۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۸:۳۲

اندیشه امام خمینی(ره)/

کردار عملی امام خمینی(ره) یک شاهکار بی مثال است

کردار عملی امام خمینی(ره) یک شاهکار بی مثال است

خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: امام خمینی(ره) با انقلاب خود، چهره واقعی اسلام را نمایان ساختند و مسلمانان جهان را نیز از تعلیمات متعالی اسلام بهره مند کردند. کردار عملی امام خمینی(ره) و تشکیل یک جامعه ایده آل در تاریخ فطرت انسانی، یک شاهکار بی مثال است.

انقلاب اسلامی، واقعه ای بسیار مهم و تاریخی در عصر حاضر است که مردمی غیرمسلح، ضعیف، عقب افتاده و مظلوم، بدون حمایت هیچ کشور و یا قدرتی، علیه نظام سلطنتی قیام کردند؛ نظامی که در منطقه از حکومتی بسیار مستبد و ظالم برخوردار بود و ارتش آن در منطقه از همه قوی تر و بیشتر بود؛ حکومت سلطنتی با آن تعداد نفرات ارتش خود و قدرتی که کسب کرده بود و همچنین ابرقدرت جهان با در اختیار نهادن جدیدترین تکنولوژی و سلاح در حمایت از آن رژیم از هیچ اقدامی دریغ نورزید، چرا که حفظ رژیم طاغوتی حفاظت از منافع آمریکا بود.

پادشاه ایران برای حفظ تاج و تخت خود نه تنها ذخایر نفتی و ثروتهای معدنی را تقدیم آمریکا کرد، بلکه سرزمین ایران را به یک بازار تجاری بزرگی برای منافع آمریکا مبدل ساخت و آن رژیم پایگاه نفوذی آمریکا در منطقه به حساب می آمد که آمریکا از این طریق می توانست حاکمیت خود بر آسیای میانه را مستحکم سازد. با وقوع انقلاب اسلامی تمام جهانیان دچار حیرت شدند؛ چرا که نظام استبدادی با توجه به حمایتهای زیادی که از آن می شد و با در اختیار داشتن سلاحهای متعدد در مقابل مردم بی سلاح شکست خورد و مردم ایران به پیروزی رسیدند.

شاهکار بزرگ امام خمینی(ره) این بود که ایشان جمود فکری در میان مسلمانان قرون اخیر را از بین برد، این انقلاب فقط یک انقلاب سیاسی نبود، بلکه اساسا یک انقلاب علمی و فکری بود و شکوفایی افکار و اندیشه مقصد این انقلاب را نمایان می ساخت. در شکل گیری این انقلاب آنچه از دیدگاه سیاسی بر جهانیان آشکار شد، تأثیر فکری و درونی و معنوی انقلاب بر جهانیان بود، من نمی خواهم بگویم که امام خمینی(ره) تفسیر نویی از اندیشه و فلسفه اسلامی را ارائه کردند؛ چرا که اندیشه و فلسفه اسلامی همان است که بوده و هست؛ یعنی ارزشهایی که خدا در فطرت راستین انسان قرار داده است همان ارزشهایی که خدا در فطرت راستین انسان قرار داده است همان ارزشهایی که خداوند به وسیله فرستادگان خود بارها آنها را به انسانها یادآوری فرموده اند و همین ارزشها اساس این انقلاب را تشکیل می دهند.

آنچه قرنهای متمادی توسط پادشاهان، حکومتهای دیکتاتوری، حکومتهای ظالم، رهبران خائن و دست نشانده استعمارگران، سرمایه داران، آخوندهای درباری و عالمان دین فروش و جهل عامه بر حیات فلسفه اسلامی گذشت، باعث پوشاندن چهره واقعی اسلام شده بود و امام خمینی(ره) با انقلاب خود، این پوش و حجاب اسلامی را از میان برداشتند و چهره واقعی اسلام را نمایان ساختند و مسلمانان جهان را نیز از تعلیمات متعالی اسلام بهره مند کردند. کردار عملی امام خمینی(ره) و تشکیل یک جامعه ایده آل در تاریخ فطرت انسانی، یک شاهکار بی مثال است.

