در پنج دوره قبل بن کارت در جامعه توزیع می شد و این مرحله به دلیل مسائل اقتصاد مقاومتی و کاهش بودجه ها حذف شد ولی امسال استقبال مدارس خوب بود و نسبت به سال گذشته ریزش مخاطب وجود نداشت.
وی یادآور شد: سال گذشته 12 هزار عنوان اثر ارائه شد اما امسال 20 هزار عنوان اثر وجود داشت که این خود، رشد 35 درصدی را به دنبال داشت و نمایشگاه و جشنواره در بخش های مختلف نیز از لحاظ کیفی بسیار بهتر بود.
گفتگو: ازهار نیکخواه
نظر شما