به گزارش خبرگزاری مهر؛ آيتالله حسین مظاهري در درس اخلاق هفتگي با يادآوري تقارن ايّام تبليغات انتخابات با ماه رجب، اظهار داشت: مردم بايد آگاه باشند که غفلت نسبت به گناه و بيتوجّهي نسبت به اهميّت و آثار سوء گناهان بزرگي همچون غيبت، تهمت، اهانت و شايعه در اين ايّام، موجب محروميّت آنان از برکات و آثار بيبديل ماه رجب ميشود و در اين ماه ارزشمند به جاي خودسازي و آدمسازي، محکوم به شيطانسازي و تبعيّت از شياطين انسي و جنّي ميشوند که عاقبتي به جز جهنّم و عذاب سخت قيامت نخواهد داشت.
وی در اينباره ضمن تأکيد بر اينکه حاميان نامزدها صرفاً حقّ تبليغ متعارف و تعريف صادقانه از کانديداي مورد نظر خود را دارند، به حرمت شرعي تخريب رقباي انتخاباتي اشاره کرده و افزود: واي به حال افرادي که براي تأمين دنياي ديگران و براي به قدرت رساندن آنان، با گناهان بزرگي مثل تهمت، اهانت و تخريب شخصيّت رقبا، خود را جهنّمي ميکنند.
آيتالله مظاهري با اشاره به برخي آيات و روايات، گناه و معصيت را مانع بزرگي براي رسيدن به مقاصد و اهداف دنيوي و اخروي دانست و اضافه کرد: علاوه بر آيات قرآن کريم، امام حسين«سلاماللهعليه» در روايتي ميفرمايند: اگر کسي بخواهد از راه گناه به مقصود خود برسد، نه تنها در رسيدن به مطلوب موفق نميشود، بلکه دوان دوان به سوي ضدّ آن پيش خواهد رفت.
رئیس حوزه علمیه اصفهان تأکيد کرد: بر اساس روايت نوراني امام حسين(ع) که به تجربه نيز کراراً اثبات شده است، اگر کانديداهاي رياست جمهوري يا حاميان آنان، براي پيروزي در انتخابات، آلوده به گناه شوند و به خصوص اگر در تبليغات خود، راه مذموم دروغ، خيانت، تخريب شخصيّت، اهانت و تهمت به ديگران را در پيش گيرند، حتماً به هدف نهايي و نتيجۀ مطلوب خود نخواهند رسيد.
وی در اين زمينه ادامه داد: اگرچه ممکن است برخي نامزدها با توسّل به گناه و معصيت، رأي بياورند و به ظاهر پيروز انتخابات شوند، امّا مهم آن است که گناه آنان، موجب بيبرکتي کار آنان خواهد شد و از سمت و مسئوليتي که دارند نميتوانند نتيجهگيري و بهرهگيري لازم را به خصوص جهت خدمترساني به مردم داشته باشند و اين حقيقت، علاوه بر سوء عاقبت خودشان، براي جمهوري اسلامي و مردم نيز خسارات جبرانناپذيري به همراه خواهد داشت.
رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: متأسّفانه در قضاياي سياسي بسيار مشاهده ميشود که افراد ناآگاه يا مغرض، براي رضاي خدا تهمت ميزنند، اهانت ميکنند، دروغ ميگويند و از غيبت ديگران نهتنها لذّت ميبرند، بلکه آن را يک واجب شرعي ميشمارند و عليرغم اطلاع از عظمت گناه آبروريزي و تخريب شخصيّت ديگران، گناه خود را توجيه ميکنند و به عنوان از صحنه خارج کردن رقيب، به گناهان بزرگ خود، توجيه و جلوۀ ديني ميدهند. ولي بايد بدانند که سقوط آنان حتمي و سعادت و رستگاري آنان در حدّ محال است.
