"امين الله رشيدي"، خواننده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ وهنر"مهر" ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: اصولاً موسيقي مظلوم و مهجور واقع شده است و تا زماني كه مسوولان و متوليان موسيقي سرنوشت موسيقي را در دست نگيرند و موسيقيدانان را دور خود جمع نكنند و اسپانسري نداشته باشند، موسيقي ما به جايي نخواهد رسيد و به اين بلاتكليفي ادامه خواهد داد.
وي افزود: موسيقي ما به طور جدي به اسپانسر و متولي نياز دارد. اوج شكوفايي موسيقي وادبيات ما دو دهه طلايي سي و چهل بود و علت اين مساله به مديريت تام "آقاي معينيان" در راديو برمي گشت، حتي اكثر آثار ماندگار در اين سال ها ساخته شده است. البته نمي دانم چه شرايطي بود كه اين آثار ماندگار شد، اما حالا هم خيلي دير نشده است و موسيقي ما مي تواند جايگاه خود را به دست بياورد و كارهاي ماندگار انجام شود.
وي با اشاره به اين كه هنر چيزي نيست كه سر راه ريخته باشند تا هر كس سهمي براي خودش بردارد، گفت: در هر قرني تنها چند نابغه در موسيقي، ادبيات و... رشد مي كند و مسوولان موسيقي بايد اين مساله را رهبري كنند تا آهنگ هايي كه اجرا نشده است، به اجرا در بيايد، حتي خود من نيز چند آهنگ اجرا نشده دارم و چه خوب مي شد كه مثل گذشته كه اركستري در راديو به ما داده بودند و برنامه اجرا مي كرديم، اين كار دوباره انجام مي شد.
رشيدي در ادامه خاطر نشان كرد: زماني كه در دهه سي در راديو كار خودم را شروع كردم، قصد داشتم تحولي در موسيقي ايران به وجود بياورم و سال هاي دهه سي و چهل از بهترين سال هاي موسيقي بود و هنوز هم موسيقي 50 سال پيش مورد توجه جوانان است، بنابراين دولت هم بايد از موسيقي حمايت كند تا موسيقيدانان دور هم جمع شوند، چرا كه ما در حال حاضر با يك بحران عميق در موسيقي روبرو هستيم و در يك بن بست گرفتار شديم. از سوي ديگر كارهاي دنيا پسند كمتري را ارائه كرده ايم كه بايد اين كار را افزايش دهيم.
وي افزود: وقتي ما مدعي استقلال هنري هستيم، بايد صداي موسيقي ايران در همه جا بلند شود. البته من متعصب نيستم و احساس ناسيوناليستي ندارم، ولي در موسيقي به تنوع و تكثر نياز داريم.
وي درباره موسيقي سنتي و پاپ گفت: هم اكنون اكثر كارهاي سنتي تكرار مكرارت است و اين يعني توقف. ما نبايد بگذاريم موسيقي پاپ هم اين گونه افسارگسيخته و بدون مرز حركت كند، چرا كه اين نوع كارها هرگز ماندگار نمي شود. نسل جوان گمشده اي در موسيقي دارد و ما بايد اين گمشده را به طرر صحيحي به آن ها منتقل كنيم.
وي افزود: راه نجات موسيقي ما اين است كه موسيقي ما از وسط اين دو تا راه بگذرد و اگر قرار باشد كه موسيقي سنتي تكرار مكرارت باشد و موسيقي پاپ اكثراً بي ريشه باشد به جايي راه نخواهيم برد، البته موسيقي پاپ و جاز در دهه سي هم بود، ولي ادامه پيدا نكرد. موسيقي ما بايد قريحه داشته باشد و نبايد از اين مساله غافل شد.
رشيدي در پاسخ به اين سوال كه آيا تجربيات خود را مكتوب كرده ايد، گفت: دو سال پيش كتاب "خاطره ها و نغمه ها" را چاپ كردم و تقريباً دراين كتاب تجربيات، آهنگ هاي چهل سال پيش، يادداشت ها و... را ارائه كردم. در اين كتاب 250 قطعه عكس هم از ادبا، هنرمندان و ... است. كتاب دوم هم با عنوان "مرزهاي بي سرانجامي" هم در حال چاپ است.
رشيدي در ادامه حركت معاونت هنري وزارت ارشاد را در دعوت از هنرمندان پيشكسوت در رشته هاي مختلف هنري را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين حركت مقدمه خوبي بود و جا دارد كه من از وزرات ارشاد تقدير كنم كه در روز تولد من كه همزمان با اولين افتتاح فرستنده راديويي در ايران بود، لوح تقدير و دسته گلي براي من آوردند.
گفتني است، "امين الله رشيدي" تا كنون پنچ نوار منتشر كرده و دو نوار ديگر هم در دست توليد دارد. اولين نوار وي "عطر گيسو" نام داشت و آخرين آن "چشم شب" نام دارد.
نظر شما