" ناصرهوشمند وزيري " - مجسمه ساز معاصركشورمان درگفت و گوي اختصاصي باخبرنگار تجسمي مهر بااعلام اين مطلب گفت: امروز يك مشكل كلي درهنر مجسمه سازي ما به وجود آمده است و آن نداشتن شناسنامه يا هويت اغلب كارها ست.در عين اين كه هنر ما به لحاظ معنوي از غناي فراواني برخورداراست ، متاسفانه بچه هاي مجسمه ساز از آثار غربي ها تقليد مي كنند.
وي افزود: اين در حالي است كه اگر به هنر مجسمه سازي بيشتر بها داده شود ويا اين هنر بيش از پيش مورد حمايت قرارگيرد، ديگر مجسمه سازان جوان به سمت وسوي غربي گرايش نمي يابند.
اين مجسمه ساز تصريح كرد: متاسفانه در طي سالهاي اخير ، همواره شاهد يك نوع جهت گيري در اين رشته از هنر تجسمي بوده ايم. اين جهت گيري ها مي تواند ضربات كاري به پيكر هنرهاي تجسمي وارد كند. بايد از باندبازي دراين حيطه جلوگيري شود. به شما قول مي دهم اگر اين مسائل در حوزه هنر مجسمه سازي رعايت شود ، اين هنر به خوبي رشد مي كند وارتقا مي يابد.
" وزيري " گفت : اگر دقت كنيد مي بينيد كه هنر ما داراي قدمتي 4000 ساله است . به اين معني كه پيشينه هاي هنر تجسمي ما
خصوصا در امر مجسمه سازي به قدري طولاني وغني است كه امروز باعث افتخارمان در سطح جهان شده است . با اين حال بازهم مي بينيم كه جواناني كه تازه به اين رشته پا مي گذارند ، هنوز پايه و اساس مجسمه سازي را فرانگرفته اند ، از مجسمه سازان اروپايي وشيوه ساخت آنها در آثارشان كپي مي كنند. امروز در كارهاي بيشتر مجسمه سازان جوان دقيق شويد. بيشتر آثار آنها به جاي اين كه تم شرقي داشته باشند ، يك كپي هستند كه از كارهاي اروپايي ها نشات گرفته است . اين به معناي يك نقطه ضعف در حوزه تجسمي ما به شمار مي رود.
وي افزود: به خاطر دارم روزي يك مستشرق فرانسوي براي ديدن كارهاي ايراني به كشورما آمد . درموزه هنرهاي معاصر بوديم كه تعدادي از آثار را به او نشان داديم . اين مستشرق كمي فكر كرد و بعد پرسيد، كارهاي ايراني شما كجاست ؟ اين آثار كه به من نشان مي دهيد ، تماما كپي از آثار هنرمندان اروپايي است كه در طي پنجاه سال گذشته دراروپا كهنه شده است . من براي تماشاي آثار ايرانيان آمده ام . هنرهاي تجسمي ما خصوصا در عرصه مجسمه سازي دچار ضعفهاي فراواني است كه روش هاي نادرست كپي برداري يكي از اين ضعف ها به شمار ميرود.
نظر شما