۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۸:۰۳

گزارش "مهر" از نخستين روز همايش گفتگوي علم و دين

گزارش "مهر" از  نخستين روز همايش گفتگوي علم و دين

همايش چهار روزه گفتگوي " علم و دين، مفهوم حيات، انسان و مباحث كاربردي" روز گذشته با پيام آيت الله جوادي آملي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، در مراسم افتتاحيه اين همايش دكتر شيوا خليلي، دبير علمي همايش، اظهار داشت : حوزه تحقيقات ميان رشته اي علم و دين از مهم ترين موضوعات پژوهشي عصر حاضر است كه توجه بسياري از دانشمندان رشته هاي علمي، ديني و فلسفي را در چند دهه اخير به سمت خود جلب نموده است.

دبير همايش افزود : اين بزرگان با تلاشهاي علمي منظم و برنامه ريزي شده، ضمن تعديل ديدگاه هاي افراطي و يكسو نگر، بر حضور ديانت و معنويت در نظريه ها و برداشت هاي علمي خود تاكيد نموده اند. لذا با توجه به چشم انداز تحولات جاري و امكان تاثير جدي اين گونه تحقيقات بر تغيير پارادايم هاي فعلي علوم لازم است رويكردهاي مختلف، انگيزه ها و پيامدهاي آن مورد بررسي قرار گيرد.

 آيت الله جوادي آملي نيز طي پيامي ضمن تقدير از برگزاري چنين همايشي آورده است : در همايش گفتگوي علم و دين در ابتدا بايد موضع دين و علم مشخص شود.  منظور از دين، دين اسلام است كه در تمام اديان الهي و صحف انبياء بر آن تاكيد شده است. دين محصول وحي الهي است و دين تمام روشهاي علمي را محترم مي شمارد. اما علم فقط در قلمرو حس و تجربه است و اگر علم رهاورد غير تجربه گرا را نپذيرد چنين علمي افيون و افسانه است. اگر علمي ضمن احترام به گزاره هاي تجربي گزاره هاي شهودي را نيز تاييد نمايد رهاوردهاي مختلفي را به ارمغان مي آورد. 

 در پايان اين پيام  آمده است : در همايش گفتگوي علم و دين مي بايست مرز علم و دين را مشخص كرد. 

 آيت الله معرفت نيز ضمن حضور در همايش و تقدير و تجليل از برگزاري چنين همايش اظهار داشت : مسئله علم و دين و تناسب بين اين دو مسئله اي است كه از ديرباز مطرح بوده اما ضلع سومي نيز بايد به اين گفتگو اضافه كرد و آن عقل است.

وي افزود: عقل، علم و دين سه نقطه مشترك يك مثلث اند كه با يكديگر پيوند دارند. اما بحث اين است كه ما از دين چه تفسير و قرائتي داشته باشيم. اگر دين را امري  برخاسته از آداب و رسوم جامعه بشري بدانيم قطعا با نظر ديگري مواجه خواهيم شد. 

 آيت الله معرفت تاكيد كرد:  اگر دين يكي از پديده هاي جامعه بشري باشد عقل و علم جايي ندارد. اما ما براي علم ريشه هاي وحياني قائل هستيم و همه اديان ابراهيمي ريشه وحياني دارند. 

استاد حوزه علميه قم در پايان اظهار داشت : دين با تفسير اينكه ريشه هاي وحياني دارد لاينفك از عقل و علم است و دين را كسي نازل كرده كه بر همه اسرار جهان و طبيعت واقف است. 

لازم به ذكر است  اين همايش چهار روزه  با همكاري موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، دانشگاه مفيد قم، موسسه مطالعات مشاوره اسلامي، پژوهشگاه فرهنگ و هنر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، انجمن زنان مسلمان پژوهشگر و انستيتو روان پزشكي تهران،  12 الي 15 ارديبهشت ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود .

کد خبر 178667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha