به گزارش خبرنگار مهر، عصر روشنگری یا عصر خرد که نمود آنرا در قرون 17 و 18 و 19 میلادی در غرب شاهد هستیم واکنش فرهنگ غربی به قرون وسطی تلقی می شود. از اینرو برخی معتقد هستند جنبش روشنگری جنبشی سکولار است.
برخی متفکران چون هابرماس اعتقاد دارند که همه در روشنگری سهم داشتهاند. بر این اساس این پرسش مطرح است که فرهنگهای غیر غربی و البته شاید نه همه آنها در آمادهسازی بسترهای فکری چنین جنبشی چه نقشی داشتهاند.
کلایتون کراکت استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا در خصوص این موضوع که آیا می توان برای فرهنگهای غیر غربی در روشنگری قرن 17 نقشی قائل شد؛ مطابق آنچه هابرماس میگوید که همه در روشنگری نقش داشتهاند به خبرنگار مهر گفت: شرق و غرب در تجدد و روشنگری نقش داشتهاند.
کلایتون کراکت استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا در خصوص این موضوع که آیا می توان برای فرهنگهای غیر غربی در روشنگری قرن 17 نقشی قائل شد؛ مطابق آنچه هابرماس میگوید که همه در روشنگری نقش داشتهاند به خبرنگار مهر گفت: شرق و غرب در تجدد و روشنگری نقش داشتهاند.
وی تصریح کرد: آنچه معمولاً از آن به عنوان روشنگری یاد میشود فرایندی است که به ابتدای دوره مدرن در اروپا نظر دارد. این فرایند بر مردم کشورهای دیگر نیز به نوعی تأثیرگذار بود و سایر فرهنگها از آن تأثیر گرفتند.
مؤلف "الهیات سیاسی رادیکال: دین و سیاست بعد از لیبرالیسم" تأکید کرد: البته باید توجه داشت که این فرایند با فرایندهایی چون استعمار، صنعتی شدن، بردگی، دین و تکنولوژی پیوند خورد.
استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی افزود: در آنچه که ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو تحت عنوان "دیالکتیک روشنگری" نامیدند، بخشی تیره وجود دارد.
وی تصریح کرد: به روشهای بسیار، جهان اسلام خیزش قدرت دفاعی اروپا را تجربه کرد. در واقع به نوعی جنگهای صلیبی دنبال شد.
کراکت تأکید کرد: بر این اساس همه از آثار و نتایج روشنگری متأثر شدند. دلیل این موضوع این است که سرمایهداری توسعه یافت و امروزه از آن با عنوان "سرمایهداری جهانی" یاد می شود. باید توجه داشت که سرمایهداری جهانی امری مسألهدار است و چالشهای زیادی را متوجه کشورهای گوناگون کرده است.
استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی افزود: ژاک دریدا از تعبیر "روشنگری نو" نام میبرد؛ یعنی روشنگری درباره روشنگری قدیم. همه این کنایهها و استعارهها درباره روشنگری و بیداری مرتبط با فرایندهای معنوی آگاهی قرار دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: باید غرب در خصوص جهان اسلام و کشور ایران روشنگری صادقانه انجام دهد. بر اساس آنچه مشاهده میشود و بر اساس فیلمهایی که ساخته می شود تصویری سیاه از ایران و جهان اسلام در رسانههای غربی مطرح می شود. باید جهان اسلام و ایران آنچنان که هست به همه معرفی شود و نه به صورت سیاه نمایی شده.
این استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا در پایان تأکید کرد: سیاهنمایی و فیلمهای سیاهی که از ایران و تاریخ گذشته این کشور در غرب نمایش داده می شود دارای تبعات خطرناکی است.
نظر شما