ابوالفتح مؤمني معاون پژوهشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي استان همدان در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت : اين همايش به منظور بررسي هر چه بهتر و بيشتر شخصيت مذهبي و سياسي سيد جمال الدين اسد آبادي برگزار مي شود .
وي با اعلام اينكه زادگاه سيد همدان است كه البته وي معتقد به زمان و مكان خاصي نيست و به تاريخ تعلق دارد ، گفت : اسد آبادي فعاليتهاي متعددي در حوزه سياست و دين داشته است و روزنامه عروةالوثقي نيز از روزنامه هاي وي است .
به گفته معاون پژوهشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي همدان ، پيكر سيد جمال الدين اسد آبادي در افغانستان است اما آرامگاهي نيز براي وي در محله سيدان ، در اسد آباد همدان كه آرامگاه اجداي وي است ، تعبيه شده است .
همايش فوق در مرحله اول به صورت استاني برگزار مي شود و در صورت استقبال مناسب و نتيجه گيري مطلوب ، گستره آن افزايش خواهد يافت .
پيش از اين قرار بود ، همايش فوق 26 خرداد ماه برگزار شود كه به دليل امتحانات دانشجويان به تعويق افتاده است .
به گزارش خبرنگار دين و انديشه "مهر" سال 1314هجري قمري سيد جمال الدين اسدآبادي به ديار باقي شتافت . سيد جمال الدين اسد آبادي عالم بزرگ اسلامي و احياگر و مصلح در شعبان 1254 ه ق (آبان 1217 ش ) دراسد آباد همدان ديده به جهان گشود . نام پدرش سيد صفدر و نام مادر وي سكينه بيگم بود . وي تحصيلات خود را ازپنج سالگى نزد پدر و مادر آغاز كرد و مقدمات عربى را درسالهاى اول تحصيل بخوبى فرا گرفت . سيد جمال الدين در سال 1264 ه ق به همراه پدر براي فراگيري علوم عالي تربه قزوين رفت . سيد در آن مكان علمي ، بحث هاي مختلف حوزوي ازجمله ادبيات عرب ، منطق ، فقه و اصول را فراگرفت .
وي در سال 1266 ق به تهران آمد و درمكتب درسي مجتهد وقت آقا سيد محمد صادق طباطبايى همدانى حاضر شد. سيد در سال 1266 ق به قصد نجف اشرف رفت و در محضر علمي شيخ مرتضى انصارى درآمد و به فراگيري سطح عالي فقه واصول پرداخت. وى در 16 سالگى به شهربمبئى رفت و از آنجا به طرف ايالات مركزى هند حركت كرد .
سيد مدت دو سال با عالمان و روشنفكران آن ديار به گفتگو نشست و مشكلات مسلمانان آن منطقه را ازنزديك مورد مطالعه قرار داد .از اين زمان بود كه فعاليتهاى سياسى و اصلاحى سيد جمال الدين آغاز شد. او در اين برهه زماني دريافت كه استعمارعامل همه بدختي هاي مسلمانان آن ديار است . وي پس از آن به قصد مكه و زيارت خانه خدا ازهندوستان خارج شد. سپس تا اواخر 1275 ه ق ازمكه مسير مدينه ، اردن ، دمشق ، حمص ، حلب ، موصل ، بغداد و نجف را طى كرد و اوضاع تمامى شهرهاى مهم اسلامى را مورد بررسى قرار داد و در نهايت خود را به اسدآباد همدان رساند. اما با اوضاع نابسامانى كه در تهران با آنها روبرو شد ، نتوانست درايران توقف كند وبه همين دليل تصميم گرفت كه درهرات وكابل سكني گزيند ودرآن محل به تبليغ دين اسلام بپردازد .
تأليف و نشر كتاب تتمه البيان فى تاريخ الافغان ، انتشار روزنامه شمس النهار، تشكيل كابينه وزراء، راه اندازي نيروي نظامي و ايجاد آموزش هاي نظامي و همچنين راه اندازي برخي فعاليت هاي عام المنفعه از جمله كارهاي آن عالم رباني در افغانستان بود . او درسال 1285 ه . ق به مصر رفت و درجامع الازهربا علماى بزرگ آن كشورملاقات كرد . ولي زمان حضور او درمصر ديري نپاييد وحكم اخراج وى ازسوى خديومصرصادر شد و سلطان عثمانى دستور اخراج او را از اين كشور صادر كرد .
سيد سال 1300 هند به قصد كشور آمريكا از هند خارج شد اما بعدا از اين سفر منصرف شد و لندن را براي حضور و تبليغ انديشه هاي اسلامي خود برگزيد . او توانست در شهرهاي انگلستان و فرانسه نشريات " عروة الوثقى" و "ضياء الخائفين " را منتشر كند و با برخي از رجال سياسي و علمي اين كشورها ديدار داشته باشد .
وى پس فراز و نشيبها و سفرهاي بسيار كه طي آن دو بار به تهران سفر كرد ، سال 1314 هجري قمري از دنيا رفت .
تتمه البيان فى تاريخ الافغان ، القضا و القدر، اسلام و علم ، نيجريه يا ناتوراليسم ، الوحده الاسلاميه و الواردات فى سر التجليات از جمله آثار مهم قلمي اوست . او شعر نيز مي سرود و به نام افغاني تخلص مي كرد .
نظر شما