به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسي فيلم "ملكه" پس از اكران آن شب گذشته با حضور محمد علی باشهآهنگر، حسین معززینیا (منتقد سینما)، علیرضا زریندست (فیلمبردار)، حامد حسینی (تهیهکننده) و میلاد کیمرام (بازیگر) ساعت 18 در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حسین معززینیا منتقد سینما با اشاره به اینکه هنوز فیلمسازان نتوانستهاند از همه ظرفیتهای دراماتیک جنگ در ساخت فیلمهایشان استفاده کنند، گفت: وقتی "ملکه" را در جشنواره فجر دیدم یاد فیلم "دیدهبان" حاتمی کیا افتادم. "دیدهبان" آغازی برای ساخت فیلمهایی با مضمون جنگ بود که براساس واقعیتهای آن دوران و شخصیتهای باورپذیر ساخته شدند.
وی افزود: مهمترین ویژگی فیلم "ملکه" نشان دادن تفاوت جنس اصل و بدل است. مجموعه کارهای باشهآهنگر در حوزه دفاع مقدس از "فرزند خاک" تا "ملکه" تصور ما را نسبت به سینمای جنگ تغییر دادند و واقعیتهای آن دوران را به زبان سینما به ما نشان دادند، فیلمهایی که اتمسفر و جغرافیای حقیقی جنگ را در خود دارند. در حالیکه بسیاری از کارگردانان حوزه جنگ نتوانستهاند از همه ظرفیتهای دراماتیک آن استفاده کنند و همین موضوع باعث پیشرفت نکردن فیلمسازان در این حوزه شده است.
این منتقد سینما همچنین در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران مبنی بر تفاوت نگاه انسانی و نگاه ضد جنگ در "ملکه" گفت: به عقیده من در این دو نگرش، تفاوت چندانی دیده نمیشود، تصویر ضد جنگ اغلب در فیلمهایی دیده میشود که بعد از جنگ ویتنام و بعد از دهه 70 ساخته شدند اما تصویر انسانی بحث شاملتری است و تمرکز روی وضعیت انسانی آدمهای درگیر جنگ نشاندهنده تفاوت این دو نگاه نیست.
در ادامه این نشست محمدعلی باشهآهنگر کارگردان "ملکه" درباره اتفاقات جشنواره فیلم فجر سال 90 و تعویق دو ساله اکران فیلمش گفت: من نمیتوانم فیلمی بسازم که فارغ از اعتقادات درونی خودم باشد. این فیلم هم برگرفته از ایدئولوژی و اعتقادات من است.
باشهآهنگر در ادامه با اشاره به اینکه این فیلم براساس اتفاقات واقعی یکی از دیدهبانهای دوران جنگ ساخته شده است، یادآور شد: سال 87 که 9 سال بود به فیلمنامه "بیداری رویاها" مجوز ساخت داده نمیشد به من پیشنهادی شد که برای 100 سالگی نفت فیلمی بسازم. به خاطر حضورم در پالایشگاه آبادان در دوران جنگ، با همکاری محمدرضا گوهری تصمیم گرفتم درباره دیدهبانهای اسپک 54 که نقش مهمی در طول جنگ داشتند، فیلمنامهای بنویسم تا اینکه بعد از آماده شدن آن با بنیاد سینمایی فارابی وارد مذاکره شدیم.
وی درباره شخصیت پردازی کاراکترهای فیلم گفت: آدمهای "ملکه" تیپ نیستند و دارای یک شخصیت مستقل هستند. این آدمها در طول فیلم با اتفاقاتی که در درون و بیرونشان میافتد، تغییر میکنند و نمایندهای از یک گروه خاص نیستند.
در بخش دیگری از این نشست علیرضا زریندست فیلمبردار "ملکه" با یاد کردن از ابوالقاسم حسینی تهیهکننده فیلم اعنوان کرد: از آنجا که ساخت "ملکه" به حوصله و تحمل سختیهای زیادی نیاز داشت، یکی از کسانی که محور روابط ما را به بهترین شکل حفظ میکرد و به گروه انگیزه و انرژی مثبت میداد مرحوم حسینی بود.
وی همچنین با اشاره به همکاریاش با باشهآهنگر گفت: من پیش از این هم سر فیلم "فرزند خاک" با باشهآهنگر همکاری کردم و آنچه که مرا جذب این همکاری میکرد خصوصیت داستانهایی است که او تعریف میکند. انتخاب یک شخصیت و مکانی که انگیزه و حس را در طول فیلم به مخاطب تزریق کند و او را به تماشای فیلم تا انتها وادار میکند.
در ادامه این نشست میلاد کیمرام، بازیگر با اشاره به تعویق دو ساله اکران این فیلم گفت: بالاخره طلسم اکران "ملکه" بعد از دو سال شکست. تا امروز لطف مسئولان شامل حال ما بود و این فیلم روی پرده نمیرفت، خوشحالم که بالاخره لطف مسئولان تمام شد. با این همه تا زمانی که فیلم را روی پرده سینماها نبینم، باورم نمیشود اکران آن قطعی شده است.
وی درباره بازی در "ملکه" و ایفای نقش سیاوش افزود: فیلمنامه را در کوتاهترین زمان خواندم و آنچه باعث جذبم شد، قصه خوب و فیلمنامه قوی آن بود. آنچه که باعث خوشحالی من و تمام عوامل "ملکه" است کاندید شدن آن در هر 14 رشته در جشنواره فجر، جشن منتقدان و فیلم برگزیده دفاع مقدس است، هرچند "ملکه" به آنچه حقش بود، نرسید.
همچنین در این نشست بعد از اکران فیلم از پوستر فیلم "ملکه" رونمایی شد.
نظر شما