به گزارش مهر، مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود،ماههاي رجب، شعبان و رمضان را بهار نهذيب نفس و مقدّمۀ ظهور نور خداوند متعال در دل آدميان برشمرده و تأکيد کرد: اهل معرفت، پس از طيّ مدارج عرفاني و منازل اوّليۀ سير و سلوک، ماه رجب را به تهذيب نفس و خودسازي اختصاص ميدهند و پس از ريشهکن کردن رذائل و صفات ناپسند اخلاقي، با صفاي دل، وارد ماه شعبان شده و در فرصت بينظير ماه شعبان، فضائل نيکوي انساني و فضائل حسنۀ اخلاقي را در دل خود جايگزين رذائل ميکنند.
وی با اشاره به لزوم بيداري و مراقبت در سه ماه بهار تهذيب و تزکيه، ادامه داد: انسان در اثر تهذيب نفس و خودسازي در دو ماه رجب و شعبان و پس از گذار از منازل عرفاني تخليه و تحليه، ميتواند در ماه مبارک رمضان به منزل تجليه برسد و در آن مقام، نظارهگر نور خداوند در دل خويش باشد و قدرت حقيقي تشخيص حق از باطل را به دست آورد.
حضرت آيتالله العظمي مظاهري ريشهکن کردن يا دستکم سرکوب کردن رذائل اخلاقي و نيز مزین کردن دل به فضائل نيکوي اخلاقي را براي رسيدن به منزل تجليه، ضروري توصيف و افزود: اگر انسان بتواند در دو ماه رجب و شعبان، رذائلي همچون حسادت، خودخواهي، دنياگرايي، رياستطلبي، کينهتوزي و هوا پرستي را از دل خود ريشهکن يا دستکم سرکوب کند و پس از آن، دل خويش را به فضائل ارزشمندي نظير ديگرخواهي، ايثار، گذشت، صداقت و سخاوت، بيارايد، آنگاه در ماه مبارک رمضان، با نور خداوند راههاي سلامتي، سعادت و رستگاري فراروي او گشوده ميشود و در نهايت، خداوند تعالي بر دل او حکومت خواهد کرد و با حکومت خداوند بر دل او، همواره در صراط مستقيم و مسير هدايت، باقي خواهد ماند.
آيتالله مظاهري در ادامۀ بيانات خود، با ابراز خرسندي از جايگاه ويژهاي که سنّت حسنۀ اعتکاف، در جمهوري اسلامي و بين جوانان مؤمن و خداجو، پيدا کرده است، خواستار توجّه بيشتر معتکفين خصوصاً جوانان به اسرار اعتکاف شده و بیان داشت: اعتکاف، سنّت پيامبراکرم(صلياللهعليه وآله وسلّم)، ائمّۀطاهرين (علیهم السلام) و بزرگان دين است و در تعالي روح و پيشرفت معنوي انسان تأثير بهسزا دارد؛ امّا جوانان عزيزي که معتکف ميشوند، بايد به جنبۀ باطني و اسرار دروني اين عبادت ارزشمند نيز توجّه کنند و در سه روز اعتکاف با تمرين تقوا و با استمرار در اجتناب از گناهان، به مبارزه با صفات رذيله بپردازند و پس از اتمام اعتکاف، ملکۀ تقوا و نيز ملکۀ فضائل اخلاقي که در دل خود بارور کردهاند را به عنوان سوغات و رهآورد اعتکاف به جامعه و در بين خانودهها و دوستان خود ببرند.
وی در اينباره با اشاره به آثار سوء گناه در زندگي و در حرکت معنوي انسان، افزودند: اعتکاف همراه با معصيت، برکات آن عبادت ارزشمند را به طور کلّي محو ميسازد. بنابراين معتکفين بايد توجّه داشته باشند که از گناه و به خصوص در شرايط حسّاس فعلي، از غيبت، تهمت، اهانت و شايعه، پرهيز جدّي داشته باشند، وگرنه اعتکاف و روزهداري آنان ارزش معنوي نخواهد داشت.
نظر شما