به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی فیلم مستند"به دیوار نگاه کن" به کارگردانی علی زادمهر و "پشت نویسی" به کارگردانی امیر فرض الهی با حضور طهماسب صلح جو و کارگردانان دو فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدا طهماسب صلح جو منتقد سینما با اشاره به فیلم "به دیوار نگاه کن" گفت:نکته ای را که درباره این فیلم مستندلازم است تا در اینجا بازگو کنم این است که فیلمهای مستند به دو شیوه می توانند موضوع ها را به تصویر بکشد ابتدا موضوعی که برای تماشاگر تازگی داشته باشد و دوم موضوعی که هیچ تازگی نداشته و با آن آشنا نباشد.
وی ادامه داد : انتخاب موضوع دوم برای فیلمساز سخت تر است ولی حاصل آن اگر موفقیت آمیز باشد فیلم راجذابتر می کند. هردو فیلم به دیوار نگاه کن و پشت نویسی از شیوه دوم استفاده کردند و موفق بودند اما فیلم به دیوار نگاه کن موفقتر بوده و توانسته بود جذابتر باشد. به دیوار نگاه کن توانسته است به خوبی از نریشن استفاده و تحلیل کند و توجه ما را به دیوار نوشته های که هرروز در سطح شهر می بینیم جلب کند هر چند در بعضی پلان ها نریشن باعث می شود تا از تصویر دور شویم.
صلح جو افزود: امروز بسیاری از دیوار نویسها تبدیل به یک پدیده کمیک شده است و فیلم دیوار نگاه کن قابلیت این را داشت که از فضای کمیکی برخودار شود اما به نظر می رسد تدوین با عجله صورت گرفته است و به این موضوع پرداخت خوبی نشده است.
وی با اشاره فیلم پشت نویسی گفت : هر چند در این فیلم نریشن وجود ندارد اما توقع داشتیم که فیلمساز بیشتر با رانندگان گفتگو کند و از آنها درباره دلایل عبارتی که پشت ماشین خود می نویسند سوال کند اما این کار را نکرده است .
صلح جو با اشاره به استفاده از کارشناسان در هر دو فیلم به دیوار نگاه کن و پشت نویسی گفت : متاسفانه بسیاری از صاحب نظران به سادگی همه مسائل را تحلیل می کنند و با قاطعیت نظر می دهند در حالی که درباره بسیاری از مسائل اجتماعی باید با شک و تردید برخورد کرد و این اعتماد به نفسی که در بعضی کارشناسان وجود دارد و همه مسائل اجتماعی را از بالا نگاه می کنند درست نیست .
وی با اشاره به نقش بنا، معماری و دیوارها در تحلیل یک جامعه گفت :دیوارها و بناها در فیلم ها نقش مهم دارند بخصوص در فیلم های انتقادی که در آلمان شرقی و بلوک شرق ساخته می شد این عنصر بسیار وجود دارد و تهی بودن دیوار ها در فیلم های که ساخته می شد نشان از فضای سرد و مرده می داد . و هرچند نوشته های روی دیوار باعث آزار و یا بد شدن چهره شهر می شود اما از طرفی این نوشته ها نشان از زنده بودن شهر و جوششی که در شهر وجود دارد می دهد .
امیر فرض الهی کار گردان فیلم پشت نویسی نیز گفت : من اعتقاد ندارم که باید فیلم را با موسیقی پر کنم و به نوعی کلیپ بسازم واز موسیقی به عنوان افکت استفاده می کنم همانطور که موسیقی بابک بیات را به جای افکت در بسیاری از فیلمها شنیدیم .من بازیگر تاتر هستم و تفاوت بازیگری و بازسازی را می دانم و معتقدم در نهایت هر طور بازسازی کنی مخاطب متوجه می شود . من با راننده ها در فیلم گفتگو کردم و می خواستم نشان دهم که دنیا و جهان بینی آنها چگونه است و تصور می کنم جذابترین بخش فیلم هم همین بخش باشد.
علی زادمهر کارگردان فیلم به دیوار نگاه کن نیز گفت : از دیوار چینی در فیلم با فصل بندی در فیلم استفاده کردیم و تلاش داشتیم که بین بخش های مختلفی که برای بررسی دیوار نویسی در ذهن داشتم فاصله بگذارم .و از طرفی اشاره ای هم به ساخت و سازهای بی رویه ای داشتم که بی دلیل انجام می شود. امروز یک بی انگیزگی و سطحی نگری در ساخت و سازهای شهری و معماری شهری دیده می شود که آزار دهنده است در گذشته افرادی مانند جلال ال احمد برای ساخت خانه خود خودش آجرها را انتخاب می کرد در حالی که در نسل حاضر نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه بسیار بیانگیزه هستند .
زادمهر افزود : نسل گذشته از نسل امروز بیشتر به خانه و کاشانه خود توجه می کرد و علاقه داشت به همین دلیل امروز شاهد هستیم که هر فردی به خود اجازه می دهد تا بر روی دیوار خانه دیگری جمله ای بنویسد. به وجه تاریخی این دیوار نویسی های فکر کرده بودم و حتی می خواستم تصاویری از دیوار نویسهای اصفهان و همدان را نیز در فیلم نشان دهم اما با توجه به اینکه فقط قصد داشتم زمان حال را تحلیل کنم و جلوگیری از طولانی شدن فیلم از اینکار منصرف شدم .
کارگردان فیلم به دیوار نگاه کن عنوان کرد: در فیلم دنبال آن بودم که نشان دهم چرا این دیوار نوشته ها برروی دیوار ها حکم می شود و چه تاثیری بر روحیه مردم دارد .
در این نشست افرادی همچون مرتضی رزاق کریمی (کارگردان) ، هارون یشایایی (تهیه کننده سینما)، محمود غفاری (کارگردان) ،کیوان کثیریان (منتقد و روزنامه نگار )، فرامرز روشنایی (بازیگر سینما) ، یزدان عشیری(مدیر سابق روابط عمومی جشنواره فیلم فجر)، فرید میر موسوی (جامعه شناس)،مرتضی جذاب (کارگردان فیلم کوتاه)، ،آرش رمضانیان (وزناه نگار)، صفیری (مدیر کل بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، پدرام اکبری (مستندساز)، مهران حبیبی نیا (تدوین گر) و جمعی از علاقمندان سینمای مستند حضور داشتند. این برنامه توسط انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار شد.
نظر شما