۱۵ شهریور ۱۳۸۲، ۱۱:۲۸

بررسي وضعيت بازيگري در تلويزيون (14)

جهانگير الماسي: در برنامه هاي تلويزيوني ما ساده پسندي وجود دارد

جهانگير الماسي: در برنامه هاي تلويزيوني ما ساده پسندي وجود دارد

زماني سينما و تلويزيون وسيله اي براي طرح يك انديشه، فهم يك مساله انساني و ارايه يك پيام به شمار مي رفت و دست اندر كاران توليد يك اثر به انتقال داشته هاي ذهني خود اعتقاد داشتند، اما اكنون بسياري از اين تفكرات تغيير كرده و مسايل اقتصادي كانون توجه شده است.

جهانگير الماسي بازيگر سينما و تلويزيون در گفت و گو با خبرنگار هنري "مهر" با بيان اين مطلب گفت:  در حال حاضر در عرصه هنرهاي تصويري ميان آنچه كه  داريم و آنچه كه بايد داشته باشيم، سرگردان و فاقد ارايه تعريفي دقيق و حساب شده هستيم. به عبارت ديگر، ما براي شناسايي هر پديده اي بايد بتوانيم آن را تبيين كنيم. بايد بدانيم در تلويزيون يا سينما در پي چه چيزي هستيم. توجهمان به سمت هنر ناب است يا در انديشه ايجاد صنعت به سر مي بريم. چون به فراخور هر كدام از انتخاب هايي كه انجام مي دهيم، نيازمند ايجاد انديشه، امكانات و سيستم خاصي هستيم.
وي خاطر نشان ساخت: متاسفانه اكنون در سينما به بهانه مسايل اقتصادي و توجيهات عجيب و غريبي كه بيان مي شود، نازل ترين و سطحي ترين موضوع هاي انساني مطرح مي گردد و به طور مكرر بر اساس اين مضامين فيلم ساخته مي شود. در تلويزيون هم كه نوعي ساده پسندي در ارايه مجموعه ها به وجود آمده  و همين مساله موجب نزول كيفي اين آثار شده است.
بازيگر مجموعه تلويزيوني « پس از باران» با اشاره به اينكه طي چند سال اخير ارزش هاي فرهنگي تحت تاثير مسايل اقتصادي قرار گرفته است، تاكيد كرد:  وقتي در تلويزيون شخصيتي مانند ملاصدرا مورد توجه قرار مي گيرد و يك مجموعه تلويزيوني بر اساس زندگي و تلاش اين شخصيت علمي - فرهنگي ساخته مي شود، بسيار رضايت بخش و جالب توجه است. اما چون چنين اثري از جذابيت هاي لازم برخوردار نيست، در جذب مخاطب دچار مشكل مي شود و هزينه هاي صرف شده  عملا" به هدر مي رود  يا در مجموعه تلويزيوني « باغچه مينو» هيچ نشاني از ارزش هاي معنوي و سنتي ما نيست و به نوعي بيننده به طرف مصرف گرايي صرف سوق داده مي شود.
الماسي در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي از  بازيگران  با تجربه سينما به ارايه آثاري با كيفيت پايين در تلويزيون مي پردازند، گفت:  يك بازيگر حرفه اي بايد بكوشد تا گرايش به گروه خاصي نداشته باشد و از طرف ديگر، زندگي خود را از  راه فعاليت در اين هنر تامين كند. اما وقتي نقش يا اثر در خور توجهي  به او پيشنهاد نمي شود، چاره اي جز بازي در مجموعه هاي به نسبت نازل تر ندارد. ديگر اينكه  براي نمونه من حاضر نيستم به منظور كسب درآمد به درس دادن در كلاس هاي بازيگري بپردازم. چون پيش خودم فكر مي كنم، مگر در كشور ما چقدر كارگردان و بازيگر مورد نياز است. الان خانه سينما حدود 8000 عضو بيكار دارد كه از تجربيات بسيار خوبي در كار خود برخوردارند.
وي در ادامه افزود:  مشكل ديگري كه باعث نزول سطح بازيگري در تلويزيون و سينما مي شود، بحث دستمزد  بازيگر است. وقتي تهيه كننده مي بيند بازيگراني  حاضرند با گرفتن كمترين دستمزد (هر چند كه بي تجربه باشند)  نقش ها را برعهده بگيرند با شعار توجه به جوانان و رفع بيكاري و امثال اين دلايل، جذب بازيگر بي تجربه را توجيه مي كند.  
 

کد خبر 21977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha