"مسعود اوحدي"، كارشناس رسانه در گفت وگو با خبرنگار تلويزيوني "مهر" در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما تلويزيون تا چه ميزان نياز به توليدات طنز دارد، گفت: هر يك از شبكه ها به برنامه هاي طنز نياز دارند و اين تصور وجود دارد كه مجموعه هاي طنز در تابستان كه بچه ها تعطيل هستند و از اين برنامه ها استقبال مي كنند، توليد شود. از سوي ديگر اين امر منجر به رقابت ميان شبكه ها مي شود. البته بايد اشاره كنم كه دراين ارتباط شبكه ها برنامه ريزي دقيقي ندارند وهمين مساله منجر به تداخل برنامه ها مي شود.
وي افزود: متاسفانه با نگاهي به مجموعه هاي طنزي كه سال هاي اخير از شبكه هاي مختلف تلويزيون پخش شده است، متوجه مي شويم اكثر اين برنامه ها به لحاظ محتوا شبيه به هم هستند و نمي توان نمونه متفاوتي را به لحاظ محتوا پيدا كرد، حتي اكثر تيپ ها و خوش مزگي ها براي خنده نيز يكسان است.
مسعود اوحدي
اين كارشناس رسانه در ادامه با اشاره به اين كه طنز كار طناز است و كار هر كسي نيست، گفت: كساني كه قصد ساختن مجموعه هاي طنز را دارند، بايد افرادي خلاق، اهل فكر و شوخ طبع باشند و از اين استعداد خود استفاده درست كنند و لبخندي را روي لب مخاطبان بياورند. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه طنز در كنار خنداندن مخاطبان بايد او را به فكر وادار كنند، البته نه اين كه محتواي طنز مخاطب را اذيت كند، بلكه كمي درباره آن تامل كند.
وي افزود: اگر صدا و سيما شرايط كار مناسبي را براي سازندگان طنز فراهم آورد، مسلماً افرادي كه در اين كار حرفه اي هستند، جلو مي آيند و قبل از اين كه از آن ها دعوت به كار شود، خودشان مشتاقانه كار را انجام مي دهند. به عنوان نمونه اعضاي تحريريه گل آقا به دليل اني كه فكر مي كنند، كارهاي تلويزيون سبك است يا شرايط كار فراهم نيست، جلو نمي آيند.
وي اشاره كرد: در حال حاضر سازندگان طنز دست به عصا راه مي روند تا مبادا به كسي بر بخورد، ولي در كل آدم هاي بي استعداد زياد هستند كه در تلويزيون كار مي كنند. البته بايد اشاره كنم كه حتي اگر ما به دانشجويان خود ياد بدهيم كه چگونه يك طنز خوب مي توان ساخت، اما آن ها در چه شرايطي مي خواهند كار كنند.
اين كارشناس رسانه خاطر نشان ساخت: در زندگي امروز ما طنزهاي پنهاني وجود دارد كه مي توانيم از اين نوع طنزها استفاده كنيم، چرا كه اين مسائل قابل پرداخت به طنز است. اگر هنرمند استعداد فراواني داشته باشد، مي تواند با نگاهي عميق از اين مسائل بهره ببرد.
اوحدي در پاسخ به اين سوال كه آيا براي ساخت مجموعه هاي طنز مي توانيم از كشورهاي اروپايي تقليد كنيم و چگونه مي توانيم اين كار را با فرهنگ خود همخواني دهيم، گفت: اكثر طنزهايي كه از تلويزيون هاي خارجي پخش مي شود، كمدي موقعيت است و مبناي آن بر اساس روابط افراد و روابط جنسي است، اما وقتي دقت روي اين برنامه ها مي كنيم، متوجه مي شويم كه آن ها در ساخت طنز به لحاظ نوشتن و تكنيك چه قدر اصولي برخورد مي كنند و چه ساختار قوي دارند. البته ما مي توانيم اين اصول و تكنيك را ياد بگيريم. در واقع اگر كسي بگويد كه من از تجارب دانش كشورهاي ديگر استفاده نمي كنم، به مانند اين است كه روي پله اول ايستاده است وبايد اين تجربه را خودش به دست آورد. در كل تقليد كردن امري طبيعي است و در دنيا اين كار انجام مي شود، البته صرفاً نبايد تقليد باشد، بلكه بايد همراه با خلاقيت باشد.
وي افزود: تركيب طنز كلامي و موقعيت مي تواند در ارائه پيام مي تواند موفق تر باشد. البته طنز موقعيت در قالب ديالوگ شكل مي گيرد. از سوي ديگر تفاوت ها بعد از كار مشخص مي شود.
نظر شما