به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خواجه احمد عطاری صبح یک شنبه در پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی با عنوان "کاربرد نقش مایه های تزئینی معماری اسلامی شهر اصفهان، در تزیینات داخلی معماری معاصر" افزود: تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کند که تاکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است.
وی اظهار داشت: آنچه که همواره باید مد نظر قرار داد این مسئله است که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد و تنها باید از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید.
طراحی داخلی ساختمان داستانی است که شخصیت اصلی آن انسان است
خواجه احمد عطاری در ادامه سخنان خود بیان داشت: طراحی داخلی یك ساختمان، داستانی است كه شخصیت اصلی آن خود انسان است، در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی كه انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی كننده اصولی باشد كه متناظر با وجود اوست.
اسلام نظر انسان را به گستره زیبایی و زینت در آفریدهها جلب میکند
این استاد دانشگاه هنر اصفهان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در این میان اسلام از جمله نخستين اديان آسماني است كه نظر انسان را به گستره زيبايي و زينت در آفريده ها جلب مي كند و به او مي نماياند كه بعد انساني و روحاني فطرت خويش را ارج نهاده تا به فراسوي زندگي حيواني رهنمون شود.
وی بیان داشت: در واقع زيبايي و زينت ، تعبير همين مفهوم و عصاره هنر هاي زيبا به شمار مي رود . در هنرهاي تزئيني اسلام ، رعايت اصل پرهيز از بيهودگي وجود دارد، يعني اينكه در هنر اسلامي ، اشكال به صورت زيبا و دلپسند ارائه گرديده و به جنبه تزئيني آن توجه شده و در نهايت به حس جمال طلبي و زيبايي خواهي انسان ، پاسخ مثبت داده مي شود.
خواجه احمد عطاری گفت: هنر سنتی اسلامی- ایرانی نه فقط به معماری و تزئینات وابسته به آن توجه داشته است، بلکه به تزئین تمام متعلقاتی که در یک بنا وجود دارد و در واقع بخشی از تزئینات آن محسوب می شود نیز تاکیدکرده است.
وی تصریح کرد: هنرمند سنتی ایرانی در طراحی فضای داخلی خود ارتباطی بین همه عناصر، چه از نظر طرح وچه از نظر رنگ ایجاد کرده و به همین خاطر است که در فضاهای سنتی ما، بین یک فرش یا قالیچه موجود بر کف زمین، یک پرده یا نقاشی بر روی دیوار، یک چراغ یا فانوس آویخته بر سقف، یک ابریق، قدح یا کاسه سفالی بر روی طاقچه، یک قرآن و رحلش و ... این هماهنگی به نحوی شگفت انگیز برقرار است و همه و همه با هم فضایی آرام و دلنشین را برای ساکنان خود فراهم آورده است.
این استاد دانشگاه هنر اصفهان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در واقع انسان با قرار گرفتن در آن فضاها براحتی در می یابد که آنان از چه آرامشی بر خوردار بوده اند، چیزی که امروزه در میان آپارتمان ها و خانه های کوچک با فضایی بسته و خفه و آلودگی های بصری، کمتر یافت می شود.
وی اظهار داشت: در واقع وجود معنویت در تمام جنبه های زندگی انسان سنتی، او را آنقدر توانمند ساخته که بتواند چنین وحدتی را در عین کثرت ایجاد نماید، و بدیهی است که انسان مدرن در دنیای صنعتی و دور از معنویات امروز کمتر می تواند به آن نائل شود.
خواجه احمد عطاری در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: تزیینات داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد و در واقع میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راهکارهای مناسب در این عرصه تشدید یا تضعیف کرد.
نظر شما