حجت الاسلام حسین ابراهیمی در مورد تعریف تظاهرگرایی در سیاست به خبرنگار مهر گفت: تظاهر در سیاست همان ریاکاری است که در اسلام بیان شده است. در اسلام ریا عمل را بی ارزش و باطل میکند. عملی که در اسلام دارای قیمت و ارزش و مورد محاسبه الهی است اخلاص و کار برای خدا انجام دادن است که آن هم به این آسانی انجام نمیگیرد.
عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: به هر حال نفسانیات و تمنیات، انسان را ترغیب میکند که مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد و دیگران از او تعریف کنند و موقعیت بهتری به دست بیاورد. نتیجهاش این میشود که انسان دچار تظاهر گرایی سیاسی میشود.
ابراهیمی افزود: هدفش از کارهایی که انجام میدهد این است که همه جا مطرح بشود ولی نتیجه منفی برای او به بار میآورد ممکن است آثار فردی دنیوی در پی داشته باشد اما در پیشگاه خدا ارزشی ندارد و برای جامعه هم مفید واقع نمیافتد.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تصریح کرد: لذا تظاهر برای مسئولین سم است. شاید مسئولی هدفش از بیان کارهایش این است که مردم به نظام علاقمند شوند و مردم هم این کارها را انجام دهند ولی اگر نیتش مطرح کردن خود باشد مبطل اعمال است لذا در روایات اخلاص و ریا در مقابل یکدیگر آمده است.
وی با بیان روایتی از امام باقر(ع) گفت: حضرت میفرماید عمل خالص آن عملی است که فقط خشنودی و عنایت پروردگار در آن لحاظ شود. اگر کسی عزت میخواهد عمل خود را برای خدا انجام دهد چرا که ریا مبطل عبادت است.
عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: عمل ریاکارانه در سیاست هم بی ارزش است هم نتیجه عکس میدهد. زیرا خداوند از باطن افراد آگاه است و اوست که به انسانها ارج و عزت میدهد.
ابراهیمی در مورد اینکه چقدر این رذیله اخلاقی در سیاستمداران ما مشهود است هم افزود: در جمهوری اسلامی اکثریت مسئولان برای خدا کار کرده و میکنند. مسئولیت پذیری افراد بر مبنای عشق و علاقه آنها به ذات اقدس الهی است که در خدمت به بندگانش متجلی میشود. البته ممکن است کسانی هم باشند که تظاهر میکنند اما گفتن مصداقی آن مطلوب نیست.
وی همچنین درمورد علل فردی و گروهی تظاهرگرایی در سیاست هم اظهار داشت: بالاترین دلیل حب ریاست و حب مال است. امام(ره) همواره تأکید میکرد که حب دنیا در رأس همه خطاهاست. کسی که برای پیدا کردن جایگاهی میان مردم و نه برای خدا کار میکند تظاهر گرا است که به جایی هم نمیرسد. زیرا روایتی داریم که معصوم(ع) فرمود: هر کس که باطن خود را درست کند خدا ظاهرش را درست میکند و هرکس که بین خدا و خودش را درست کند خدا بین او و مردم را درست میکند. لذا کارها اگر برای خدا انجام شود خدا مشکلاتش را بر طرف میکند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان یادآورشد: روایتی داریم که کسی که دنبال کاری رود که خدا را خشمگین ولی مردم را خشنود کند خداوند لطفش را از او بر میدارد ولی اگر عمل را برای خدا انجام دهد ولو اینکه بخشی از مردم هم ناراضی باشند خدا خودش آن را کفایت میکند و ناراحتی مردم را هم برطرف میکند. زیرا اگر کارها برای خدا انجام شود خدا امور جانبی آنرا درست میکند.
نظر شما