در قرون اخیر که عصر تکنولوژی و علم است، موجب شده که مذهب و معنویت از صحنه اجتماعی برچیده شود. در غرب در قرون وسطی، کلیساها با علم، مخالفت ورزیده و ظلم بزرگی را به جامعه انسانی تحمیل نمودند و از آن زمان به بعد، مردم مذهب را در محدوده زندگی شخصی ـ عبادی خود به کار می بردند و حق دخالت دادن مذهب در امور اجتماعی و سایر امور را نداشتند و این ایده نیز در جوامع مسلمانان تأثیر بسزایی داشته است.

پس از شهادت حضرت علی(ع) ... خودخواهان و طاغوتیان، قرآن کریم را وسیله ای کردند برای حکومتهای ضد قرآنی و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم(ص) دریافت کرده بودند و ندای «انی تارک فیکم الثقلان» در گوششان بود با بهانه های مختلف و توطئه های از پیش تهیه شده، آنان را از عقب زده و با قرآن، در حقیقت قرآن را ـ که برای بشریت تا ورود به حوض بزرگترین دستور زندگانی مادی و معنوی بود و است ـ از صحنه خارج کردند.(صحیفه امام، ج 21، ص 394 ـ 395)

تأثیراتی که حکومتهای طاغوتی بر جوامع مسلمانان گذاشتند، یکی این بود که با گذشت 1400 سال از تعلیمات اسلامی این تعلیمات را کهنه معرفی کرده اند و وانمود کردند که حکومتهای جدید نمی توانند براساس آنها عمل کنند؛ دوم اینکه کتاب قرآن را وسیله ای برای اختلاف و افتراق قرار داده بودند تا جایی که این کتاب از میدان عمل خود فاصله گرفت.

سومین تأثیر این بود که مذهب صرفا مختص معنویت و تهذیب نفس شده بود، این وضعیت نه تنها عامه مردم را تحت تأثیر خود قرار داد، بلکه تا حد زیادی بر روی علمای دینی ناآگاه نیز تأثیر گذاشت آن گونه که دخالت مذهب در سیاست و حکومت را گناه قلمداد می کردندولی برعکس این قضیه امام خمینی(ره) این تفکر (جدایی دین از سیاست) را باطل ساختند. امام خمینی(ره) از یک سو مردم را به اعتقاد به معنویت تشویق و ترغیب می کنند و از سوی دیگر اظهار می دارند که اسلام دین آزادیخواهان است؛ چرا که اسلام دین مساوات و عدالت است و بر این اساس نظام جمهوری اسلامی را در ایران برقرار می سازند. در کشور ایران عملکرد حکومت به ویژه رفتار و کردار مردم بر اساس اسلام حائز اهمیت است.

امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود می فرمایند: وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرویمت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند.(همان، ص 422)

و این کلام امام خمینی(ره) جای تأمل دارد و ایشان همچنین بیان می دارند که مسائل روحانی و معنوی و تعلیم های صحیح آنها نیست که باعث ترقی و پیشرفت کشور اسلامی و نیز موجب رفاه و آسایش بیشتر مردم و نیز موجب برقراری نظام جمهوری اسلامی و ضامن استقلال و آزادی کشور می باشند، از سویی دیگر ایشان می فرمایند: آن سیاست یا سعی و تلاش مادی که در جهت امری اخلاقی و معنوی نباشد جد و جهدی بیهوده است.

امام خمینی(ره) با توجه به مطلب فوق، برای سیاست یک بنیاد معنوی استوار را لازم می دانند، ایشان در پیامی که برای گورباچف فرستادند، مفهوم اصلی سیاست براساس معنویت را به وی گوشزد نموده اند. امام خمینی(ره) نه تنها برای ملت ایران و ملتهای اسلامی بلکه برای تمام مظلومان، پابرهنگان جهان پیغام رهایی از بردگی و ذلت را به ارمغان آوردند و ندای ایشان ندای بیداری بود.

کد خبر 1755553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha