ناهيد كبيري : بايد به آثار قابل اعتناي نويسندگان توجه يكسان شود / نمي توان بين زن و مرد نويسنده در جامعه ديوار كشيد

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : ناهيد كبيري - نويسنده ، گفت : " ادبيات زنانه " و " صداي زن در ادبيات معاصر ايران " بحث مهمي است ، اما هدف از طرح اين بحث ، نبايد طرح مسائل جنسيتي در ادبيات و ديوار كشيدن بين نويسنده زن و مرد باشد .

اين نويسنده در گفت و گو با خبرنگارفرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : بحث ادبيات زنانه يكي از بحث هايي است كه در چند سال اخير،  كمتر به آن توجه شده  و منتقدان ونويسندگان ما دراين باره تاكنون كاري انجام نداده اند . بايد به روشني مشخص شود كه در ادبيات معاصر ايران زنان چه مرزهايي را ايجاد كرده اند و حضور آنها چه دستاوردهايي داشته است .

ناهيد كبيري تصريح كرد : " زنان " هميشه در ادبيات پيشتاز بوده اند و برخي ازحوزه ها كه مردان نويسنده  ، كمتر به آن نزديك شده اند ، مورد توجه زنان نويسنده قرار گرفته است . 

اين نويسنده در ادامه گفت : بحث هاي فمينيستي در ادبيات معاصر ايران چندان هم كه به نظر مي رسد ، رواج ندارد و به دليل آنكه درباره يكي - دو نويسنده كه اين گونه مي نويسند ، زياد تبليغ شده است ، به نظر مي رسد كه فمينيسم در ادبيات ما گسترش يافته است .

نويسنده كتاب " پيراهن آبي " تصريح كرد : بحث هاي فمينيستي همان طور كه چندان سودي به حل ادبيات ماندارد ، لطمه اي هم به ادبيات زنانه نمي زند . ما نويسندگاني با گرايش هاي مختلفي داريم كه هركدام از زايه ديد خود به مسائل نگاه مي كنند وطرح ديدگاه هاي فمينيستي باعث آشنايي ديگران با اين ديدگاه ها مي شود و خوانندگان هم قدرت انتخاب دارند ومي توانند ديدگاه وانديشه صحيح را انتخاب كنند .

وي خاطر نشان كرد : ازجهت توانايي و رشد بايد به ادبيات و داستان نگاه كرد و به هيچ وجه نبايد ادبيات را زنانه و مردانه كرد .

كبيري در ادامه گفت : به نظر من يك شاعر ونويسنده خوب مي تواند تحولي در دنياي شعر و داستان به وجود آورد و مضمون و زبان تازه اي ارائه دهد كه اثر گذار باشد . موتيف و بن مايه شعر و داستان است كه اهميت دارد و نه جنسيت شاعر و نويسنده .

اين نويسنده ، افزود : بدون ترديد بعد از مطالعه يك اثر تكان دهنده كه توجه مخاطب را جلب مي كند او بلافاصله مي خواهد كه هويت سراينده و نويسنده را كشف كند و صاحب اثر را بشناسد و در اين مورد كنجكاو مي شود .

وي ياد آور شد :  برخي از آثاري كه باعث تاريخي شدن نام يك هنرمند مي شود ؛ رابعه بنت كعب ، مهستي ، گنجوي ، قره العين ، فروغ ، به خاطر شجاعت ونوآوري شان در شعر مطرح شدند ، اين افراد اگرچه زن بودند ولي هيچ تفاوتي براي ما ندارد كه جنسيت مولف چيست .

 

كبيري ، گفت : البته به هيچ عنوان نمي توانيم فعاليت زنان نويسنده را در اين دو دهه اخير ناديده بگيريم .  زنان نويسنده ما در عرصه داستان نويسي واقعا به قدري فعاليت سازنده انجام داده اند كه موفق شده اند تحول چشمگيري در اين عرصه به وجود آورند ، همه منتقان اذعان دارند كه جنبشي درآثارزنان نويسنده به وجود آمده كه انكار ناپذير است ولي به هرحال ، معتقدم كه در هر مقطعي بايستي به آثار خوب و قابل اعتناي زن ومرد توجه يكسان شود . همه ما در يك اجتماع نفس مي كشيم ونمي توانيم بين جامعه ديوار بكشيم و مساله جنسيت را در ادبيات مطرح كنيم .

ناهيد كبيري در پايان گفت و گو با مهر ، خاطرنشان ساخت :  زنان نويسنده بسيار تلاش كرده اند كه به آنها به عنوان نويسنده نگاه شود ، در تمام دوراني كه زنان سعي مي كردند آثاري همسنگ با آثارمردان نويسنده خلق كنند ، به آنها به عنوان " موجوداتي " كه سعي مي كنند مثل مردان بنويسند ،  نگاه مي شد و توانايي هاي ادبي آنها جدي گرفته نمي شد .

کد خبر 206873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =